Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sverigebilden och Jag

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Nu får ni kalla mig löjlig om ni vill, för nu har jag hängt upp mig på en bagatell. Nja, egentligen har jag inte hängt upp mig på nått utan mer funderat lite på fototävlingar.

Sverigebilden.
Vist låter det tjusigt? Man tar bilder på Sverige, visar sina smultronställen och allt man gillar med Sverige för att vinna en resa till Japan. Wow, detta kan vara kul, men jag håller mig till Sverige ifall jag inte får åka tåg till Japan, för är det nått jag inte gillar så är det att flyga.

Så jag tittar vidare och undrar vad är andra priset? Nått sådant finns inte utan det blir ett veckopris för bästa bild. Jo, expressen har ett andra pris, ”frimärken från posten”, synd jag som knappast skickar någon post. Men som veckopris kan man i alla fall vinna en Fuji Finepix S5000 och 20 st framkallningar av digitala bilder. Det är allt man drömt om, en 3 megapixels kamera och för halva priset mot vad min kamera kostar och 20 framkallningar.

Dagens bild kan vinna en storstadsweekend eller en Sony Ericsson K700 kameramobil beroende på dag. Om man vinner är chansen lika stor att man inte slipper storstaden som att man vinner en ny telefon så man kan bli störd på sitt smultron ställe. Nä, jag har redan en mobil och jag känner mig knappast lockad av att kunna fotografera med telefon när jag har en 3megapixels kamera med 256meg RAM i byxfickan..

Som veckans populäraste bild för men 50 framkallningar. Vilken storlek vet jag inte men 15x10 kostar 2.70 per styck här nere på den lokala foto butiken. Det blir ca 135: - vilket är ganska ynka betalt för veckans bästa bild. Sedan är det inte nog med det ”Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren”, ens inte det har de råd med efter att de fått in bilder för flera miljoner plus att de slapp anställa en yrkes fotograf.

Nä, jag blir störst vinnare på att inte ställa upp samtidigt som jag tycker att jag inte tar jobbet från en annan fotograf. Kamera har jag reda så en ny behöver jag inte vinna, mobil har jag, avstängd för att inte bli störd, så en till känns överflödig så länge den inte är vattentät och stryktålig som en GPS. Sedan slipper jag avslöja mitt smultronställe, för det är just mitt smultronställe för att få känner till det och det slår nog Japan; tror jag, för där har jag aldrig vart. Men jag har heller inte vart i Mora, så nästa foto tävling, då kanske jag vinner nått som är värt mödan.

P.S Det är en bra tävling, så gillar ni att flyga och har en bild att avara skall ni kanske ta chansen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.