Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svensk meny i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

hitanditan

Aktiv medlem
Hej! Har köpt en Canon 60d från Hong kong utan svensk meny i kameran,. Finns det sådan att ladda ner någonstans? Hoppas på snabbt svar från er kunniga på detta område. tack i förhand:)

Detta ämne diskuteras då och då, men vad jag förstår är svaret i princip "nej". Möjligen skulle en verkstad som Intervision kunna byta mjukvara.

Men engelska menyer finns väl i kameran?

Hej! Har köpt en Canon 60d från Hong kong utan svensk meny i kameran,. Finns det sådan att ladda ner någonstans? Hoppas på snabbt svar från er kunniga på detta område. tack i förhand:)

Men alla kameror har väl svenska oavsett var dom är köpta?
Finns inte svenska med som val?, under "språk" i menyn... eller "language" står det om menyn är på engelska..

Tydligen är språkalternativen hårdkodade i en ROM-modul som kräver hårdvarubyte.

Senast ändrad:
Finns inte svenska med som val?, under "språk" i menyn... eller "language" står det om menyn är på engelska..

Nej, det gäller tydligen inte kameror för den asiatiska marknaden.

Råkade ut för liknande problem när jag ovetande köpte en gråimporterad SE-mobil för några år sedan. Leverantören hade bytt språkmodul till västeuropeisk, men efter att jag gjort fw-uppdatering var det tillbaka till vitryska, bulgariska, rumänska och liknande...

Nej, det gäller tydligen inte kameror för den asiatiska marknaden.

Råkade ut för liknande problem när jag ovetande köpte en gråimporterad SE-mobil för några år sedan. Leverantören hade bytt språkmodul till västeuropeisk, men efter att jag gjort fw-uppdatering var det tillbaka till vitryska, bulgariska, rumänska och liknande...

Min 60d har kinesiska? och engelska som val.

Precis så är det. Firmware är densamma, men kameror avsedda för vissa asiatiska marknader är något annorlunda i hårdvaran, så firmware vägrar visa mer än "krumelurspråken" och engelska. För din del blir det till att gilla engelska (antar jag).

Nej, ofta brukar det finns tre (ibland ännu fler) olika språkmoduler, beroende på var kameran är köpt någonstans.

Det värsta är att det ofta skiljer lite även på andra saker, så ifall man har en kamera köpt i Japan utan engelska, och sedan försöker att uppgradera FW i Europa eller USA för att få engelska menyer, så kan det t.o.m. hända att ingenting alls fungerar längre. Så kolla noga att det finns åtminstone engelska vid köp i Asien, Östeuropa etc.
.

Tack för många svar. Det ser ut att jag får hålla mig till engelskan, men det ska väl gå det också. Tack för hjälpen:)

Väl bekomme! Eftersom det turligt nog fanns engelska att välja på i din kamera, så ska du kunna klara dig alldeles utmärkt (om inte dina engelska-kunskaper råkar vara väldigt risiga förstås, men det är ju ett begränsat antal termer man behöver lära sig, så det brukar inte vara så svårt). Det är faktiskt ofta betydligt lättare att förstå de olika funktionerna i de engelska menyerna än i de svenska. Generellt är goda kunskaper i engelska inte särskilt vanligt bland japaner, och kunskaper i svenska är förstås i det närmaste helt icke-existerande. Vilket resulterar i en hel del kryptiska beteckningar i svenska menyer...

För egen del brukar jag därför normalt välja att ställa in det engelska språket i mina kameror, även ifall det går att välja svenska. Mera lättarbetat och mindre tidsödande grubbel, tycker jag. :)

Lycka till med din nya kamera!
.

svnsk meny

Hej flyer one! Tack så mycket. Det ska nog gå bra, för det är min sambos nya kamera som är utländsk och minär svensk så han får titta emellan om vi får problem. Ville bara se om det fanns något att ladda ner till honom. Men tack alla för så många svar.

Ot

Det är faktiskt ofta betydligt lättare att förstå de olika funktionerna i de engelska menyerna än i de svenska. Generellt är goda kunskaper i engelska inte särskilt vanligt bland japaner, och kunskaper i svenska är förstås i det närmaste helt icke-existerande. Vilket resulterar i en hel del kryptiska beteckningar i svenska menyer...

För egen del brukar jag därför normalt välja att ställa in det engelska språket i mina kameror, även ifall det går att välja svenska. Mera lättarbetat och mindre tidsödande grubbel, tycker jag. :)
.

OT

Håller med, köper man en kamera eller objektiv för många tusen spänn så vill man gärna kunna läsa och förstå den svenska instruktionen och nenyerna.

Fick igår mitt nya 15-85 objektivet, några språklustigheter är t.ex att motljusskydd benämns kåpa. Likaså engelska ordet lens som på svenska kan översättas såväl till objektiv och lins är överallt översatt till objektiv, vilket blir rätt så lustigt i vissa fall.

Instruktion till 60D talar mycket om bildkänslor.

Kanske värt en egen tråd vid juletid, lustiga översättningarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar