Annons

Svartvitt och färg í samma bild

Produkter
(logga in för att koppla)

sucram

Aktiv medlem
Hej!
Har sett många bilder här på fotosidan, där man har använt sig av både svartvitt i fotografiet och exemplevis rött, dvs hela bilden är svartvit, och sen är kanske motivet rött, eller någon annan färg, eller helt normala färg, dvs som under exponeringen. Nu är frågan, hur åstakommer jag det. jag är itne så jätte haj på Photoshop, så en liten beskrivning elelr en länk där man kan hitta hur man gör vore verkligen snällt. Finsn det några sdior som visar olika tekniker i photoshop och vad man kan åstakomma?

Tack på förhand

/Marcus

Nu har jag inte Photoshop på min dator utan PSP 8 men tror nog att man kan göra på följande sätt i Photoshop också...

Kopiera bilden bilden till ett nytt lager och gör det övre lagret svartvitt sudda sen bort det (i svartvita lagret) som du vill ha i färg.

Vet inte om detta hjälpte dig...

/Matte

Isrich skrev:
Nu har jag inte Photoshop på min dator utan PSP 8 men tror nog att man kan göra på följande sätt i Photoshop också...

Kopiera bilden bilden till ett nytt lager och gör det övre lagret svartvitt sudda sen bort det (i svartvita lagret) som du vill ha i färg.

Vet inte om detta hjälpte dig...

/Matte

Får ta och pröva, tack för hjälpen. Du vet iten vart man kan få tag på olika trix i PS?

Ännu bättre är att jobba med masker. Lägg till en mask till ditt SV-lager och måla med svart där du vill ha tillbaka färgen. På så sätt kan du gå tillbaka och göra om hur mycket som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar