Annons

SX129IS eller A2100IS

Produkter
(logga in för att koppla)

bri99dh1

Medlem
Hej!

Jag behöver köpråd. Ny digital kompakt behöver köpas till hushållet. Funderar på Canon PowerShot SX120IS eller A2100IS eftersom vi varit nöjda med den gamla trotjänare A75.

Kan någon bedöma bildkvalitetsskillnad och skillnad i snabbhet samt batterilivslängd?

SX:en har fördelen att man kan ställa slutare o bländare manuellt, vilket jag inte uppfattar går med A2100.

Priset är ungefär detsamma därför är jag i behov av råd.

/ David

Jag har inte så mycket erfarenhet själv av dem annat än att jag klämt som hastigast på dem i butik. Jag kollade lite på bilderna på cyberphoto och en snabb bedömning är att A2100IS ger något bätre bildkvalitet med lite bättre skärpa och framför allt lite mindre kromatisk aberration. Jag skulle inte säga att SX120 IS är dålig för det. För en superzoom i den prisklassen tycker jag att den presterar bra. Lite beroende på vad du ska göra med bilderna så spelar inte skillnaden i bildkvalitet så stor roll. Ska du använda dem på webben eller göra förstoringar upp till A4 så kommer inte skillnaden att synas så särskilt mycket om man inte granskar väldigt nära. För större kopior kan det hända att det syns lite mer.
Fördelen med SX120IS är ju som du säger att man kan ställa exponeringen manuellt. Den har ju även lite större zoomomfång. Jag upplever även att den ligger lite bättre i handen tack vare det lilla extra "grepp" den har...

Edit:
Du kan ju kolla om de finns testade på dpreview, dcresource eller stevesdigicams. Där brukar de skriva lite som snabbhet och batterilivslängd osv.

Såhär svarade Rolf Kronberg på Cyberphoto på motsvarande fråga via mail:

"Bilkvalité: så vinner A2100:an med sin bättre optik.

Batterilivslängd: Svårt att svara på då vi inte har testat dom mot varandra, men bägge använder sig utav 2st AA-batterier.
Och mest ekonomiskt är att använda sig utav uppladdningsbara, jag gissar att SX120IS med sin större
större zoomomfång har lite mer strömförbrukning.

Snabbhet: Dom är likvärdig i uppstart, vid fokusering så är A2100:an lite snabbare samt tiden mellan bilder i enbildstagning.

Sedan beror det lite på vad du prioriterar gällande fördelen som SX120:an har gällande inställingsmöjligheterna(tid. bländare och helt manuellt). Det är ju en fördel om man använder det, annars om man inte utnyttjar det, så är det ingen fördel.

Jag skulle rekomendera A2100:an om du inte har behov utav den längre brännvidden som SX120:an har!"

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto