Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synkkabel till Blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har lösningen till hur man får tag på en synkkabel till de ordinarie blixtarna, i mitt fall Minolta.

Tanken var att jag skulle kunna använda vanliga Minoltablixt med en synkkabel och på det viset få en billig "Studioblixt". Men när jag var ner till fotohandlarn så sa han att de var löjligt dyra och dessutom på sin höjd en halv meter lång.

Jag vill ju kunna ställa min blixt i andra ändan av rummet inte 50cm ifrån. Då får jag ju hålla i blixten för hand och det är ju rätt värdelöst.

Mvh
Maverick

Om du har ett PC uttag på din kamera så ansluter du en gammal hederlig PCsynksladd där.
Sladd i valfri längd....
I andra ändan har du en "hotshoe" från tex HAMA, in med sladden och skruva dit "hotshoe:n" på blixten.
Voila!

Om du inte har ngt blixtsynkuttag på din kamera så finns det en mojäng som fixar det. Placeras på kameran där du brukar sätta blixten.

Du får endast blixtsynk på detta sätt men har du en blixt som du kan ställa manuellt eller om blixten har egen sensor så är ju det OK.

/Jacob vP

Lösning nr 2.

Skaffa en liten blixt att ha på kameran.
Montera såna där blixtkänsliga slavtändare(?) på valfritt antal extra blixtar.
Hoppla! Nu har du ett trådlöst blixtsynksystem.

Har du mycket pengar och mycket vilja finns det IR sändare/mottagare och Radio sändare/mottagare att använda också.

/Jacob vP

Tack!

Lösning 1 är nog det som är aktuellt. Jag har åtminstone inte hittat någon slavtändare som jag fastnat för. Dessutom kan det ju vara så att man inte vill ha ljus framifrån.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar