Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synk av adressbok i Mac med mailfunktionen i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
I LIghtroom (cc) finns funktionen E-posta foto...men såvitt jag kan se måste man skriva in adressatens mailadress manuellt...Kan man inte synka adressboken ("kontakter" i min MacBookPro) med den e-postfunkionen i Lightroom?? Det vore ju praktiskt!

I o f s kan man ju först exportera bilden ur LIghtroom t ex till skrivbordet, och sedan maila med Mac:ens egna e-postprogram...men då Lightroom kan så mycket annat, borde detta inte vara så märkvärdigt, eller?

/B

Det går tyvärr inte att kopiera adressboken till Lightroom.
Ett alternativ är att låta bli att fylla TILL-fältet och när sedan det öppnas ett nytt mail använda addressboken direkt i ditt emailprogram.

Thommy

Ett alternativ är att låta bli att fylla TILL-fältet och när sedan det öppnas ett nytt mail använda addressboken direkt i ditt emailprogram. Thommy

Tack för ditt svar, Thommy, men jag förstår inte riktigt hur du menar....vitsen med den av mig efterfrågade funktionen skulle ju vara att man enkelt kan maila iväg en bild (eller ett galleri?) till en mailadress man redan har i sin adressbok.

Mitt förslag att först exportera bilden ut ur Lightroom och sedan maila på vanligt sätt är väl lika enkelt som det du föreslår?

mvh
/B

Tack för ditt svar, Thommy, men jag förstår inte riktigt hur du menar....vitsen med den av mig efterfrågade funktionen skulle ju vara att man enkelt kan maila iväg en bild (eller ett galleri?) till en mailadress man redan har i sin adressbok.

Mitt förslag att först exportera bilden ut ur Lightroom och sedan maila på vanligt sätt är väl lika enkelt som det du föreslår?

mvh
/B
När du mailar ifrån Lightroom, oavsett om du har addresser liggandes färdiga i Lightroom, så öppnar Lightroom automatiskt ett nytt mail i det email-program du valt i Lightroom. Att sedan lägga till addressen från t. ex. Outlook-kontakter är ju en smal sak.
Att först exportera, öppna email-klient, leta upp bilden på datorn tar betydligt längre tid.
Och jag förmodar att vi pratar om email från menyn > Arkiv > E-posta foto... ?

Thommy

När du mailar ifrån Lightroom, oavsett om du har addresser liggandes färdiga i Lightroom, så öppnar Lightroom automatiskt ett nytt mail i det email-program du valt i Lightroom. Att sedan lägga till addressen från t. ex. Outlook-kontakter är ju en smal sak.
Att först exportera, öppna email-klient, leta upp bilden på datorn tar betydligt längre tid.
Och jag förmodar att vi pratar om email från menyn > Arkiv > E-posta foto... ?

Thommy

Hej igen Thommy

Tyvärr måste jag envisas - det funkar inte så hos mej som du beskriver...
(jag bifogar en skärmdump nedan som visar hur det ser ut hos mig)
Alltså:
a) den bild som du ser lite av i bakgrunden är ju den jag vill maila - men den visas ju inte som "bifogad fil" i "Microsoft Outlook - 1 Foto"- fönstret på skärmdumpen. Istället visas en annan av mina bilder (bilbilden)

b) I "Till" fältet måste jag ju manuellt skriva in önskad mailadress... här trodde/önskar jag att adressen "ramlar in" när man skrivit någon eller några bokstäver i början av mailadressen

c) när man klickar på pilen i fältet "Från:" till höger på min skärmdump visas dels bara alternative "Microsoft Outlook" (här förbockat) samt på rad 2 "gå till kontohanteraren"

Är jag helt dum? Är det något jag missat att göra (ev inställning?) Här visar jag mitt problem på min stationära PC, jag upplever samma problem på min bärbara MacBookPro...
Vad är det jag gör fel??

Med vänlig hälsning
/B

Bilagor

• Skärmdump Lightroom e-post.jpg
    Skärmdump Lightroom e-post.jpg
    212.2 KB · Visningar: 41
Hej igen Thommy

Tyvärr måste jag envisas - det funkar inte så hos mej som du beskriver...
(jag bifogar en skärmdump nedan som visar hur det ser ut hos mig)
Alltså:
a) den bild som du ser lite av i bakgrunden är ju den jag vill maila - men den visas ju inte som "bifogad fil" i "Microsoft Outlook - 1 Foto"- fönstret på skärmdumpen. Istället visas en annan av mina bilder (bilbilden)

b) I "Till" fältet måste jag ju manuellt skriva in önskad mailadress... här trodde/önskar jag att adressen "ramlar in" när man skrivit någon eller några bokstäver i början av mailadressen

c) när man klickar på pilen i fältet "Från:" till höger på min skärmdump visas dels bara alternative "Microsoft Outlook" (här förbockat) samt på rad 2 "gå till kontohanteraren"

Är jag helt dum? Är det något jag missat att göra (ev inställning?) Här visar jag mitt problem på min stationära PC, jag upplever samma problem på min bärbara MacBookPro...
Vad är det jag gör fel??

Med vänlig hälsning
/B

Hej igen

Skall försöka guida dig rätt:

a) Du måste markera de eller de bilderna du vill maila. Som du ser nere till vänster i bilden är ju bilen markerad.
Du kan inte skicka det du ser framför dig på skärmen utan att markera det.
Gör såhär - klicka på fotot du vill skicka och gå sedan till > Arkiv > E-posta foto...

b) Enda sättet att få Lightroom att automatisk lägga till adresser du börjar skriva, är att lägga till dem i Lightrooms adressbok. Det gör du genom att klicka på adress-knappen uppe till höger.

c) Om du inte tidigare konfigurerat ditt emailkonto här måste du gå till kontohanteraren och lägga till det och fylla i saker som password, emailadress etc..
Du hittar massor av guider på nätet hur man gör.
Leta bara fram din kontouppgifter och fyll i.

Kolla denna video så kanske det klarnar:
https://www.youtube.com/watch?v=B_Lmpt3sGfM

Thommy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar