Annons

Synkspänning

Produkter
(logga in för att koppla)

mb90

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Som de flesta vet så rekommenderar Canon att man ej ska använda en blixt med synkspänning över 6 volt på deras kameror. Undantag gäller om man kopplar via PC-kontakt då de flesta då ska klara upp till 250V.

Det jag undrar är om detta med 6v gäller alla EOS-kameror d.v.s. både digitala och "analoga"? Det är nämligen så att jag till min EOS 600 har en Osram AF282 blixt som är tillverkad speciellt för de då nya EOS kamerorna (620 och 650). Denna vill jag gärna kunna använda till min 20d (även om den bara fungerar manuellt) men jag vill helst slippa att bränna någon krets.

Jag vet att detta har behandlats tidigare men jag hittade inget svar på min fråga. Ska dock dra fram multimetern och försöka mäta.

/Markus
 
Jag har en gammal Metz som ligger på över 200V. Den har jag använt en del till min 400D. Det blir då med adapter i blixtskon, för något synkuttag finns inte på den kameran.
Det har fungerat hela tiden, utom vid ett tillfälle, men då var det sladden till blixten som hade gått sönder, så det hade inte med kameran att göra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.