ANNONS
Annons

synka blixt på både första och andra ridå?

Produkter
(logga in för att koppla)

schmunk

Aktiv medlem
Hur gör jag för att synka blixten på både första och andra ridå? Jag kör nikon d200 och sb600 blixt! Som det är nu så vet jag bara hur man väljer antingen första eller andra, men inte hur man väljer båda på samma exponering!

Hmm, vad jag vet så finns det ingen funktion för detta...men kan ha fel.
Om det inte finns och du vill ha två blixtar (eller fler) så får du köra med stroboskopblixt, fast jag är tveksam om denna funktion finns till sb600 (går med sb800).

Blir inte detta fel?

Om blixten slår på första ridån, så blir det en s.k. blixtbild - kameran exponerar MED blixtljuset.

Om blixten slår på andra ridån, så blir det ingen blixtbild, utan kameran gör sitt bästa för att få optimal exponering, och använder det sena blixtljuset för att lätta upp - eller ta bort mörka ansikten i t.ex. motljus.

Varför skall du ha på båda? Det blir varken eller tror jag.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:

Om blixten slår på andra ridån, så blir det ingen blixtbild, utan kameran gör sitt bästa för att få optimal exponering, och använder det sena blixtljuset för att lätta upp - eller ta bort mörka ansikten i t.ex. motljus.

Varför skall du ha på båda? Det blir varken eller tror jag.

Blixt på andra ridån har ju även den egenheten att den vid längre exponeringar fryser ett rörligt motiv. Om man under en exponering bränner av flera blixtar kan man således frysa rörelsen flera gånger. Det kanske är denna effekt som eftersträvas?

det blir lika mycket "blixtbild" oberoende av första eller andra ridån, blixtljuset lyser väldigt kort tid så det fryser alltid en rörelse.

om inte rörelsen är mycket snabb som en gevärskula

Den stora skillnaden är att på första ridån så kommer den suddiga spökbilden framför och med andra ridån bakom. Andra ridån är lite svårare att tajma på längre slutartider.

tekniskt borde det väl inte vara helt omöjligt, sedan att övertala någon kameratillverkare att bygga ett sånt system kanske blir svårare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar