ANNONS
Annons

Synka blixt med Minolta X-700

Produkter
(logga in för att koppla)

slowsnaps

Medlem
Hej,

jag har ett blixtproblem. Jag försöker använda en Canon Speedlite 430Ex Ii till min gamla Minolta X-700. Men, jag begriper inte hur man ska synka kamera och blixt. Manualen till X-700 beskriver bara gamla blixtar.

Här är ett bildexempel på hur det blir fel: http://slowsnaps.tumblr.com/post/54981962374/half-light

Som ni ser på bilden har slutaren (som går sidledes på Minoltan) bara fått blixt "halvvägs" genom slutartiden.

Tacksam för tips.
 
Du har ställt in en slutartid på kameran som är kortare än kamerans blixtsynktid. De flesta äldre kameror hade en blixtsynktid på 1/60s. Kör du med kortare tider än det får du denna effekten.

Blixtsynktiden är den tid då slutaren är helt öppen och hela filmytan exponeras samtidigt av blixten.
Vid kortare tider än den blir det en "slits" mellan de två slutarriåderna som färdas över filmytan. Öppningen blir smalare ju kortare tiden är. Det ser ut som du använt 1/125s.
 
Du har ställt in en slutartid på kameran som är kortare än kamerans blixtsynktid. De flesta äldre kameror hade en blixtsynktid på 1/60s. Kör du med kortare tider än det får du denna effekten.

Tack för svaret!

Okej, då fattar jag. Så jag kan bara köra på 1/60 alltså? Eller kan jag även köra på längre tider?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.