Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synk på bakre ridån -omöjligt med snabb tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
läste just en tråd om att plåta med blixten synkad på bakre ridån. När jag ställer in läget "rear" på min Nikon F100 så blir det istället "slow rear". Är detta alltså det man ska använda. Då förstår jag inte riktigt hur man ska göra när man plåtar, man lär väl få ganska så stor rörelseoskärpa med den automatiskt långsamma tiden?
Eller finns det något annat sätt?

Men slow-sync, rear-flash osv. är ju tänkt att fungera så. Kameran väljer tid för att få in mycket ljus och därmed exponera bakgrunden någotsånär korrekt och blixten skall frysa eventuella objekt när kameran. Såsom en person t.ex.

Jag antar att du har kameran inställd på A eller P? Om du byter till S kan du sätta vilken slutartid du vill, upp till 1/250. Kameran kommer då antagligen välja den största bländaren. Om du vill använda en annan bländare får du byta till M. Du kan sätta vilken bländare du vill, och vilken slutartid du vill (upp till 1/250) så länge ljusmätaren indikerar att bilden kommer att bli underexponerad. Blixtljuset kommer sedan portioneras ut tills bilden är rätt exponerad. Om blixten inte är tillräckligt stark för att klara av att lysa upp motivet vid den bländare du valt så blir bilden underexponerad. Indikeras EFTER exponeringen med en blinkande röd blixt i sökaren på F80, vet ej hur det fungerar på F100.

Varför A och P automatiskt blir Slow kan man debatera, men beteendet nämns i manualen.

"If it's in the manual, it's a feature. If not, it's a bug..."

/Martin

Dadigan skrev:
Jag kan alltså plåta en sångare som rör sig med blixten på andra ridån? Borde inte han bli suddig om kameran ställer in 1/10 sek?

Både och. Orsaken till att man vill ha en lång slutartid är att man vill få in lite av bakgrundsljuset i exponeringen. Man kunde förstås blaffa på med en massa blixtljus och få en upplyst sångare stående i beckmörker, men det ser inte så kul ut. Under en lång slutartid kommer sångaren att röra sig och bli suddig, det kommer man knappast ifrån. Det intressanta är att den tid blixtljuset portioneras ut av blixten är mycket kort, typ 1/1000-1/10000s har jag för mig. Detta kommer att "frysa" alla rörliga element i bilden precis som om du använde en kort slutartid. Man kommer att få en kombination av både en lång slutartid med en sångare som kanske tom förflyttar sig på scenen och en kort slutartid från blixtljuset som ger en skarp ögonblicksbild. Orsaken till att man vill använda synk på bakre ridå iställer för på främre är för att det ser bättre ut med en oskarp skugga av en sångare som leder FRAM till den skarpa sångaren än en oskarp skugga av en sångare som leder IFRÅN den skarpa sångaren.

Om du använder en slutartid som är tillräckligt kort för att inte få rörelseoskärpa så spelar det ju ingen roll på vilken ridå blixten är synkad.

Ehh, gick det där att förstå? Borde som sagt var sova lite mer.

G'natt,
/Martin

Nu fattar jag! Jag kollade dessutom att sätta kameran på S. Då blir det bara rear, ska öva på att ta bilder på detta sätt.
Tack för alla förklaringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar