Annons

Svensk eller engelsk Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

jurrepurre

Medlem
Har en liten fundering

Har tidigare kört aperture på min bärbara mac, men efter att köpt en d800 så hänger inte macen med längre.
Tänkte därför köra lightroom på min stationära pc istället. Kört lightroom förut men ska jag köpa svensk eller engelsk?
Kan man få några kompabilitetsproblem med diverse plugins om jag väljer en svensk version?

Vad säger ni?

Mvh Jörgen

Har en liten fundering

Har tidigare kört aperture på min bärbara mac, men efter att köpt en d800 så hänger inte macen med längre.
Tänkte därför köra lightroom på min stationära pc istället. Kört lightroom förut men ska jag köpa svensk eller engelsk?
Kan man få några kompabilitetsproblem med diverse plugins om jag väljer en svensk version?

Vad säger ni?

Mvh Jörgen

De flesta guider är på engelska, och dessutom kan man i LR4 byta språk som man vill.

Kan du engelska skulle jag välja engelsk 8 dagar i veckan. Och söndag.
Googla felmeddelanden, följa tutorials etc. Listan kan göras lång.

Har en liten fundering

Vad säger ni?

Mvh Jörgen

Jag vet inte om det överhuvudtaget är något att oroa sig över längre. Jag själv byter språkversion efter behov och eventuell litteratur jag läser eller om jag läser något på engelska på nätet där det aldrig är någon större ide att exv. följa upp felmeddelanden på svenska. Ska man hitta något på nätet till hjälp är det praktiskt taget alltid skrivet på engelska eller möjligen något annat stort språk.

Så välj bara:

Redigera - Inställningar - Allmän och välj sedan "Engelska" om du har en "svensk" installtion/konfiguration, innan du sedan startar om Lightroom.

har du en engelsk och vill köra svenskt (även Scott Kelbys eminenta "Photoshop Lightroom 4 för Digitalfotografer" finns ju numera på svenska från Pagina) så gör du som nedan:

Edit - Preferences - General och väljer "Swedish" innan du startar om Lightroom.

Lätt som en plätt och fullständigt riskfritt och strulfritt. Tar inte många sekunder.

Hur det är med plugins beror väl på enskild plugin och om den anpassar sig till gjorda val i Lightroom eller ej. Det kan ju vara värt att testa en "trialversion" innan man köper.

Man kan som sagt enkelt byta språk inne i LR, så det spelar ingen roll ifall du köper engelsk eller svensk. En möjlig nackdel med att byta fram och tillbaka är att t.ex. mappen där inställningar sparas då också byter namn:
http://2.bp.blogspot.com/-ty2u1i95R...WJ6vlDQ98/s1600/10+andra+mappar+och+filer.PNG
Notera de två översta mapparnas namn.

Vet inte hur Adobe tänkte när de låter mappen vara språkberoende.

Aha, ja det var ju onekligen inte så jättesmart. Mao så tappar man inställningar gjorda i den föregående språkversionen?

Aha, ja det var ju onekligen inte så jättesmart. Mao så tappar man inställningar gjorda i den föregående språkversionen?

Det vet jag faktiskt inte. Det blev så när jag uppgraderade till 4.x. Jag körde tidigare på engelsk version 3.x men angav av misstag att jag ville köra 4.x på svenska. Bytte direkt tillbaka till engelska efter att jag startat LR4.

Nu tror jag det är ett missförstånd faktiskt. De där temp.filerna verkar ju hänga ihop med dataimport möjligen. När jag bytt mellan språken ser jag överhuvudtaget inte dessa men det kan ju bero på att jag inte har en öppen import när jag växlar. I övrigt händer absolut ingenting med mina data och inställningar vad jag kan se.

Jag håller precis på att framkalla en massa Afrika-bilder jag haft liggande sedan i januari och jag kan inte se några som helst problem med att byta språk och jag förlorer absolut ingen data vid byte, så det är nog falskt alarm. Du får inte ta livet av folk med den där typen av info :). Man kan ju bli chockad för mindre.

Jag har uppgraderat en databas tidigare från version 2.x till 3.x som jag nu lyft till 4.x och jag kör 4.3 av Lightroom.

Det är inte temp-filerna det gäller, utan de två översta mapparna:
- Lightroom Settings
- Lightroom-inställningar

De dök hur som helt upp i samband med att jag bytte språk i LR 3.x. Min förklaring i förra svaret stämde inte kom jag på, det hade inget med 4.x-uppgradering att göra. Huruvida språkbytet faktiskt påverkade nånting vet jag inte.

Temp-filerna är nog mycket riktigt några gamla rester från tillfällen då LR kraschat.

Jag kan inte se detta heller. Jag vet inte vad ni gjort och gör som jag inte gjort och gör. Oavsett vilket språk jag valt i applikationen är allt på engelska i den filkatalog där Lightroom 4.3 ligger. Både kataloger och filer.

Finns det någon annan här som kan återskapa "felet"?

Jag kan inte se detta heller. Jag vet inte vad ni gjort och gör som jag inte gjort och gör. Oavsett vilket språk jag valt i applikationen är allt på engelska i den filkatalog där Lightroom 4.3 ligger. Både kataloger och filer.

Det låter bra. Nu håller jag i alla fall tummarna :), för jag har beställt svensk version från cyberphoto i hopp om att smärtfritt kunna köra engelsk. Cyber hade inte den engelska. Något som borde kunna indikera att det inte ska vara något problem att byta.

Det låter bra. Nu håller jag i alla fall tummarna :), för jag har beställt svensk version från cyberphoto i hopp om att smärtfritt kunna köra engelsk. Cyber hade inte den engelska. Något som borde kunna indikera att det inte ska vara något problem att byta.

Man kan inte välja vilken man kan köpa.
Alla språken den stöder följer med alla versioner.

/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk

Klart cyber hade den engelska. Alla sprak versioner finns i den var du an koper LR. Det ar samma program och sprak var du an koper den

Det är inte temp-filerna det gäller, utan de två översta mapparna:
- Lightroom Settings
- Lightroom-inställningar

Vad ligger det för filer i de där mapparna. Är det också gamla rester från tidigare versioner?
Kollade just hos mig eftersom jag också råkade installera på svenska och sen bytte till engelska. Hittar inte ens mappen inställningar/settings i min dator.

Vad ligger det för filer i de där mapparna. Är det också gamla rester från tidigare versioner?
Kollade just hos mig eftersom jag också råkade installera på svenska och sen bytte till engelska. Hittar inte ens mappen inställningar/settings i min dator.

Det är mappar för LR's alla "presets":
http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/1/2323572575-orig.jpg

De ligger i samma mapp som min katalog eftersom jag ställt in LR så. Normalt ligger de annars i nån obskyr mapp gömd nånstans under "Users"-strukturen har jag för mig

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto