Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synpunkter på kamerakit

Produkter
(logga in för att koppla)

Dataidar

Aktiv medlem
Hej,
första inlägget på sidan även om jag har hängt här ett bra tag. En av de bästa fotosidorna jag stött på!

Jag behöver hjälp att skapa ett bra kamerakit. Har tidigare haft en 450d som jag egentligen aldrig var riktigt nöjd med, eller kanske var det utrustningen i övrigt som felade?

Efter intensivt sökande av kamerahus har jag kommit fram till att 7d är den som mest möter mina behov. Nu har dock linskampen börjat...

Har 25, högst 30 papp att spendera på alltihopa. Har sökt över nätet ett tag och är just nu inne på följande konfiguration:

• Canon EOS 7D (body), € 1259,00
  • Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM € 388
  • Canon EF 100mm F/2.8 L USM iS macro € 736,00
  • Sigma 50mm F/1.4 DG EX HSM € 369,00

Har sedan tidigare Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS.

Tänkte dock vänta med blixt eftersom jag inte riktigt gillar blixtbilder utan försöker alltid hantera det med iso och ljusstarka objektiv samt helt enkelt be människor stå still.

Vad vill jag använda kameran till?
Jag vill framför allt inte begränsa mig. Alltiallo- sport, lekande barn, stillbilder, makro, porträtt, landskap och dessutom allt detta i hög bildkvalitet.... Måste väl dock säga att tyngdpunkten ligger på sport och barn.

Vad tror ni mer erfarna om ovanstående kit utifrån mina högst breda krav? Jag tar tacksamt emot synpunkter och kommenterar!

Vill du ha med dig kameran överallt ska du fundera en del på vikt och storlek och om du ska ha zoomar eller små fasta ljusstarka objektiv istället.

Vill du ha med dig kameran överallt ska du fundera en del på vikt och storlek och om du ska ha zoomar eller små fasta ljusstarka objektiv istället.

Tack!

Tyngd och storlek har jag faktiskt inte funderat över vilket man kanske skulle.

Däremot tänkte jag att ovanstående zoomars ljussvaghet kompenseras av de två fasta på 50 och 100mm. Eller hur menar du?

Tack!

Tyngd och storlek har jag faktiskt inte funderat över vilket man kanske skulle.

Däremot tänkte jag att ovanstående zoomars ljussvaghet kompenseras av de två fasta på 50 och 100mm. Eller hur menar du?

En fundering, varför väljer du Sigma 50 1.4 istället för Canon? (Snarlikt pris om jag inte missminner mig).

Sen hade jag personligen hellre valt ett canon 70-200 F4 en 70-300 men där är jag inte lika säker på prisbilden.

En fundering, varför väljer du Sigma 50 1.4 istället för Canon? (Snarlikt pris om jag inte missminner mig).
Sigman är faktiskt lite dyrare. För mig är ljuset viktigt och enligt flera tester och vid egen bedömning på the-digital-picture så klarar sigman detta bättre ända ner på 1.4. Det är först vid 2.8 som de blir jämförbara.

Sen hade jag personligen hellre valt ett canon 70-200 F4 en 70-300 men där är jag inte lika säker på prisbilden.
Var faktiskt på den ett tag men priset och ytterligare 100 mm fällde avgörandet. Även om 70-200 är ett bättre objektiv verkar det som om många ger uttryck för att 70-300 också är bra. Har du andra erfarenheter?

Vid närmare efterforskningar och eftertanke är jag nog mer inne på 70-200 f4. Kostar "bara" nån 1000-lapp extra. Det är ju trots allt också fråga om ett L-objektiv. Nu börjar dock jag närma mig min ekonomiska gräns...

vet inte om jag tycker att Sigman är så lysande idé på en crop-kamera, finns nog vettigare objektiv där. Jag har den och älskar den verkligen, underbar, men det är ju på fullformat som man kan få den glädjen fullt ut.

vet inte om jag tycker att Sigman är så lysande idé på en crop-kamera, finns nog vettigare objektiv där. Jag har den och älskar den verkligen, underbar, men det är ju på fullformat som man kan få den glädjen fullt ut.

Borde jag gå FF? Valde 7D eftersom jag fotar en hel del action samtidigt är kvalitet klart viktigt!

7 D:n är grym!!!

Jag fotar både actionbilder & barn med min 7D & mitt 70-200/4 IS sitter nästan jämt på, det är en riktigt bra combo så jag tror du kommer bli väldigt nöjd.

Var också inne på Sigmas 50/1,4 men nu har jag börjat snegla allt mer på 16-35/2,8 L II då jag gillar zoomarna samt vill åt vädertätningen.

Blir faktiskt ganska ofta imponerad över bildkvaliten trots att det är en cropkamera, framför allt så är den ju utrustad med en ruggigt bra af & sen är den ju snabb också & det är ju aldrig fel... =D

Enda felet med L gluggarna är ju att har en gång köpt en vill man ju BARA ha såna & det blir ju fort rätt kostsamt...

Lycka till med kameraköpet!!

/ Sladdfantomen

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto