Annons

Synpunkter: Ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventileit

Aktiv medlem
Det börjar så smått bli dags att byta ut min dator här hemma och jag har spanat in följande paket, Det vore vänligt om ni kunde komma med lite synpunkter då jag inte är så hemma på det här med datorer längre. Bör jag byta ut nåt eller kanske komplettera?

Chassi:
Cooler Master Cavalier 3, Silver Chassi, Aluminium Front (utan nätagg)

Nätaggregat:
Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, 18dB,120mm Fläkt,4xSATA,2XPCI-E,20/24pin

Moderkort:
ABIT KN9 SLI, nForce 570 SLI,Socket-AM2, DDR2, 2XGbLAN, Firewire, ATX, 2xPCI-Ex16

Optisk läsare:
Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM

Multikortläsare:
Vantec USB2 multikortläsare 3.5" svart / silver, för CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD

Processor:
AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt

Minne:
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Hårddiskar:
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Grafikkort:
Sapphire Radeon X1950XTX 512MB GDDR4, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail

Bör jag satsa på snabbare diskar?
Typ någpn av dessa:
Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM
Hitachi Deskstar T7K500 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Priset kommer hamna runt 15.500kr hos komplett.se

Mvh.
Danne
 
Senast ändrad:
ser bra ut

blir ett riktigt bra system ung samma som jag köpte men satsa på sata2 16Mb cache diskar

36Gb raptor e ung lika snabb som sata2 men raptor e svindyr
 
Bara invändning mot cpun. Inte för att jag har några egna erfarenheter av just den processorn. Men om jag skulle satsa så mkt pengar på en dator skulle jag satsa på en annan processor.

/Fredrik, som är imponerad att du har utrustning som kräver 580W nätagg...
 
xplod skrev:
Jag tycker du ska sattsa på en Intel Core 2 Duo processor då den presterar mycket bättre än Amd64.
Mvh Daniel
Intel Core Duo 3000 gör 16500 Drystones.
Intel Core Duo 2500 gör 11000 Drystones

Min AMD x2 4200+ överklockad 5% gör också 16500 (av Sandra 7 uppmätt värde) d.v.s. samma som AMD x2 4400+
När jag överklockar den 10% gör den 17200 Drystones.

Jag kör den med standardkylning från AMD inom dom föreskrivna max 49 graderna vid maxbelastning.

Så jag tycker det är bortkastade pengar att betala mer än dom 1850 kr jag betalat för min AMD-processor på Webhallen.
 
Christer1 skrev:
Intel Core Duo 3000 gör 16500 Drystones.
Intel Core Duo 2500 gör 11000 Drystones

Min AMD x2 4200+ överklockad 5% gör också 16500 (av Sandra 7 uppmätt värde) d.v.s. samma som AMD x2 4400+
När jag överklockar den 10% gör den 17200 Drystones.

Jag kör den med standardkylning från AMD inom dom föreskrivna max 49 graderna vid maxbelastning.

Så jag tycker det är bortkastade pengar att betala mer än dom 1850 kr jag betalat för min AMD-processor på Webhallen.


Hej

Jag vill att du kollar på dom här diagramen som jag länkar, och efteråt upprepar det du precis sa..

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=568&page=5

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=568&page=6

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=568&page=7

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=568&page=8


Intel Core 2 Duo slår AMD64 i alla tester.

Sen kan du inte jämföra Intel processorn med din överklockade. Jag kör min C2D i 3.4Ghz utan att gå över dom föreskrivna maxgränserna.

Mvh Daniel
 
Dom processorerna 6600 6700 6800 som du nämner finns inte med i Sandratabellen 7, så min jämförelse haltar förstås.

Så länge jag inte kommer över 49 grader ligger det inom det godkända.

Men vad är priset? Det dubbla?
 
En idé kan vara att se över chassi, nätaggregat och CPU-fläkt ur bullersynpunkt.
SilentPCReview brukar vara en fin referenssite.

Ett bra Seasonic-nätagg på runt 400W torde vara mer än tillräckligt och mycket tystare.
Ett annat alternativ kan vara att använda chassit Antec P150 som levereras med ett bra agg.
 
Christer1 skrev:
Dom processorerna 6600 6700 6800 som du nämner finns inte med i Sandratabellen 7, så min jämförelse haltar förstås.

Så länge jag inte kommer över 49 grader ligger det inom det godkända.


Men vad är priset? Det dubbla?

Inte alls.

whbqJN.gif



Mvh Daniel
 
Jeppe skrev:
Skriva recept i word kanske?



Nä, men man får väl anta att han ska bildbehandla. Men snabbt ska det gå i varje fall..


Det är kanske inte alltid den bästa investeringen att köpa snabbast möjliga dator för pengarna om man inte ska spela utan kanske köpa något enklare maskin och lägga pengarna på monitor och eventuellt vettig monitor kalibrerings utrusning

Jag undrar följande:

Vad har du för monitor?
Hur kaliberar du monitorn?


Mvh
Fredrik
 
fredrikru skrev:
Det är kanske inte alltid den bästa investeringen att köpa snabbast möjliga dator för pengarna om man inte ska spela utan kanske köpa något enklare maskin och lägga pengarna på monitor och eventuellt vettig monitor kalibrerings utrusning

Jag undrar följande:

Vad har du för monitor?
Hur kaliberar du monitorn?


Mvh
Fredrik

Jag kommer givetvis köra bildbehandling på denna dator. Risken finns att när jag väl fått hem burken, att jag börjar rendera 3D igen och dessutom arbeta med hyfsat stora bildfiler i 300dpi som lätt väger runt en halv gig per skalle.

Vad gäller spelandet så kommer det med största sannorlikhet bli en del sånt med, CSS då i första hand och det kräver ju sin maskin...

När det gäller bildskärm så kör jag en mjukvarukalibrerad 20.1" Widescreen AL2016W från Acer. Och nej ... jag tänker inte byta ut skärmen för jag är SJUKT nöjd med den =).
 
Senast ändrad:
Ventileit skrev:
Jag kommer givetvis köra bildbehandling på denna dator. Risken finns att när jag väl fått hem burken, att jag börjar rendera 3D igen och dessutom arbeta med hyfsat stora bildfiler i 300dpi som lätt väger runt en halv gig per skalle.

Vad gäller spelandet så kommer det med största sannorlikhet bli en del sånt med, CSS då i första hand och det kräver ju sin maskin...

När det gäller bildskärm så kör jag en mjukvarukalibrerad 20.1" Widescreen AL2016W från Acer. Och nej ... jag tänker inte byta ut skärmen för jag är SJUKT nöjd med den =).

Oki. Jag har själv försökt med att kalibera monitorn med Adobe Gama på min Laptop men har inte riktigt blivit nöjd fören jag köpte en Gretag Macbeth Eye-One Display2.

När jag har kaliberat kompisars datorer så kan dom ha tur och det behövdes inte kalibreras.

// Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.