Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt direkt eller efter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl-Ivar

Avslutat medlemskap
Har en fråga som riktar sig direkt till "gatufotografer" men även till alla andra. Är dock inte medlem i gruppen Gatufotografi än, och var osäker var jag skulle lägga min fråga så la den här för säkerhets skull.

Är lite ny på det är med fotografi även om jag har hållt på i snart ett år så har jag kommit igång ordentligt nu när jag fick en Nikon D60 i födelsedags present.

Min fråga är vad som blir bäst, om man ställer in kameran på att fota svartvitt direkt eller om det är bättre att efterbehandla med en enkel gradient eller någon annan metod i photoshop?

Tänker inrikta mig främst på gatufotografi och har sett att nästan alla väljer att fota i svartvitt.

Tack på förhand Calle.

Fotografera i råformat så har du mer möjlighet att påverka resultatet.

Kör du i råformat kan du ha kameran inställd på svartvitt och alltså se svartvitt i bildskärmen, men ändå få färgbilder efteråt. Med alla de möjligheter till bättre svartvitkonvertering det innebär.

Jag tycker svartvitt blir väldigt bra med Capture NX utan alltför stora ansträngningar. Finns en gratis 30 dagarsversion att prova med.

Tack för era snabba svar. Vet inte riktigt om jag förstog vad du menade Jim med att fota i svartvitt och ändå få färgfoton efteråt?

Har inte installerat mjukvaran som kom med kameran eftersom jag arbetat en del med digitala systemkameror innan och visste med mig att mjukvaran egentligen inte behövdes men det visade sig vara användbart ändå, tack så mycket. Avstog från att installera det även för att hålla datorn så ren som möjligt från diverse program som jag kanske nästan aldrig använder.

Tack än en gång.

Carl-Ivar skrev:
Vet inte riktigt om jag förstog vad du menade Jim med att fota i svartvitt och ändå få färgfoton efteråt?
Om du tar jpegbilder så konverterar kameran bilddata till svartvitt. Fotograferar du istället i råformat så får du filer som innehåller obearbetad bilddata oavsett hur du ställer in kameran. Då bluir bilderna svartvita först i datorn, men har du kameran inställd på svartvitt kan du ändå se svartvita bilder i kamerans skärm.

Jaha! Tack så mycket! Ska nog testa båda sätten, får se vilket som smidigast/bäst resultat. Tack än en gång för era snabba svar!

ANNONS