Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

synkkabel??

Produkter
(logga in för att koppla)

ragi

Medlem
jag har elincrome d-lite 2 blixtar och har kört m ir-sändare
nu trasslar ir-sändaren och jag tänkte att då kan jag väl använda synkkablarna
har 2 blixtar och 2 kablar

Men jag FÖRSTÅR inte! Var stoppar man in kabeln i kameran? Hittar inget hål som passar. Och manualen till blixtarna är otroligt kortfattad liksom DVD:n som inte alls tar upp detta.

Är jag dum i huvudet? Ska man inte använda synkkablarna så?
Hur gör man?

Man använder normalt en synkkabel, den andra blixten triggar på ljuset från den första (förutsatt att den har fotocell).

PC-uttaget brukar ofta sitta på kamerans vänstra sida, sett som man håller den när man fotograferar med den. Eftersom du inte skriver vilken kamera du använder är det dock svårt att säga exakt ;)

Vissa kameror saknar PC-uttag helt, och då kan man använda en blixtskoadapter, som altså fästs i blixtskon och som har PC-uttag.

Edit: Kollade i din profil och såg att du plåtar med 350D, och den saknar tyvärr PC-uttag, så det är blixtskoadapter eller trådlöst som gäller. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6951

jag fotar numera med en canon 500d
och det enda uttag jag hittar är till vänster på kameran
under en gummihätta, under samma hätta finns uttaget man använder när man tar in bilder i datorn

men uttaget som finns där på tok för litet för den kabel jag har till blixten...

500D har inte heller PC-uttag. Det lilla uttaget är för trådutlösare som den mikroskopiska symbolen antyder :)

500D har inte heller PC-uttag. Det lilla uttaget är för trådutlösare som den mikroskopiska symbolen antyder :)

Vilken skit! Men tack så mycket för svaret. Det är märkligt, för i min manual visar bilden och texten det att det finns fler hål än det finns i verkligheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar