Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synktid i studio med pocketwizard?

Produkter
(logga in för att koppla)

crazyivan

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har 2st D90 och en D7000 samt studioblixtar och pocketwizard! Lämnade in ena D90'n då det blev en svart kant längs ena kortsidan ungefär var 7'e bild i snitt! Detta på 1/200s som är D90's synktid. Jag har inga problem med att köra 1/200s på den andra D90'n eller 1/250s på D7000'n med SAMMA studioblixtar och samma pocketwizard.. Nu säger de på Nikons verkstad att "det får jag ta"... - och att jag skall vara glad att jag inte har en Canon för då vore jag tvungen att köra 1/60s...!!??? Kommentarer?

Mvh
Peter

Nope! Men vi lämnade in huset p.g.av några knallröda pixlar också, och bara undrar om man ska köpa att den inte fungerar som de andra husen vi har?

Tja, beror ju på - d90 är väl ett instegshus i nikon line-upen, att vissa exemplar inte är 100% i synctider etc kanske, kan jag tycka, är sånt som händer speciellt i en som sak som studiobilxtmiljön. Om man har garanti etc så kör på och kräv perfektion, men jag tror att det är vanligare med "Söndagsexemplar" (eller säger man "måndagsexemplar? hm) bland instegshusen...

Tja, beror ju på - d90 är väl ett instegshus i nikon line-upen, att vissa exemplar inte är 100% i synctider etc kanske, kan jag tycka, är sånt som händer speciellt i en som sak som studiobilxtmiljön. Om man har garanti etc så kör på och kräv perfektion, men jag tror att det är vanligare med "Söndagsexemplar" (eller säger man "måndagsexemplar? hm) bland instegshusen...

Kan hålla med dig där... Men det känns lite skumt hur de besvarar mina åsikter på Nikons verkstad... Det där med Canon t-ex..!? Är det ens sant? Och så säger han att den fungerar med sladd i deras verkstad.. Vem använder sladd i dag? Jag känner ingen personligen men det finns säkert, det är inte det jag menar... men ändå..!? Det står nog inte i D90's manual att sladd SKALL användas för att uppnå snabbast synktid..?

Garanti finns kvar.. det var just det! Kameran klarade synktiden 1/200s ett halvår ungefär sen började problemet komma.. har kört 1/160 ett tag sen dess på den i tron att det var nått annat fel, men sen köpte vi en D7000 och en till D90 och de fungerar som sagt!

Kan hålla med dig där... Men det känns lite skumt hur de besvarar mina åsikter på Nikons verkstad... Det där med Canon t-ex..!? Är det ens sant? Och så säger han att den fungerar med sladd i deras verkstad.. Vem använder sladd i dag? Jag känner ingen personligen men det finns säkert, det är inte det jag menar... men ändå..!? Det står nog inte i D90's manual att sladd SKALL användas för att uppnå snabbast synktid..?

Ja att uttalandet är skevt från deras håll är jag HELT med på! :)

Det om Canon beror på om du skrev rätt... 1/60 är det ju inte... Men på min 5D mk1 måste jag köra 1/160 med mina "kinatriggers", men med pc-sync sladd funkar 1/200. På min 300d och 450d funkar 1/200 oftast (fick 'mindre sensor att röra sig över' som anledning av en mentor), men ibland kommer ett litet streck - men jag har sorterat det under "kinatriggers" problem, snarare än kameran, men om du har issues på PW så är det kanske husen...

Men jag hade koll på att det var säkrast med 1/160 från dag ett, så jag har aldrig upplevt det som ett "problem" och kör på.

De har ju dessutom formulerat det till MAX sync-tid, vilket egentligen betyder "det kan gå så fort, men det är inget vi garanterar"...

Står väl inte att det skall fungera med studioblixt heller?

Jag använder sladd. Men det är ju sällan jag är i studio.

När man använder trådlös överföring av synksignalen (radio eller IR-signaler) så får man en större eller mindre fördröjning beroende på modell. Inte för att radiovågor eller ljus i och för sig går långsammare i luft än signalerna i en synksladd med galvanisk förbindelse mellan kamera och blixt (de går snarare en aning snabbare), utan pga att det används billigast möjliga omvandlings-kretsar i dessa manicker. När kameratillverkarna specar den kortast användbara blixtsynktiden för en viss kameramodell så inberäknar de ALDRIG den extra fördröjning man får vid användning av trådlös synksignalöverföring. Ifall du inte får några svarta kanter i bilden vid användning av en vanlig synksladd, så ligger kameran följaktligen inom specifikationerna.

Man kan inte kräva att kameratillverkarna ska göra någonting annat heller, anser jag. De har ju ingen som helst kontroll över hur tredjepartstillvekarna väljer att konstruera sina prylar. Jag har råkat ut för Made in China-märkta trådlösa synköverförare där jag var tvungen att använda så lång synktid som 1/60 sek. Provade t.o.m. med den av mina kameror som har 1/500 sek som kortaste synktid (världsrekord för ridåslutare), men det hjälpte självfallet inte alls.

När jag började fota en gång i tiden så hade alla ridåslutarkameror 1/25 sek som kortaste synktid för elektronblixtar, vilket inte är något problem i studiomiljö. Om man fotar i stark omgivningsbelysning (som utomhus) och man vill att blixtljuset ska vara det dominerande, DÅ vill man ha så kort synktid som möjligt.

Så ifall du behöver förlänga slutartiden till 1/160 sek i studion ger säkert inga problem, men att fördröjningen blir längre efterhand är ett varningstecken däremot. Dock kan det ju lika gärna vara PocketWizarden som slöar till sig.
.

Senast ändrad:
---
Om man har garanti etc så kör på och kräv perfektion, men jag tror att det är vanligare med "Söndagsexemplar" (eller säger man "måndagsexemplar? hm) bland instegshusen...
Man säger "måndagsexemplar". Det är inte så många som jobbar på söndagarna. Då förväntas man istället ligga hemma och supa... Vilket brukar resultera i en rejäl baksmälla på måndagen, vilket går ut över arbetsprestationerna förstås. :)
.

...
Det där med Canon t-ex..!? Är det ens sant?
---
Ja och nej. Canons instegskameror kan ligga på 1/160 sek som kortaste synktid, medan deras prokameror brukar ligga på 1/250 sek (1/300 på senaste modellen). Och mina båda gamla EOS-1D kameror har så snabb synktid som 1/500 sek.

---
Och så säger han att den fungerar med sladd i deras verkstad..
---
I så fall är det inget fel på den. SÅVIDA INTE problemet förvärras med tiden även vid användning av synksladd.

Vem använder sladd i dag? Jag känner ingen personligen men det finns säkert, det är inte det jag menar... men ändå..!? Det står nog inte i D90's manual att sladd SKALL användas för att uppnå snabbast synktid..?
Ganska många använder synksladddar idag, faktiskt.

Det står kanske inte i manualen, nej. Men detta förutsätts alltid (av alla tillverkare).
.

---
De har ju dessutom formulerat det till MAX sync-tid, vilket egentligen betyder "det kan gå så fort, men det är inget vi garanterar"...
Då har de formulerat fel. :)

Det ska stå att MINSTA (eller kortaste) användbara slutartid för pålitlig blixtsynk är 1/200 sek.
.

Senast ändrad:
Man säger "måndagsexemplar". Det är inte så många som jobbar på söndagarna. Då förväntas man istället ligga hemma och supa... Vilket brukar resultera i en rejäl baksmälla på måndagen, vilket går ut över arbetsprestationerna förstås. :)
.

Vadå inte jobba på en söndag?! Jävla lyxfasoner! Uppenbarligen ont om frilansare/egna företagre i kamerafabriksbranchen m.a.o :)

Man kan inte kräva att kameratillverkarna ska göra någonting annat heller, anser jag. De har ju ingen som helst kontroll över hur tredjepartstillvekarna väljer att konstruera sina prylar. Jag har råkat ut för Made in China-märkta trådlösa synköverförare där jag var tvungen att använda så lång synktid som 1/60 sek.
Så ifall du behöver förlänga slutartiden till 1/160 sek i studion ger säkert inga problem, men att fördröjningen blir längre efterhand är ett varningstecken däremot. Dock kan det ju lika gärna vara PocketWizarden som slöar till sig.
.

Antar att jag får gilla läget med 2 D90 och en D7000, där ett av de husen inte är lika som de andra, alltså inte klarar kortaste synktid, medan de andra två gör det... (som jag sagt innan så används de med samma PW och samma studioblixtar)

Dock tycker jag personligen att NIKON om några själva borde kunna informera om detta... Samt att ge ett mer kunnigt svar när man pratar med dem på deras egen verkstad... Och inte hitta på "elaka" saker om Canon för att jag som Nikon användare ska känna mig mer.. öhh "nöjd" typ! Men då har man lärt sig nått nytt alla fall! Har alldeles uppenbart ett "måndags ex" Just denna Kameran är köpt på Expert, som i sin tur skickade den till extern verkstad (inte Nikon) Och de sa att den inte fungerade som den skulle.. fick samma fenomen som jag själv.. Samt att de inte kunde fixa felet.. sen hamnade den hos Nikon och där är vi en himla massa veckor senare :(

Jo.. vi fick ju "ta" det där med synktiden! Men nu när vi fick tillbaka huset så har de lyckats få till det så att "lo 0.3" (alltså ISO100) ger mycket ljusare bilder vid samma bländare än den D7000 och den andra D90'n vi har i familjen vid fotande med studioblixtar.. och vid en titt i EXIF datan så säger denna att ISO160 varit inställt..! Dessutom ger kameran extremt brusiga bilder nu! :(
Nån som har en aning om vad de kan ha gjort? De har fixat några knallröda pixlar som tidigare blev mitt i bilden... vad jag vet inget annat!

D90 huset är som sagt köpt på Expert och vi lämnade in den inom garantitiden... Vi var av med den i en månad (och det enda de gjorde var att sabba huset än värre) och nu undrar man ju om man skall behöva vänta ännu en månad samt i total oförvissning om den kommer att fixas RÄTT denna gången... Kanske skulle ha satsat på CANON's kameror???

Det tråkiga är att grabben i familjen som äger just detta huset använder den bland annat i UF i skolan samt fotograferar väldigt mycket! Då är en månad väldigt länge! :(

Jo.. vi fick ju "ta" det där med synktiden! Men nu när vi fick tillbaka huset så har de lyckats få till det så att "lo 0.3" (alltså ISO100) ger mycket ljusare bilder vid samma bländare än den D7000 och den andra D90'n vi har i familjen vid fotande med studioblixtar.. och vid en titt i EXIF datan så säger denna att ISO160 varit inställt..! Dessutom ger kameran extremt brusiga bilder nu! :(
Nån som har en aning om vad de kan ha gjort? De har fixat några knallröda pixlar som tidigare blev mitt i bilden... vad jag vet inget annat!

D90 huset är som sagt köpt på Expert och vi lämnade in den inom garantitiden... Vi var av med den i en månad (och det enda de gjorde var att sabba huset än värre) och nu undrar man ju om man skall behöva vänta ännu en månad samt i total oförvissning om den kommer att fixas RÄTT denna gången... Kanske skulle ha satsat på CANON's kameror???

Det tråkiga är att grabben i familjen som äger just detta huset använder den bland annat i UF i skolan samt fotograferar väldigt mycket! Då är en månad väldigt länge! :(

Sorry... bluddrade till siffrorna där.. L1.0 är iso 100 L0.3 är ISO 160 -det är alla fall så i Nikons värld! ;)
Siffrorna är i vart fall omkastade!

ANNONS