Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
synka blixt på både första och andra ridå?
- Trådstartare schmunk
- Start datum
Tyckaren
Aktiv medlem
Blir inte detta fel?
Om blixten slår på första ridån, så blir det en s.k. blixtbild - kameran exponerar MED blixtljuset.
Om blixten slår på andra ridån, så blir det ingen blixtbild, utan kameran gör sitt bästa för att få optimal exponering, och använder det sena blixtljuset för att lätta upp - eller ta bort mörka ansikten i t.ex. motljus.
Varför skall du ha på båda? Det blir varken eller tror jag.
Hälsningar
Adam
Om blixten slår på första ridån, så blir det en s.k. blixtbild - kameran exponerar MED blixtljuset.
Om blixten slår på andra ridån, så blir det ingen blixtbild, utan kameran gör sitt bästa för att få optimal exponering, och använder det sena blixtljuset för att lätta upp - eller ta bort mörka ansikten i t.ex. motljus.
Hälsningar
Adam
Jewster
Aktiv medlem
Tyckaren skrev:
Blixt på andra ridån har ju även den egenheten att den vid längre exponeringar fryser ett rörligt motiv. Om man under en exponering bränner av flera blixtar kan man således frysa rörelsen flera gånger. Det kanske är denna effekt som eftersträvas?
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Den stora skillnaden är att på första ridån så kommer den suddiga spökbilden framför och med andra ridån bakom. Andra ridån är lite svårare att tajma på längre slutartider.
tekniskt borde det väl inte vara helt omöjligt, sedan att övertala någon kameratillverkare att bygga ett sånt system kanske blir svårare.
tekniskt borde det väl inte vara helt omöjligt, sedan att övertala någon kameratillverkare att bygga ett sånt system kanske blir svårare.