ANNONS
Annons

Synk på andra ridån (K-5 + PW Plus II)

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
Någon som vet om det går att få en Pentax K-5 att synka på andra ridån med pocketwizards. Jag får det bara att fungera när jag använder antingen blixten på kameran eller via ttl-sladden. Men det vore ju trevligt om det gick att få det att fungera även när man kör trådlöst. Men även om jag väljer synk på andra ridån i blixtmenyn så slår den på första. Det borde ju handla om att kameran skickar iväg signalen vid första ridån istället för vid andra, eller måste sändaren/mottagaren vara "kompatibla" med synk på andra ridån?

Har även testat med Elinchrom skyports men får det inte att fungera där heller.

Någon som vet eller har fått det att funka?

Synk på andra ridån är inte en helt bra idé annat än med blixt kopplad med kabel eller direkt på kameran.

Skälet är att det är en liten fördröjning när man använder någon form av fjärrstyrning, och då tänder inte blixten förrän slutaren har börjat stänga.

Så om du vill synka på andra ridån, koppla helst med kabel, och använd inte blixt med väldigt lång brinntid. Det funkar bäst med småblixtar.

Synk på andra ridån är inte en helt bra idé annat än med blixt kopplad med kabel eller direkt på kameran.

Skälet är att det är en liten fördröjning när man använder någon form av fjärrstyrning, och då tänder inte blixten förrän slutaren har börjat stänga.

Så om du vill synka på andra ridån, koppla helst med kabel, och använd inte blixt med väldigt lång brinntid. Det funkar bäst med småblixtar.

Jodå fördelarna och nackdelarna har jag koll på, jag får det bara inte att funka.

Jag plåtar nästan uteslutande med småblixtar och kör dem oftast två och två vilket innebär att jag kan få ganska korta brinntider.

Jag misstänker att det inte går därför att allt för många skulle ställa in det av misstag och sedan få dåliga bilder som man skulle lasta Pentax för. Tyvärr finns det nog massor av funktioner som inte läggs til i kamerorna av det skälet. Om du är hemma på det elektroniska skulle du ju kunna plocka ut förstaridåsynken, och sedan fördröja den digitalt lagom många ms innan du skickar den vidare till din pocket wizard. Det lär bli lite meck att ta fram en tabell för olika slutartider, samt att jag antar att fördröjningen hos PW kan variera beroende på störningsnivå där man fotar. Jag vet att när jag fotade med Cactus i störd miljö fick jag gå hela vägen till 1/10 för att blixten skulle hinna brinna innan slutaren stängdes. Tur det var tillräckligt mörkt för att det skulle funka.

Jag har luskat lite i det och det verkar som att PocketWizard Plus II inte stödjer synk på andra ridån, så jag antar att det är så att kameran alltid skickar signalen vid första ridån och om man valt att köra med andra ridåsynk så fattar blixten att den ska vänta lite eftersom även den är inställd på andra ridåsynk.

Det verkar dock finnas en lösning, nämligen att skaffa sig en PW Multimax för 3000 pengar, då kan man välja ett par olika slutartider som fungerar att andraridåsynka med. Får väl bli en fundering på en dylikt då.

Fördröjningen hos PW'n är nog ganska försumbar i miljöer utan störningsmoment.

Jag har luskat lite i det och det verkar som att PocketWizard Plus II inte stödjer synk på andra ridån, så jag antar att det är så att kameran alltid skickar signalen vid första ridån och om man valt att köra med andra ridåsynk så fattar blixten att den ska vänta lite eftersom även den är inställd på andra ridåsynk.

Det verkar dock finnas en lösning, nämligen att skaffa sig en PW Multimax för 3000 pengar, då kan man välja ett par olika slutartider som fungerar att andraridåsynka med. Får väl bli en fundering på en dylikt då.

Fördröjningen hos PW'n är nog ganska försumbar i miljöer utan störningsmoment.

Intressant, den gör precis den fördröjningen jag talade om. Visste inte att den modellen fanns. Ser riktigt intressant ut. Synd den inte har mikrofon- och fotocellsingång också.

Jag kunde inte hitta vilken fördröjning man får, men borde ju vara några ms kan jag tycka...men kanske är snabbare än så med tanke på alla inställningar och justeringar man kan göra.

Andraridåsynket är ju bara en variant av delay. Du kan ju ställa valfri delay, så det känns inte så begränsande.

Nu är jag nog inte riktigt med på vad du menar. Delay?(jag vet vad det är men hur skulle jag, på ett enkelt sätt, ställa in delay på blixtsignalen?)

En multimax har 5-6 olika slutartider som man kan använda för att synka på andra ridån, från 1/60 ner till 1/1 tror jag, minns inte de exakta siffrorna. Så det är inte riktigt så justerbart som jag skulle vilja.

Nu är jag nog inte riktigt med på vad du menar. Delay?(jag vet vad det är men hur skulle jag, på ett enkelt sätt, ställa in delay på blixtsignalen?)

En multimax har 5-6 olika slutartider som man kan använda för att synka på andra ridån, från 1/60 ner till 1/1 tror jag, minns inte de exakta siffrorna. Så det är inte riktigt så justerbart som jag skulle vilja.

Eftersom blixskon ALLTID synkar på förstaridån, andraridåblixt styrs av andra kontakter i skon så måste antingen burken förstå Pentax, alternativt fördröja förstasynken lagom mycket. Som jag tolkar det när jag läser manualen så handlar det om fördröjning. Om PW vet att du fotar på 0.5s så väntar den 0.49s innan den utlöser blixten.

Men förutom den möjligheten har man ju även en ren fördröjningsfunktion, där du själv kan ställa in fördröjningar upp till 9.999s Så du kan få till vad som helst.

Eftersom blixskon ALLTID synkar på förstaridån, andraridåblixt styrs av andra kontakter i skon så måste antingen burken förstå Pentax, alternativt fördröja förstasynken lagom mycket. Som jag tolkar det när jag läser manualen så handlar det om fördröjning. Om PW vet att du fotar på 0.5s så väntar den 0.49s innan den utlöser blixten.

Men förutom den möjligheten har man ju även en ren fördröjningsfunktion, där du själv kan ställa in fördröjningar upp till 9.999s Så du kan få till vad som helst.

Nu är jag ännu mer förvirrad. Nästan.

Jag antar att du gör det jag borde gjort, alltså läst manualen på webben.

Men du verkar ju ha koll nu så jag fortsätter min tirad med korkade frågor.

Var kan jag själv ställa in fördröjningen?

Nu är jag ännu mer förvirrad. Nästan.

Jag antar att du gör det jag borde gjort, alltså läst manualen på webben.

Men du verkar ju ha koll nu så jag fortsätter min tirad med korkade frågor.

Var kan jag själv ställa in fördröjningen?

Nu tror jag att jag fattar. Du syftar på inställningsmöjligheterna i Multimax? Läste på lite noggrannare och såg att det går att programmera slutartiderna för synk på andra ridån. Synd bara att den ska vara så dyr.
För det verkar ju inte gå att lösa på något annat sätt.

Nu tror jag att jag fattar. Du syftar på inställningsmöjligheterna i Multimax? Läste på lite noggrannare och såg att det går att programmera slutartiderna för synk på andra ridån. Synd bara att den ska vara så dyr.
För det verkar ju inte gå att lösa på något annat sätt.

Precis. Du kans ställa vilken fördröjning du vill, så du behöver bara räkna ut vilken fördröjning du behöver (beroende på slutartid). Du kan få en indikation på hur snabbt ridåerna rör sig genom snabbaste blixtxynken på kameran. På Pentax är detta 1/125 s Det är alltså den kortaste tiden då hela slutaren är öppen. Vid kortare tider så påbörjas stängingen av slutaren innan öppningen gjorts färdig. Man kan också säga att vid 1/125 s (=8ms) så är det ingen skillnad på synk vid första eller andra ridån.
Så vid 1/60 s (=17ms) så är alltså slutaren öppen ca 9ms (17-8=9). Om du då lägger in en fördröjning på 8 eller 9 ms så blir det samma sak som synk på andra ridån.
Vid en slutartid på 1/10s (=100ms) så får du lägga in en fördröjning på 92ms (=100-8=92).

Detta är högst teoretisk och jag har inte testat detta. Men om du tar ovanstående siffror som en indikation och testar dig fram kring dessa så borde du kunna hitta en lösning.

Precis. Du kans ställa vilken fördröjning du vill, så du behöver bara räkna ut vilken fördröjning du behöver (beroende på slutartid). Du kan få en indikation på hur snabbt ridåerna rör sig genom snabbaste blixtxynken på kameran. På Pentax är detta 1/125 s Det är alltså den kortaste tiden då hela slutaren är öppen. Vid kortare tider så påbörjas stängingen av slutaren innan öppningen gjorts färdig. Man kan också säga att vid 1/125 s (=8ms) så är det ingen skillnad på synk vid första eller andra ridån.
Så vid 1/60 s (=17ms) så är alltså slutaren öppen ca 9ms (17-8=9). Om du då lägger in en fördröjning på 8 eller 9 ms så blir det samma sak som synk på andra ridån.
Vid en slutartid på 1/10s (=100ms) så får du lägga in en fördröjning på 92ms (=100-8=92).

Detta är högst teoretisk och jag har inte testat detta. Men om du tar ovanstående siffror som en indikation och testar dig fram kring dessa så borde du kunna hitta en lösning.

Då behöver jag bara köpa en multimax först :)

Det går ju att programmera in olika slutartider för andraridåsynk så jag tror inte att man måste hålla på och räkna på fördröjningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar