Annons

Svenska foto/publiceringslagar utomlands och vice versa

Produkter
(logga in för att koppla)

filip71

Aktiv medlem
Jag är svensk medborgare tillfälligt bosatt i Indien. Jag vet ingenting om indiska fotolagar men vi kan bortse från dem i denna diskussion och fokusera kring de svenska lagarna och "brott" begångna utomlands av svenska medborgare .

Säg att jag tar en bild på gatan på en indier och publicerar den här på fotosidan eller min privata webbsida. Jag har även sparat bilden på Google photo och gjort albumet tillgänglig för alla.

Kan jag bli åtalad (enligt PUL eller någon annan fotolag/publiceringslag eller datalag) om indiern på bilden tycker att jag inte ska få publicera bilden av något skäl när jag kommer tillbaka till Sverige? Spelar det någon roll när jag publicerar bilden, dvs om jag är bosatt i Sverige eller Indien vid bildtagningen eller vid publiceringen?
Spelar det vidare någon roll om bilden var tagen i ett omklädningsrum istället för gatan och vederbörande känner sig kränkt? Spelar det någon roll att jag är just i Indien och inte i ett annat EU-land?

Själv tycker jag det här med "internationell lag" och retroaktiva lagar är väldigt svåra att förstå. Hänvisa gärna till annan diskussionstråd om frågan kommit upp förr och känns färdigdiskuterad. Tack
 
Det finns ingen lag i Sverige som hindrar dig att publicera bilden. Det spelar inte heller någon roll (för svensk lagstiftning) i vilket land bilden är tagen.

Dina exempel berörs ju inte av lagen om kränkande fotografering eller lagen om namn och bild i reklam.
 
Det finns ingen lag i Sverige som hindrar dig att publicera bilden. Det spelar inte heller någon roll (för svensk lagstiftning) i vilket land bilden är tagen.

Dina exempel berörs ju inte av lagen om kränkande fotografering eller lagen om namn och bild i reklam.
Jag tog i och för sig exemplet med omklädningsrum, men säg att bilden skulle kunna anses vara kränkande och jag använde bilden dessutom i reklam. Spelar det någon roll att bilden är tagen i ett land där det inte finns sådan lagstiftning och skulle jag kunna bli lagförd när jag kommer tillbaka till Sverige om Indiern på bilden drev frågan i svensk domstol?

Lika intressant blir då att om en indisk medborgare tar en diskutabel bild på en annan indier och båda sedan åker till Sverige - skulle de då kunna driva process mot varandra enligt svensk lagstiftning?

--Filip
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.