Annons

Synka minoltablixt med Canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Har precis köpt min första digitala kamera EOS 450D samt en 430EX II, och håller på att undersöka vad jag kan använda av min gamla Minolta-prylar. Det jag är mest sugen på är min blixt 5400HS. Jag har beställt ett billigt trådlöst kit på eBay för att testa lite off-kamera.

Blixten har dock ett uttag för synkkabel. I manualen står det bara om att koppla ihop flera Minoltablixtar samt Minoltas kamerahus. Finns det möjlighet att trigga en Minolta 5400HS från en Canon EOS 450D med kabel? Och i så fall - vad för kabel ska jag använda? Det är ett runt uttag med fyra stift i blixten.
 
Tyvärr är kameravärlden inte helt standardiserad, särskilt inte när det gäller blixtar. Adaptrar som gör att man sätta en Minoltablixt på ett Canonhus finns visserligen, men detta räcker inte. Kamera och blixt utväxlar elektronisk information, och varje tillverkare har dr sitt eget protokoll.

Dock kan du förstås alltid köra manuellt.
 
Jo, jag tänkte väl inte att det vore så bra att jag får med TTL-automatiken. Jag ville mest fyra av en blixt triggad från kameran med kabel om det går. Blixten har manuella inställningar också så det fixar jag nog. Funkar det trådlösa kitet jag har beställt så är det ju i.o.f.s. samma sak. Jag är mest nyfiken på om det går. Om det trådlösa strejkar så vore det bra att kunna plugga in en kabel...
 
Det beror på vilket trådlöst kit du menar. Hittills har ju inga Canon-kameror kunnat styra några blixtar trådlöst direkt, utan man måste köpa en ganska dyr controller för detta ändamål. Är det denna du har köpt, så har förstås också den ett annat protokoll än Minoltas blixtar har.

Det finns lite olika sätt att lösa detta. Du kan t.ex. köpa en IR-sändare och sätta i din kameras blixtsko, och sedan en blixttrigger som du kopplar till Minoltan-blixten. Det finns sådana som passar i Minoltans fot. Den sändaren kan också trigga din Canon-blixt. Du lär missa TTL-automatiken.

Ett annat alternativ är förstås radio-styrning. Då brukar man behöva ha en FS-1200 adapter (eller motsvarande Kina-kopia) för att koppla mellan radiomottagaren och Minolta-blixten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.