Annons

Synk på bakre ridån med F4 & SB800

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Jag använder en F4 & SB26 för närvarande. Nu är det så att jag har tänkt att komplettera med en D70 och en SB800.

Det finns dock ett par prolem att ta ställning till innan jag bestämmer mig för att köpa en SB800.

Finns det någon därute som har koll på följande?

Kan man få synk på bakre ridån med en F4 & SB800?

Är SB800 helt kompatibel med en F4?

Finns det några kända problem med SB800?

Om allt fungerar tillsammans kan man ju göra sig av med SB26:an för att på så vis minimera sin utrustning.

Jag använder en F4 & SB26 för närvarande. Nu är det så att jag har tänkt att komplettera med en D70 och en SB800.

Det finns dock ett par prolem att ta ställning till innan jag bestämmer mig för att köpa en SB800.

Finns det någon därute som har koll på följande?

Kan man få synk på bakre ridån med en F4 & SB800?

Jag tror inte det. Jag har aldrig använt en F4 men efter att kvickt kollat i manualen till den så verkar det som om du måste ställa in på din blixt att använda synk på bakre ridån, stämmer det?

Isådant fall går det inte, du måste kunna ställa in detta på kamerahuset. Saxat ur manualen till SB-800:

Tillgängligt med kameror som kan synkronisera med den bakre ridån. Du kan inte ställa in det här läget direkt på SB-800 utan måste göra det på kameran. Mer information finns i kamerans användarhandbok.

Titta gärna i manualen till SB-800. Den finns att ladda ned som PDF på engelska: http://www.nikon.com.sg/CATALOG/SB-800_UserManual.pdf samt blixtinstruktionsboken http://www.maksifoto.ee/static/toode/pdf_191.pdf som visar CLS (mer om detta nedan).

Är SB800 helt kompatibel med en F4?

F4 är listad i manualen som kameratyp II dvs en generation äldre än F5/F90/F80/mfl som är kameratyp I. Dock så ska dessa två kameratyper ha i princip samma stöd för blixtlägen (TTL, TTL-BL, AA, A, GN, M, RPT). Helt kompatibel är den dock inte, du har tex inte tillgång till Advanced Wireless Lighting (som demonstreras i den andra PDF:en ovan). Denna funktion finns dock bara på kameror kompatibla med Creative Lighting System (CLS) och där finns än så länge bara D2H och D70.

Finns det några kända problem med SB800?

Inga som jag hört om, men så är den ju ganska ny också. Jag känner inte många som har den än så länge. Jag sökte på nätet i forum innan jag köpte min och hittade inget själv.

Om allt fungerar tillsammans kan man ju göra sig av med SB26:an för att på så vis minimera sin utrustning.

Jag hade samma inställning men satt med en F80 och en SB-28:a och ville kunna använda blixten på D70:n jag skulle köpa. I mitt fall så fanns det ingen funktionalitet som jag förlorade med min F80 på att gå från SB-28 till SB-800.

Dessutom så fick jag 1300:- i inbyte för min gamla blixt vilket vägde tungt. Hade jag fått mindre hade jag troligen behållt den istället eller försökt sälja den begagnat (tyckte det var ganska ok inbyte med tanke på att jag varit nära att köpa en SB-28DX som var i bättre skick än den jag hade för 750:-, och då var min ändå i nästan perfekt skick, den jag såg var dock orörd).

Tack för det utförliga svaret Max. Jag måste ställa in synken på blixten, så det blir till att behålla SB26:an också.

Blir mycket att släpa omkring på...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar