ANNONS
Annons

Svensk Manual Aperture 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Hej
Är nybliven Mac ägare och försöker att förstå mig på Aperture 3. Har laddat hem 30 dagars demon Undrar om det finns någon svensk manual i pdf format som någon vänlig skäl skulle kunna dela med sig av.
/Simon

Jag undrar faktiskt samma sak. Hur fungerar igentligen aperture rent bildhanteringsmässigt?. Vart landar originalbilderna? Vart hamnar "referensbilder" etc? Det borde finnas en aperture for dummies som förklarar hur det är tänkt att programmet skall jobba..

Jag importerade lite bildmappar men valde att behålla originalfilerna. Det var en jävla tur för när jag lite snabbt skulle skicka iväg några bilder till en vän så drog jag ut de jag ville ha till skrivbordet från aperture fönstret.. mina 6MB bilder vägde då 4-500kb. Så hade jag tagit bort originalen så hade jag suttit med en massa små skitbilder som inte duger till något?

ELLER... har jag helt missuppfattat hur det fungerar? Men då behöver jag en barnsligt pedagogisk förklaring. Varför skall bilderna läggas i ett eget aperturealbum? innebär då detta i praktiken att alla bilder sparas i dublett på datorn om jag väljer att inte ta bort originalfilen?

Hur som helst.. Hjäp mig (oss) att förstå..

Mvh

Eftersom Aperture inte finns på Svenska så finns det heller ingen manual på svenska, tyvärr. Men ett bra tips kan vara att kolla på alla instruktionsvideor som Apple har på sin sajt. Dom är enkla och förklarar kort varje funktion.

http://www.apple.com/aperture/how-to/

Tack för länken Mattias..

nu var det mer min rädsla för att bli av med mina högupplösta originalfiler som var grejen. För min del iaf.

Mvh

Eller så kör man med den engelska. Man blir inte bättre på engelska (om man nu är dålig på det) genom att undvika språket, och alla är väl överrens om att engelska bara kommer bli viktigare och viktigare att vara bra på (vilket det ju redan är).

Tack för länken Mattias..

nu var det mer min rädsla för att bli av med mina högupplösta originalfiler som var grejen. För min del iaf.

Mvh

Jo, förstår det. Men om du tittar på filmerna, speciellt dom som handlar om import och katalogisering, så kommer du få svar på samtliga dina funderingar kring det.

Hur fungerar igentligen aperture rent bildhanteringsmässigt?. Vart landar originalbilderna? Vart hamnar "referensbilder" etc?
Aperture kan hantera dina original som "managed" eller som "referenced". Managed är inställt från start och innebär att Aperture importerar originalen till sitt eget bibliotek. Referenced innebär att Aperture har en referens till originalen och låter dem ligga där du har placerat dem. Du kan välja vilket alternativ som ska vara förvalt, men kan också vålja vid varje import.

Oavsett om du valt managed eller referenced har Aperture ett bibliotek för information om bilden, förhandsvisningsbild, dina editeringar mm. Biblioteket finns i användarens "Pictures" och heter "Aperture Library.aplibrary". Detta bibliotek öppnas normalt endast av Aperture, men det går att titta med Finder om man högerklickar och väljer att visa innehåll. I nödfall kan man hitta sina originalbilder här, men man ska inte rota omkring och förstöra för Aperture.

Aperture ändrar ALDRIG dina originalfiler utan alla ändringar hanteras som en "Version". Du kan skapa flera versioner från originalbilden eller från en annan version. Versioner sparas som en lista med editeringar och versionen återskapas från originalfilen + ändringar varje gång den visas.

Om du vill exportera en version högerklickar du på bilden och väljer "Export -> Version ...". Välj typ av fil, storlek mm och exportera.

Om du vill exportera originalfilen högerklickar du på bilden och väljer "Export -> Master ..." och exportera.

Jag importerade lite bildmappar men valde att behålla originalfilerna. Det var en jävla tur för när jag lite snabbt skulle skicka iväg några bilder till en vän så drog jag ut de jag ville ha till skrivbordet från aperture fönstret.. mina 6MB bilder vägde då 4-500kb. Så hade jag tagit bort originalen så hade jag suttit med en massa små skitbilder som inte duger till något?
När du drar bilder ur Aperture får du endast en kopia av förhandsvisningsbilden (preview), inte en kopia på originalet. Använd exportfunktionen om du vill exportera bilder. Om du importerade som managed finns originalen kvar i Apertures eget bibliotek. Om du tar bort ett original som är referenced visar Aperture en förhandsgranskningsbild och en varningssymbol. Samma händer om man placerar original på en löstagbar disk, man kan titta på förhandsgranskningsbilderna men måste ansluta disken för att editera. Det finns även funktioner för att hitta återansluta bilder som man har flyttat (File -> Relocate Master).

Varför skall bilderna läggas i ett eget aperturealbum? innebär då detta i praktiken att alla bilder sparas i dublett på datorn om jag väljer att inte ta bort originalfilen?
Om du importerat med managed och behåller originalen blir det dubletter. Normalt importar man direkt från kamera eller minneskort och originalet i Apertures bibliotek blir då enda originalet.

Att man lägger bilderna i ett eget bibliotek är för att slippa hantera filer. Aperture handlar om att hantera bilder. Ungefär samma som för Finder som hanterar filer. Vilka filer du har håller Finder reda på i sitt bibliotek medan du slipper tänka på vilken skiva, vilket spår, vilka sektorer, hur många sektorer, mm. Alltså en abstraktion för att avlasta användaren.

Oavsett var originalen hamnar är det viktigt med backup. Aperture hanterar detta enkelt med något som kallas "Vault".

TACK! Göran.

Detta klargjorde en hel del. Nu har jag ett större hum om hur det fungerar. Detta är ganska viktigt när man kommer från en PC-värld med full kontroll i filstrukturen. Väldigt svårt att vänja sig åt detta håll.. :-/

Men ponera att jag om 2år inte vill använda aperture längre eller av någon anledning mot förmodan eventuellt med minimal risk skulle gå tillbaka till PC. =) Kan jag då exportera alla mina "masterbildfiler" efter en viss sortering? Exempelvis så att det skapas en mapp för varje månad och där i ligger alla bilder från den månaden namngivna efter datum och tid? ex. i mapp 200908 ligger en fil som heter 20090810_1430 för en bild som är fångad den 10/8 kl 14:30

Som det ser ut idag så är sorteringen i library.aplibrary/master helt vansinnig ur ett kontrollerande PC-synsätt Den har lagt bilderna i mappar baserat på när jag importerade dem och sedan månad följt av ett random nummer ex. 222423

Tack för hjälpen så länge.

Mvh
Nicklas

Kan jag då exportera alla mina "masterbildfiler" efter en viss sortering? Exempelvis så att det skapas en mapp för varje månad och där i ligger alla bilder från den månaden namngivna efter datum och tid? ex. i mapp 200908 ligger en fil som heter 20090810_1430 för en bild som är fångad den 10/8 kl 14:30

Japp!

Du väljer namn (med datum, tid, löpnummer eller vad du vill), undermappstruktur (per dag, per månad, per år, per projekt) och var allt ska hamna. Med eller utan metadata. Sedan dricker du kaffe och väntar ett tag.

Japp!

Du väljer namn (med datum, tid, löpnummer eller vad du vill), undermappstruktur (per dag, per månad, per år, per projekt) och var allt ska hamna. Med eller utan metadata. Sedan dricker du kaffe och väntar ett tag.

Kanon..

Jag misstänker att det finns mer hands-on tips dokumenterat någonstans på the world wide web! =)

Mvh
Nicklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar