Annons

Svartvitt för natur

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag har blivit sugen att börja fotografera med svartvitafilmer som komplement till färgdiafilmerna.
Det är främst landskap som jag hade tänkt mig och undrar då om läskretsen här har något bra filmtips för det motivet. Är inte så inne på svartvitt så gärna grundligt.
En skarp film är kanske att föredra eller?
Har hört att Technical Pan är en sån film. Är det något.
Och en fråga till. Jag har inte tillgång till eget mörkrum och därför är C-41filmerna också intressanta men hur står de sig i en jämförelse med sina renodlade svartvitasyskon?
 
Hmmm... Jag är kluven. C41 ser finkorniga ut, men mitt intryck är att det är lite av en illusion eftersom de inte har ett riktigt korn. När det gäller detaljer ligger de efter. I normalfallet rekommenderar jag C41, men för landskap är jag inte lika tvärsäker. Jag tycker nästan du borde prova med C41 och se om du är nöjd. Annars får du ge dig på en riktig svartvit film, men inte techpan om du inte framkallar själv.
 
Det behövs inget mörkrum för att framkalla film. Det går alldeles urmärkt att ladda dosan i exempelvis en mörk garderob eller en mörk toalett. Om du inte har något helt mörkt krypin så går det att släcka alla lampor i sovrummet och sedan krypa ner under täcket och ladda filmen. Annars kan man ju köpa en liten mörkrumssäck/filmladdningspåse eller vad det kan heta.

Sedan är det bara att lämna in de neg. som man vill ha kopierat.
 
SinusLinus skrev:
Jag har blivit sugen att börja fotografera med svartvitafilmer som komplement till färgdiafilmerna.

Är det svartvita papperskopior du har i sikte?
Om inte, har du provat Agfas svartvita diafilm Scala? Jag körde ett par rullar häromåret och blev glatt överraskad. Svartvita dia projicerade på duk är rätt fräckt, faktiskt.
 
Det gick en diskussion om långsamma svartvita filmer häromdagen. Alternativet är att man jobbar mer grafiskt och pressar fram lite kontrast ur filmen.

Jag tycker att det är lite lurigt att ta bilder av svartvit natur. Jag kan inte tänka som vanligt utan får snarare tänka som när jag tar bilder av stadsmiljörer.

Svartvit C-41 är smidig. Jag har provat Kodak 400CN och tyckte om gråtonerna. Om man lägger ner lite mer tid i det så tror jag att det kan vara en bra porträttfilm (dessutom finns svartvit C-41 för porträtt, man skulle kanske prova någon av dem). Däremot så ska du förvänta dig ett färgstick om bilden blir kopierad på färgpapper (och det blir den på vanliga labb). Om du har möjlighet att använda ''vanlig'' svartvit film och att framkalla filmen själv så rekommenderar jag givetvis det.

Ja just det, du frågade om lämpliga filmer... För tillfället är jag inne i Ilfordträsket med HP5+ och jag är inte färdig där än. Jag är lite fundersam till de aningen svaga högdagarna men jag måste leka mer med min framkallning... I övrigt så är det en förlåtande och klassisk film. Jag har tagit några naturbilder med Fuji Neopan 400, relativt fint korn och den angivna känsligheten stämde bra med min verklighet. Jag tyckte att de blev bra.

Så finns givetvis Kodak T-Max och Tri-X, de fungerar som de alltid gjort :)

Jörgen
 
Jörgen skrev:
Så finns givetvis Kodak T-Max och Tri-X, de fungerar som de alltid gjort :)

Ursäkta mitt nonchalanta svar, jag glömde att du saknade tidigare erfarenhet av svartvita filmer.

T-Max är baserad på modern teknik med fint korn. Tri-X är baserad på äldre teknik med grövre korn (även om många anser att det kornet är mer estetiskt).

Dessutom anser jag att filmer som är baserad på den äldre tekniken (t.ex. Kodak Tri-X, Ilford Plus och Agfa APX) är aningen mer lättarbetade i mörkrummet än de med den nyare tekniken (t.ex. Kodak T-Max, Ilford Delta och Fuji Neopan).

Jörgen
 
Jag blev glatt överraskad av så många svar.
Scala vet jag om men den kostar ungefär 250 kr inkl framkallning och det blir lite mycket i längden. Kan vara kul ibland.

Jag vet inte om jag ska börja med svartvitt nu men labb har jag som sagt inte tillgång till än, kanske om ett tag på morsans jobb. Får se.

Om man gör som divander och lämnar in neggen för kopiering. Vad kostar det då? Eller kör dem det i samma maskin som färg?

Jag tror jag ska testa C41filmerna först.
Är det någon som har jämfört de olika filmerna åt? Vad skiljer tex T400CN mot motsvarande Porta BW? Än en gång så vill jag be om grundligt svar så att jag kan förstå.
 
Tmax 100 har jag pratat med många naturfotografer som använder. Visserligen använder dom jag har pratat med lite större format minst 4x5


sen skadar det ju inte om du sätter isot på 64 om då använder tmx.
Tri-x går ju också bra men den är ju som sagt var lite grovkornigare..

jag skulle i alla fall använda tmx tycker den funkar mkt bra...
 
Nej tyvärr. Jag går i en liten skola med 275 elever och det finns bara Natur- och samhällsvetenskapliga programet att läsa på skolan.
Och någon fotoklubb är jag inte med i. Ska i och för sig gå på ett av Stockholmsbilds möten snart.
 
Nu har mörkrumsproblemet löst sig så jag kan framkalla och kopiera själv.
Är det någon pan-film med känsligheten rint iso 25 som gäller då eller?
 
- Välj en film och håll dig till den tills du själv upptäckt någon begränsning hos den
- Undvik T-kornsfilmer, Technical Pan och andra filmer som har rykte att vara svårframkallade
 
Jag tror också det kan vara bra att börja med en annan film en Technical Pan. Det är visserligen en fantastiskt film med enormt fint korn. Du kan förstora ditt 35mm negativ till mycket stora format. Men den filmen kräver speciell framkallare och speciell framkallningsteknik.

Jag använder mest Ilford Delta 100, eller PlusXPan 125. Jag föredrar fint korn på landskapsbilder. För att få djupskärpa på dessa filmer är kamera stativ ofta ett måste.

Jag föreslår att du går ut och övar på att ta fina bilder, komposition, etc med "vanlig" film först. Nästa steg kan vara att experimentera med olika filmtyper och framkallning etc.

Lycka till!
 
T-max är det en T-kornsfilm?
Vad innebär "vanlig film" egentligen?
Jag tror att det är dumt egentligen att använda en "vanlig film för att sedan gå över till en annan film, eller?

Ilford Pan F är den också svårframkallad eller kan man fixa det som nybörjare på framkallning?
Den är ju en iso 50 film så den bör ju vara finkornig.

Apropå stativ så är det en självklarhet för i alla fall om det ska vara seriösa bilder och mina svartvita bilder ska bara bli "seriösa", dvs landskap.
 
Svart-vitt natur

Svart-vita naturbilder är otroligt fina. Kolla Ansel Adam, John Sexton etc.
Det viktigaste av allt är negativframkallningen.
Misslyckas man med den, så spelar det ingen roll vilken film man har använt.
Man skall alltså bli god vän med sitt val av film, framkallare och framkallningsmetod.
Det finns inga genvägar.
ASA-talet på filmen samt framkallningstider är endast en ungefärlig rekommendation från producenten. Var och en måste ta reda på den korrekta filmkänsligheten för sin film i förhållandet till kamera, förstoringsapparat och val av framkallare.
T-max 400 ligger ungefär på endast ca 300 ASA
och 30 procent mindre framkallningstid än i tabellen. Men det måste testas fram i enligt
med zonsystemet.
Denna test kan göras på olika sätt och finns i avancerade mörkrumsböcker.
Att gafflar exponeringstid räcker inte, eftersom det är negativets täthet som är viktigt, och det bestämmer man med framkallningstiden och dyligt.
För att vara ärligt så har jag inte själv gjort dessa tester ännu, vilket har inneburit att det är ett lotteri, hur bra negativet blir, även om jag har exponerat noggrant.
Efter många besvikelser är jag nu redo att göra ovanstående test.
 
Jo, zonsystemet känner jag till och att man ska anpassa framkallningen efter sin egen utrustning men jag undrar hur förstoringsapparaten kan spela in. Den har ju ingenting att göra med negativet.
Men att gå in på zonsystemet som första grej inom svartvitfotograferingen anser jag vara överkurs. Jag har ju tex inte utvecklat svartvittseendet och kunskap om hur man ser skillnad på negativet och sånt.
Men det besvarade inte min fråga angående svårframkallade filmer.
 
skärpa

Om man negativframkallar en film för länge och/eller med för mycket agitering, så ökar bl a kornigheten. Därför är rätt negativframkallning oerhört viktigt för att få fint korn.
Allt prat om finkorniga filmer blir meningslöst, när man gör fel i det avseendet. Är man nybörjare så är lätt att göra fel, garanterat.
Därför är det viktigt att först välja en film som är lätt att framkalla.
Technical Pan med anpassad framkallning är finkornigast, men den är svår att få rätt som nybörjare.
T-Max 100 är nästan lika finkornig. Men inte så lätt heller.
Delta 100 däremot verkar lättare att framkalla i mitt tycke, och den har mycket fint korn.
Förstoringsapparaten har stor inverkan på kontrasten beroende på om man kondensatorljus eller diffust ljus. Den förstnämnda kräver att man negativframkallar kortare tid än med diffust ljus. Förstoringsapparater som har ett färghuvud, halogenlampa och transformator har alltid diffust ljus.
Kondensatorapparaterna ger mera kontrast på pappret och det måste man kompensera med negativet.
Eftersom kamerans och förstoringsapparatens objektiv påverkar kontrasten, måste man testar hela kedjan för att få ett toppen negativ.
Testen är inte svår, och den gör man bara en gång. Det svåra är att få "tummarna loss".
Prova först utan test. Gör det så lätt för Dig som möjligt. Testen kan Du göra senare, ifall Du inte blir nöjd med resultatet. Jag själv har kommit till den punkten nu.
 
Tack för det utförliga svaret.
Är T-max en "svår" film att framkalla då eller? Dvs är det att rekommendera att jag börjar med den eller ska jag välja någon annan film?
Tecpan verkar vara fel film att välja från början men vad använder folk för filmer egentligen?
Någon som vet nåt om Agfa APX??

På många filmbeskrivningar inkl T-max så stor det stor exponeringslatitud, vilket jag inte tycker verkar lovande. Stor exponeringslatitud förknippar jag med budgetfilmer som Kodak Gold och liknande. "Vågar" man köpa en film med stor exponeringslatitud om man vill ha bra resultat?

Trots Jims varning så verkar det luta mot T-max ändå, eller har läsekretsen någon annan invändning?

Jag har läst om orthokromatisk film som inte är känslig för rött ljus och som enligt Pär Lunqvist är bra till landskapsfotografering.
Någon som vet om någon orthokromatisk film som finns i 35mm format?

Många frågor...
 
Det verkar finnas oändligt med variabler när det gäller den perfekta kopian. Kamera, filter, film, exponering, filmframkallning, förstoringsapparatkvalite, exponering på fottopapper, pappers typer, pappersframkallare, toningsbad (missade jag något?) Men är bilden dåligt komponerad har man inte mycket av allt sitt besvär. Vad jag menade med mitt första inlägg var att film valet (iallafall i början) inte är av så stor vikt som att kunna hitta de tilltalande bildvinklarna och vackra kompositionerna. Som kuriosa kan jag nämna att Ansel Adam länge använde en storformatkamera som förstoringsapparat. Ljuskällan var dagsljus! Trots dessa tekniska svårigheter och brister tog han fram fantastiska bildkopior.

Agfa APX är okay. Kanske lite kornigare än motsvarande Iford Delta 100 (som jag föredrar). En del tycker att Ilford Delta filmerna är sköra, dvs repas lättare än andra ifall man är ovarsam när man laddar framkallningsdosan. Jag har ej använt TMAX för naturfotografering. Det ska helst vara speciell framkallare till TMAX filmer.

Att du inte får ut 400ASA av en 400 film betyder ju egentligen inget. Du måste bara vara medveten om det. Enligt min fottolärare är Delta filmerna de som bäst lever upp till de påstådda ASA talen. TriX anses av många endast ge 320 ASA. Sedan beror det på framkallare också. En del framkallare som HC110 ger inte 400 ASA på en Delta 400 film, utan ca ett stopp mindre. Medan D76 ger dig alla 400ASA. Jag säger som Wolfgang välj en film/framkalalre kombination till att börja med och lär dig genom att testa vad som ger bästa resultat enligt din mening.
 
SinusLinus skrev:
Tack för det utförliga svaret.
Är T-max en "svår" film att framkalla då eller?
[snip]
Någon som vet om någon orthokromatisk film som finns i 35mm format?

Angående svårframkallade filmer så brukar jag göra ett likhetstecken med korntekniken. Jag skrev ett inlägg om det tidigare i tråden. Filmer med ''modernt'' korn är inte svårare på det sättet att de kräver mer erfarenhet. De är svårare därför att de har mindre slarvmariginal. Långsamma filmer anses också ofta som svårframkallade eftersom de har kortare framkallningstid. När framkallningstiden kryper ner mot 5 minuter så ökar risken att filmen inte blir jämnt framkallad.

Däremot så tror jag inte att du kommer att hitta din kombination vid första försöket så köp en film och kom igång :)

Jag tror inte att finns orthokromatiska 35-filmer längre (jag har hört något om att det finns för storformat), å andra sidan finns det gott om filter att leka med.

Jörgen
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar