Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synkade bilder från mobilen till datorn i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
När lightroom mobile synkar bilderna som är tagna med mobilkameran, så hamnar dom i en mapp på lightroom i dator. Om jag kopierar filerna från den mappen till en mapp på datorns hårddisk. Är bilderna då fullstora, eller är dom komprimerade på nåt sätt. Tänker ifall efter att jag kopierat så kan jag radera dom från mobilen.

Brukar ju kopiera manuellt från mobilen till dator först, men verkar som min usb port inte funkar på mobilen.

När lightroom mobile synkar bilderna som är tagna med mobilkameran, så hamnar dom i en mapp på lightroom i dator. Om jag kopierar filerna från den mappen till en mapp på datorns hårddisk. Är bilderna då fullstora, eller är dom komprimerade på nåt sätt. Tänker ifall efter att jag kopierat så kan jag radera dom från mobilen.

Brukar ju kopiera manuellt från mobilen till dator först, men verkar som min usb port inte funkar på mobilen.

Ja det är fullstora filer som synkas från Lightroom mobil till datorn.

"Tänker ifall efter att jag kopierat så kan jag radera dom från mobilen."
Du menar kanske "Tänker ifall efter att jag synkat så kan jag radera dom från mobilen."?

Får man fråga varför du vill kopiera bilderna på hårddisken? Känns onödigt att ha två exemplar på datorn?

Ja, alltså när jag synkat dom, så flyttar jag filerna från synkat mappen, till min externa hårddisk. När dom är synkade så vet jag inte riktigt var dom är sparade, men vill ha bilderna på min externa hårddisk och i Bilder mappen och lämpligt undermapp.

Så kopiera var kanske fel ord, utan menade att jag flyttade (inne i lightroom). Storleksmässigt var dom mellan 3 och 4 megabyte.

När jag skulle ladda min mobil på jobbet (samsung galaxy s6 edge plus) så märkte jag att inget hände när jag pluggade i usb sladden. Testade sen hemma med två andra sladdar, men det hjälpte inte heller. Laddar ju annars alltid telefonen hemma med trådlös laddare, så har inte märkt det innan. Dock vet jag att någon gång har jag laddad med kabel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar