Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synkkabel till Minolta-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har bl.a en blixt Minolta 5400HS som jag skulle vilja använda manuellt till mitt trådlösa "budgetsystem" med Cactus V2 mottagare. Finns det någon kabel, "pc till Minolta", eller någon adapter "3,5mm till Minolta"? Annars måste jag sätta ihop prylarna via Hot Shoe med en adapter emellan mottagare och blixt, och det blir så högt, vingligt och ostadigt. Helst skulle jag vilja sätta blixten direkt på ett stativ och ansluta mottagaren med kabel, men jag hittar ingen lämplig kabel. Minolta verkar har målat in sig i ett eget system med kontakter och blixtfot som inte passar på något.... Alternativet är ju en adapter med synkuttag men det blir ändå lite kaka på kaka.
 
"Problemet" är ju att kontakten inte bara är en simpel synk-anslutning, utan en komplett kommunikationskanal mellan kameran och blixten, eller mellan flera blixtar om man vill. Det går inte att göra med en simpel pc-synk, så jag tycker inte att de precis målat in sig i hörnet av den anledningen. Nu fungerar ju visserligen två av stiften i kontakten som en vanlig synk, så med lite tålamod, pengar och pill går det att lösa.

Det enklaste är förstås att köpa en dedikerad hot-shoe adapter, den kostar lite pengar men ingen möda. Jag har köpt två stycken sådana här och frånsett då att de bygger några centimeter på höjden så fungerar de mycket bra. Jag upplever dem som stabila (mer stabila än mina kameror!) och jag stör mig inte längre på att de bygger några centimeter.

Det lite pilligare sättet är att köpa en av Minolta/Sonys dedikerade kablar, kapa den på mitten och löda dit en teleplugg eller vad du nu behöver för kontakt. Kabeln är egentligen alldeles för dyr för att klippa av på mitten, åtminstone i original, men det finns säkert kopior på E-bay för mindre pengar. Kan du bara löda så är det en baggis att fixa. En beskrivning på engelska finns här om du är osäker på om det är något för dig.

Jag har själv kommit halvvägs i det projektet, dvs. jag har kapat 500-kronors-sladden i två delar, men har inte kommit mig för att löda dit någon kontakt än. Jag har faktiskt aldrig lött någonting själv förut, så det här blir premiären...

Att däremot hitta någon färdig kabel med pc i ena änden och Minolta-kontakt i den andra kan du nog glömma, men skulle det mot förmodan dyka upp en sådan är nog chansen störst att hitta det hos någon av de handlare som riktar in sig på Strobist-communityn, till exempel MPEX eller FlashZebra.

Lycka till!
 
Stort tack för svaren. Det var precis det i Flickr-länken jag var ute efter. Löda är inga problem, jag är gammal TV-reparatör... Men, precis som du säger är det onödigt lyxigt att klippa sönder en originalkabel för 400.- för att sätta den på en Ebay-mottagare för 150.-.

Min mottagare är nästan en decimeter hög. Med en hot shoe adapter på den och sedan en 5400HS på toppen så blir det lite vingligt. Däremot borde det väl funka med denna adapter och sedan sätta mottagaren bredvid och använda synk-uttaget och en vanlig pc-kabel mellan mottagaren och adaptern?

Annars så skickar du hela din kabel till mig så köper jag halva, löder båda, och skicka tillbaka en färdig.. ;)
 
Stort tack för svaren. Det var precis det i Flickr-länken jag var ute efter. Löda är inga problem, jag är gammal TV-reparatör... Men, precis som du säger är det onödigt lyxigt att klippa sönder en originalkabel för 400.- för att sätta den på en Ebay-mottagare för 150.-.

Min mottagare är nästan en decimeter hög. Med en hot shoe adapter på den och sedan en 5400HS på toppen så blir det lite vingligt. Däremot borde det väl funka med denna adapter och sedan sätta mottagaren bredvid och använda synk-uttaget och en vanlig pc-kabel mellan mottagaren och adaptern?

Du måste ju inte nödvändigtvis ha mottagaren monterad under blixten, den har väl ett synkuttag också? Adaptern som jag länkade till monterad i stativet och med blixten ovanpå, och så drar man sladden från adaptern till mottagaren som fästs med kardborrband eller ett snöre där det passar. Ja, det är ju fortfarande fel kontakt på sladden, men det kanske finns någon teleplugg-till-pc konverterare, eller så har vi ett alternativt lödningsprojekt... :)

Annars så skickar du hela din kabel till mig så köper jag halva, löder båda, och skicka tillbaka en färdig.. ;)

Ha ha, ja det var ju ett bra erbjudande, tack för det! Dessvärre kommer jag att behöva bägge ändarna för eget bruk så jag får nog avböja ändå...
 
Jag har precis beställt lite grejor från Kaffebrus. En adapter "standard hot-shoe till Minolta blixtfot" med inbyggt synkuttag samt en kabel och en blixtfot med plats för tre blixtar.

Då kan jag sätta blixten på adaptern i ett fäste och mottagaren i ett annat fäste så blir det lite stabilare. Kanske t.o.m. ytterligare en blixt i samma fot med olika riktning och en y-kabel emellan. En billig och hyfsat flexibel lösning.
 
Då har prylarna kommit hem och så här blev det. En smidig enhet med mottagare och blixt på en gemensam fot att ställa på en plan yta, eller fästa på ett stativ.

Första bilden är blixt och mottagare monterat på foten från kaffebrus. Andra bilden är min första test att ställa upp blixten på lite distans. Tredje bilden är resultatet. Tyvärr är inte bilden inte något bra exempel eftersom mottagaren inte tillåter korta synk-tider, men det visar i alla fall flexibiliteten med enkla medel...
 

Bilagor

  • IMG_2793.jpg
    IMG_2793.jpg
    92.1 KB · Visningar: 123
  • IMG_2787.jpg
    IMG_2787.jpg
    26.9 KB · Visningar: 118
  • IMG_2791.jpg
    IMG_2791.jpg
    24 KB · Visningar: 120
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.