Annons

Synkbox Till dina Studioblixtar!

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Hej på er alla kreativa pysslare...

Jag har haft problem när jag har gjort ljusmätningar i studion. Alltså när jag vill mäta upp en blixt i taget. För att inte alla blixtar ska slavtända på den blixten jag mäter på, så är alternativet att stänga av alla övriga blixtar eller trycka i en blindplugg i synkuttaget.

Man måste alltså på något sätt synka ALLA blixtar med sladd istället för att bara synka en blixt och låta resten slava.

Lösningen är en synkbox med uttag för 6 blixtar. Ett uttag till kamera och ett uttag till ljusmätare. En switch för varje blixt för att kunna köra med olika ljussättningar och för att enkelt kunna ljusmäta en blixt i taget - eller två, eller fler år gången. Det finns även en återfjädrande "dumpknapp" för att lösa alla aktiva blixtar om man t.ex sänker effekten och blixtarna saknar automatisk dumpfunktion.

Förstår ni hur prylen funkar? =o) Jag har iallafall haft mycket användning av den och förhoppningsvis kanske nån mer kan ha det...

Jag delar gärna med mig av kopplingsschema och tips ifall någon undrar

Mvh /Peter

Bilagor

• syncbox.jpg
    syncbox.jpg
    33.1 KB · Visningar: 406
Detaljer

Jag ska försöka ge en skriftlig beskrivning på boxen om det är någon som vill göra en likadan.

Komponenter:

* 6,3mm telejack för chassimontage.
* Lysdioder (option)
* Mikroströmbrytare, 1-pol (2-pol)
* Strömbrytare av återfjädrande typ, 1-pol.

Kopplingsbeskrivning:

Triggningen bygger på kortslutning.

1) Koppla ihop jordanslutningarna på samtliga tele-anslutningar. Sammankoppla även ena polen på den återfjädrande strömbrytaren till jord.

2) Anslut signalen på varje utgående (blixtanslutning) kontakt till den ena polen för respektive strömbrytare

3) Den andra polen på kontakterna kopplas i serie. Här ansluts även signalen till de båda ingående kontakterna. (för ljusmätare & kamera) och den andra polen på den återfjädrande brytaren.

Nu är funktionen på boxen färdig. Om man vill ha indikeringar i form av lysdioder som tänds när en blixt är "aktiverad" så byter man ut brytarna för utgående kontakt till 2-poliga brytare. Man kopplar sedan helt enkelt dioden på samma sätt som synksignalen. Fast i serie med ett batteri istället för ingående anslutning.

Man kan styra obegränsat med blixtar. Det är bara att utöka med fler utgångar och en brytare för varje.

Har jag gjort mig tydlig?

Mvh /Peter

Tackar, jag tror faktiskt jag begriper :)

Vilka blixtar kör du med? Det vill ju till att blixten stänger av slavläget när synksladden sitter i.

thefinger skrev:
Måste man inte gå från blixten till denna för att slå från blixten?

Man kan ju placera boxen vart man tycker det passar bäst.

Jag har med mig boxen till dit jag ljusmäter och sedan ligger den brevid kameran. Vill jag göra enstaka ljusmätningar så ligger ju redan ljusmätaren inkopplad och har tillräckligt lång sladd för att räcka till "mätplats"

//Peter

Re: Tackar, jag tror faktiskt jag begriper :)

Sgt Hal [E.F.S] skrev:
Vilka blixtar kör du med? Det vill ju till att blixten stänger av slavläget när synksladden sitter i.

Ja, det är sant. Annars borde man väl kunna ställa in blixtarna att de stänger av fotocellen?

Jag kör med Profoto´s kompaktblixtar. De stänger av fotocellen automatiskt när man trycker in en sladd.

//Peter

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto