Annons

Synpunkter på Minolta Dimage S414??

Produkter
(logga in för att koppla)

elinb

Medlem
Jag har köpt en S414 som jag ännu inte bestämt om jag ska behålla. Tror att det var rätt bra pris, betalade 3495,-. Det är några grejer som gör att jag är osäker:

- Den är rätt klumpig och tung, hade eg tänkt mig en mindre kamera, som är smidigare att ha med sig än systemkameran.
- Den verkar dra otroliga mängder batterier, även om jag har uppladdningsbara tar de slut efter kanske 15 bilder.
- Luckorna till batterier resp minneskort och USB-kontakt känns plastiga, som om du skulle gå sönder hur lätt som helst.

Bildkvalitén verkar det inte vara något fel på, det räcker iaf för mig.

Är det någon som kan ge sin syn på det hela, och kanske ge mig tips på vad jag ska köpa om jag lämnar tillbaks denna??

elliott skrev:
- Den är rätt klumpig och tung, hade eg tänkt mig en mindre kamera, som är smidigare att ha med sig än systemkameran.

Jag gillar denna kamera just för att den är lite större & har lite tyngd, metallhöljet känns också mycket robust. Dessutom så har den ett stort zoomomfång. Smidigare än systemkameran är den ju, men det är klart att det finns smidigare modeller.

elliott skrev:
- Den verkar dra otroliga mängder batterier, även om jag har uppladdningsbara tar de slut efter kanske 15 bilder.

Jag tror inte att den är känd för att dra speciellt mycket ström. Du måste använda batterier på 2000 mah eller mer, gäller alla digitalkameror. Gör du det så ska det inte vara nåt problem, 15 bilder låter skrämmande! Jag var i sommar ute & fotade med en kompis som har en sådan, upplevde inte att han hade problem med detta.

elliott skrev:
- Luckorna till batterier resp minneskort och USB-kontakt känns plastiga, som om du skulle gå sönder hur lätt som helst.

Detta är tyvärr ett vanligt fenomen på digitalkameror oberoende hur robusta dom är i övrigt. Du behöver inte vara rädd för att det inte håller.

elliott skrev:
Är det någon som kan ge sin syn på det hela, och kanske ge mig tips på vad jag ska köpa om jag lämnar tillbaks denna??

Jag är själv mycket imponerad av denna kameras bildkvalite samt robusta uppbyggnad för det låga priset. Den har fått mycket goda testresultat i amerikanska tester men har hamnat lite i skymundan här i Sverige.

Om du vill ha en mindre kamera så ska du byta om det är möjligt, jag tror dock att du får gå upp rejält i pris om du vill ha lika bra bildkvalite samt zoomomfång. Denna kamera är nämligen enligt mig ett fynd för det pris du betalat, dock som du säger stor & tung...

Larsa

Re: Re: Synpunkter på Minolta Dimage S414??

Jag tror inte att den är känd för att dra speciellt mycket ström. Du måste använda batterier på 2000 mah eller mer, gäller alla digitalkameror. Gör du det så ska det inte vara nåt problem, 15 bilder låter skrämmande! Jag var i sommar ute & fotade med en kompis som har en sådan, upplevde inte att han hade problem med detta.

Jag förhastade nog mig lite, när jag skrev första inlägget hade jag bara fotat tills första uppladdningen tog slut, nu verkar det hålla betydligt längre..
Tack för alla åsikter Larsa!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto