Annons

Symbolik i bröllopsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Ska fota en kompis bröllop till sommaren och nej, jag vill inte veta vilken film jag ska använda, vilka objektiv, hur jag ska ljusmäta etc. Den biten litar jag på att jag fixar.

Det jag är nyfiken på är om man bör tänka på symbolik i bröllopsbilder?

Till exempel om man ställer brudparet vid en sluttning/backe, spelar det någon roll om de har backen till höger eller vänster om sig? Känns det ena som en uppförsbacke rent spontant?
Om de står på en kulle, har de kommit så högt det går då och det kan bara gå utför? Någon som fattar vad jag menar? Ska man undvika vissa saker?

Svårt att förklara mina funderingar, men för egen del brukar jag ju bara försöka hitta så snygga motiv som möjligt. Tänker inte så mycket på symbolik.
 
Bättre att fota dem uppifrån. På så sätt ser man att relationen har möjlighet att växa.
 
en grej är att låta bruden stå till vänster om brudgummen på parbilderna eftersom det är så dom kommer ut ur kyrkan när dom är gifta.
inget jag alltid kör stenhårt på, men kan vara väl värt att tänka på.

(bruden till vänster om brudgummen = gifta
tvärtom = ännu ogifta)
 
Aah, precis såna grejer jag ville ha tips på! Hade aldrig tänkt på att någon av dem skulle stå på ena eller andra sidan.

Detta kommer att vara ett utomhusbröllop, så alla bilder blir utomhus. I Slottsskogen i Göteborg närmare bestämt.

Om man tar en bild på brudparet och vill ha en hel del luft ovanför och på ena sidan av dem... ska det då vara luft till höger eller vänster om dem? Alltså, ska jag placera "motivet" höger eller vänster nederkant av bilden? Spelar såna saker nån roll?

Luft ovanför dem borde ju också indikera att förhållandet kan växa.
 
Symbolik är många gånger högst personligt och ändras med kulturella förändringar.

Försök att låna ett par kompisar en helg - Ta "fejkade" bröllopsbilder, så som du tänkt att ta dom. Visar bilderna för andra och fråga vad de känner inför bilderna.

Utifrån detta får du fram hur saker och ting tolkas i dina bilder och sen kan du forsätta därifrån.
 
se till att ha en plan B ifall det regnar, om du nu ska plåta utomhus.
det kan vara ett stort paraply, under tak, valv, festlokalen, kyrkan eller annan tjusig plats.
 
Att fota innan för att testa är en bra idé. Har faktiskt redan planerat in det med brudparet, för att vi ska hitta platser som de också gillar.

Plan B vid regn finns inte ännu. Varken för bröllopet eller fotograferingen :)
Det är som sagt ett utomhusbröllop. Ingen kyrka är aktuell och något tak finns inte. Med cirka 100 gäster vet jag inte hur de tänker lösa eventuellt regn och oväder.
 
kanske har dom bokat ett utomhustält?
i det här landet måste man alltid vara beredd på regn.
vid fotograferingen kan så enkla saker som ett paraply fungera bra som plan B.
om det bara duggar kan man stå under ett träd tills bladen börjar droppa.
 
Nej, inte heller nåt tält finns med i deras planer. Det rör sig i det här stadiet mer om ångest och tankar i stil med "hur fasen gör vi om det spöregnar?"
Inte heller hur 100 pers ska transporteras från bröllopet till festlokalen är löst. Verkar jobbigt det där med att gifta sig :)

För fotograferingen kan det ju som sagt lösa sig med ett paraply eller under träd.
 
är ett par, tre tält så dyra att hyra då?
jag har ingen aning själv, men hört folk säga att dom var förvånade över hur billigt det var...
hur man nu ska tolka billigt.
kanske ska dom inte säga att det gäller ett bröllop, så inte priset går upp bara därför?
 
Kanske inte är så dyrt. Bökigt att montera ner och ta med till festlokalen kanske.
Det praktiska är deras problem... jag koncentrerar mig på fotograferandet :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.