Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt blir "randigt"

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersLindgren

Ny medlem
Tja !

Jag har gjort en svartvit bild i GIMP (typ som PS men gratis och funkar under Linux). Skulle kunna anta att samma sak gäller om man gjort de i PS. Hur som helst problemet är att i GIMP ser bilden bra och jämn ut i de svartvita färgtonerna. Men i andra program som tex bildvisare ser den inte alls mjuk å fin ut utan den har liksom stora fält med diskreta kulörer. Det blir som typ årsringar på den.

Nu är frågan har jag gjort nått dumt när jag sparat eller är de min bilvisare. Kan vissa bilvisare bete sig på detta viset med svart vitt ?

Tacksam för svar

Jag blir inte riktigt helt klok på din fråga, kör du Linux? Blir det färg, dvs rött, grönt o blått i de svartvita bilderna när du kikar i andra program? Hur har du gjort bilden svartvit? Är den helt svartvit i gimp, använd pipetten.

Vilket filformat har du sparat i? Gimp hanterar t ex. PNG alldelens förträffligt, medans en del andra program inte gör det. Vilka visare tittar du på bilden med? Om bilden är så stor att bildvisaren skalar bilden så kan felet mycket väl ligga där, windows standardvisare är t ex. inte så bra på att skala bilder, de har valt en algoritm som prioriterar snabbhet istället för bildkvalité.

Du skulle ju också kunna ladda upp bilder i denna tråd som visar ditt bekymmer, och kanske beskriva din "arbetsgång" för att reproducera ditt problem. Jag använder själv Gimp sen flera år under Linux och har aldrig råkat ut för ditt problem, förutom en viss posterisering, inte färgproblem, i visa bildvisare som skalar bilder och är optimerade för snabbhet och snål minnesanvändning istället för bildkvalité.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto