Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sydafrika (telezoomar, kikare mm)

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Jag ska till sydafrika i januari och besöka krüger-parken och även viktoria-fallen.

Självklart börjar man kolla på telen.

Kameran är en fuji S5 pro (borde jag kanske köpa en D300 istället?). Vad behövs _egentligen_ för att få bra bilder? Fotar man mitt på dan så det är superljust så man lungt kan köra f/6.3 utan VR eller behöver man egentligen 200-400 vr plus telekonverter för att ha roligt?

Jag Har varit ganska sugen på ett nikon 80-200 f2.8 ett tag. Hur långt kommer man med detta? Man kanske inte måste fota de djur som är allra längst bort?

Vad behövs mer? trebens-stativ? bönpåsar?

Nåt annat jag funderat på är utifall man helt enkelt borde köpa en kikare och faktiskt njuta av djuren man ser?

har kollat lite på Canons IS-kikare.
Hur häftig behöver man?
12-36 IS II _LÅTER_ lagom men jag har verkligen ingen koll på kikare.

Tacksam för alla svar så räds inte att kommentera endast en av mina frågeställningar...

Jag skulle köra på minst 500mm/5.6 om jag vore du. 200mm kommer du inte långt med. Såg en artikel om just detta och fotografen tyckte till och med 500mm var lite kort ibland.

Bönpåse är ett måste. I Afrika kommer du nästan alltid skjuta från bilen så stativ är nog inte så praktiskt. Men ta med ett iaf. Kolla upp vilka bilar som du kommer åka med och bilda dig en upfattning om vad som skulle kunna va bra. Vore bra att ha en väderskyddad kamera med tanke på allt damm etc.
Ha även en annan kamera med dig med e normalzoom ifall djuren kommer nära. Att byta objektiv på savannen och i en jeep är inte att rekommendera.

Kikare ska du väll inte behöva ha med ett 500mm/5.6, använd kameran som kikare ;)

Jag har aldrig förstått dessa extrema råd om att man måste ha oändligt långa objektiv för att fotografera på safari. Jag har trots allt varit på tre safariresor i Afrika och bla i Sydafrika så en viss erfarenhet har jag.

Är fåglar viktigt så behövs visserligen långa objektiv, men om man är en normalintresserad safarideltagare så räcker ett 80-200 mycket bra.
Visst kan man få fler djurbilder med fler objektiv, men det är det viktigaste och duger för de flesta.
Fösta objektivet att komplettera med vore ett kortare.

Trebensstativ, enbensstativ och bönpåse är oftast oanvändbart.
VR och god ljusstyrka är mycket bättre.
S5 Pro är inget problem.

/Erik

kanske tillockmed borde orka köpa ett 70-200 vr. Bättre med BRA bilder på de djur som faktiskt råkar komma nära framåt kvällen än halvkassa bilder på ett lejon i dagsljus en kilometer bort... Sköna porträtt med kort skärpedjup dessutom kanske.

Man kan ju alltid köpa en kikare _också_ så tjejen får nåt skoj att titta igenom...

En 70-200 verkar gå att få hem lätt begagnad för ca $1300. Ruggigt lockande.

Planen denna minut är således:
fuji s5 pro
70-200 vr + teleconverter 1.7x
17-55 /2.8
nikon micro 60mm
SB-400
Lowepro flipside 200

Nån som har nån kommentar eller vill lägga till någonting?

Erik (Olsson) har rätt, man behöver normalt inga toklånga objektiv på safari, ett 500 på ett digitalt hus med liten sensor känns besvärande långt och kan ofta bara användas till småfågel och extrema djurporträtt.

Djuren är ofta tätt inpå - i Botswana har jag många gånger haft elefanter och lejon ofotograferingsbart nära innanför närgränsen på det långa teleobjektivet.

En zoom 70-200 eventuellt kompletterad med en förlängare x1.4 klarar de flesta situationerna.

Även här diskuterades safarifotoutrustning för ett tag sen.

Bild nedan: en silverback i Zaire med Nikon F4S och 20/4, ibland kan det inte bli vidvinkligt nog, ursäkta min dåliga scanning.

Bilagor

• gorilla2.jpg
    gorilla2.jpg
    51.7 KB · Visningar: 381
ESS skrev:
rekommenderar du nån speciell förstoringsgrad/modell? Har otroligt lite koll på kikare förutom att jag gärna vill ha bildstabilisering.

Canons IS-kikare är otroligt bra. Även med 15x50 eller 18x50 får man en stabil bild.
Tänk på att ha reservbatterier till hands. IS-funktionen är ganska glupsk på ström.

Som sagt, här nere kommer du ofta nära djuren. Fågel däremot är det sällan du kan använda ett 200 för. Gräset blir ju snart riktigt högt igen och då hjälper inga supertelen. Kanske en stege istället;)
Se till att åka högt, det tjänar du på. Kan inte påstå att det är särskilt dammigt. Man bränner ju inte runt i 100 km/t precis.
Ha en kul resa!
Mats

ESS skrev:
rekommenderas Nikons 1.7x teleförlängare eller vilken är det som gäller?
Björn Rörslett har en bra sammanställning .

Jag använder TC-14 E II med Nikon AF-S 70-200/2.8 G EF-IF VR och märker ingen optisk försämring eller långsammare autofokuseringshastighet eller -exakthet, kostar cirka 3.400:- hos Scandinavian Photo.

hej!
har varit i kruger 2 gånger och i en del andra parker och måste säga att 80-200 och 1.7 konverter kommer du långt med. själv har jag kört 70-300/4.5-5.6(funkar sådär) och 300/4 både med och utan 1.5 konverter(funkar grymt bra). har alltid kört handhållet men saknat bönpåse många gånger. se till att föraren stänger av motorn när du skall plåta.
damm är ingenting du behöver oroa dig för men ha gärna ett extra hus med en vidvinkel zoom för ibland går det fort.
ha en bra resa!

mvh freddan!

Jag var på safari i Kenya för ett par veckor sen och skrev ner lite erfarenheter i en annan tråd. Jag har Canon-utrustning, men du kanske kan få lite tips ändå.

Jag köpte en kikare som min fru använde. En Danubia Rainforest från Cyberphoto. Vattentät och helt OK bild. Prisvärd, tycker jag.

Jag funderade länge på om jag skulle ta med en beanbag, men bestämde mig för att skippa den. Jag saknade den aldrig eftersom jag använde en hemmagjord triangelplatta med en kulled på. Beskrivning med bild finns här.

får kanske ta att insvestara i en liten D40 också...

Får man ner allt detta i en lovepro flipside 200?

Sitt stilla i bilen/kanoten/etc...

jfafoto skrev:
...se till att föraren stänger av motorn när du skall plåta...
.. och försök att få medresenärerna att sitta STILLA, det kan bli en ganska hätsk stämning när hälften av turisterna fotograferar och andra hälften oupphörligen byter sittplats i fordonet!

Lite OT: "Tourist Etiquette" från min vän Garth Thompson i Zimbabwe, "don’t leap around when other people are trying to take photos, thus rocking the vehicle or boat and potentially messing up the photo".

Min resekamrat är sydafrikan och jag tror hans familj har en egen jeep som vi ska åka dit i så vi kommer nog vara ganska bra potential för stillasittande medresenärer =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar