Annons

Synk på 2:a ridån, 430EX II och 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

CalleA

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nyligen införskaffat mig en Speedlite 430EX II och försöker nu få synk med andra ridån att fungera genom att aktivera det i kamerahuset (400D) utan att lyckas.

Om jag aktiverar synk på andra ridån på blixten fungerar det.

Jag läste igenom den mycket grundliga genomgången på photonotes.org (http://photonotes.org/articles/eos-flash/index3.html#whichsecond) och där står det att det borde gå att aktivera synk på andra ridån genom kamerahuset:

"Camera bodies with custom functions that enable second-curtain sync on both internal flash and on compatible external flash units:
EOS A2(E)/5, Elan II(E)/50(E)/55, Elan 7(E)/30/33/7, D30, D60, 10D, EOS 350D/Digital Rebel X/Kiss Digital N, 20D/20Da, 30D, 400D/Digital Rebel Xti/Kiss X Digital."

I manualen till kameran står det inte uttryckligen att det skall fungera med externa blixtar men det står inte heller att det inte skall fungera... ;-)

Någon som vet om det går att aktivera synk på andra ridån genom kamerahuset eller måste jag använda inställningen på blixten?

Hej! Har du valt synk på andra ridån på blixten? Har du tillräckligt lång slutar tid? Och glöm inte att ha den inställningen i kameran oxå, Jag har en 430ex och 350D och det fungerar Hoppas det löser sig/ micke

Har du valt synk på andra ridån på blixten?

Ja, alltså, om jag ställer in synk på 2:a ridån på blixten funkar det. Den synkar då med andra ridån oavsett om kameran är inställd på 1:a eller 2:a ridån. Jag hade dock hoppats kunna styra detta från kameran utan att behöva göra det på blixten (det är ju naturligtvis inte ett jätteproblem men det kan vara trevligt att veta hur det funkar).

Slutartiden är satt till 1 sekund när jag testar. Detta för att tydligt kunna se skillnad på blixten för ljusmätning och blixt för exponering.

Jag får känslan av att kamerans ridå-inställning endast gäller den inbyggda blixten på 400D. Kan det stämma?

Som jag fattat det styr du 430ex blixten genom kamerans meny när du sätter den på 2 ridån, det är så jag gjort och det fungerar klockrent. Så det är bara att prova, jag kör i manuellt läge, men det borde fungera om du kör slutar prioritet med.

För de nya blixtarna, alltså 430 EX II och 580 EX II, som har stöd för att ställa in allt som kan ställas in på blixten genom kamerans menysystem, går det du vill göra bara att ställa in på kameran om den då också har detta menysystem. Det har inte 400D, men väl exempelvis 450D och 40D.

Så med den blixt och den kamera du refererar till går det inte att göra annat än på blixten. Den inställning du hittar i 400D för detta gäller bara interna blixten.
Däremot kan det tänkas att det fungerar från kameran med en äldre blixt, men det vet jag inte säkert, för jag har ingen sådan (exempelvis 430 EX).

Ok, tack för hjälpen.

Det är ju som sagt inte något stort problem att ställa in det på blixten istället.

/Calle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar