Annons

Svartvita utskrifter - laserskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Stabben

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en skrivare för att skriva ut svartvita fotografier. Har fundrat på att köpa en lite äldre epson, tex 1160. Har hört/sett en del bra resultat med sådan skrivare tillsammans med arkivpapper och dito pigmentbläck.
Den skrivaren har 1440 dpi...
Sen slog mig tanken att man kanske kan uppnå bra resultat med en modern å fin laserskrivare med 1200 dpi, typ hp laserjet 1300.
Är det någon här som provat och fått bra resultat?
Fördelarna är ju givetvis mycket god utskriftekonomi och bra hållbarhet på kopiorna.
(Konspirationsteorin är som följer:
Dessa skrivare är inte marknadsförda till fotoentusiaster, då de skulle rycka undan en lönsam marknad av svindyra bläckpatroner för hp, epson et al.)

De flesta vill nog kunna skriva ut i färg också.
Så även om en laserskrivare lever upp till dina krav så är den förmodligen inte konkurrenskraftig.
Däremot kanske mer avancerade laserskrivare kan konkurrera, med stora mängder utskrifter så blir ju dessa ett alternativ till jetskrivarna.

Inte bra

Tyvärr blir det aldrig ens i närheten likt ett fotografi med utskrifter från en laserskrivare. Inte ens med en färglaserskrivare blir det bra (matta färger). Satsa gärna på en bra bläckstråleskrivare istället.

Epsons fotoskrivare är ett bra val p.g.a. att utskrifterna blir mycket fina och färgerna bleks inte på samma sätt som t.ex. Canons skrivare kan göra (enlig vad jag har läst i tidningar och på Internet).

Har själv en Epsonskrivare och inga av de utskrifter som jag har gjort med den har blekts ännu. En del av utskrifterna hänger hemma på väggen hos folk jag känner och där har dom hängt i flera år utan synbar påverkan av ljus m.m.

Om jag köper en ny bläckstråleskrivare igen, så blir det utan tvekan en Epson :)

/Håkan

Hmm. Ändå lite nyfiken på resultatet med tex tri-x och lite pill med gråskalan. Det grova kornet borde skapa en bra rastergrund och tonomfång - ja det är ju inte super med tri-x. Lite rått och skönt - skulle kanske få en rättvis tolkning även på en laserskrivare.

Media till laser

http://www.papilio.com/ finns massor med olika media till bl.a. laserskrivare. Kanske dom har något som är bättre för just laserskrivare som täcker ditt behov? Det kommer ju så mycket nytt hela tiden i pappersväg.

/Håkan

Är det någon som har skickat svartvita bilder för "framkallning" till t.ex. colormailer, Fuji osv?

Jag har försökt, inte särskilt mycket skall medges, på en vanlig bläckstråleskrivare men det verkar vara svårt att komma undan färgstick.

Jodå jag har skickat till colormailer med tillfredställande resultat. Men man vill ju liksom göra kopiorna själv - precis som i mörkrummet som nu ligger på vinden.

tormig skrev:
Är det någon som har skickat svartvita bilder för "framkallning" till t.ex. colormailer, Fuji osv?

Jag har försökt, inte särskilt mycket skall medges, på en vanlig bläckstråleskrivare men det verkar vara svårt att komma undan färgstick.

Lite OT kanske men...
Det verkar som om vissa kombinationer av papper/bläck ger mer färgstick än andra. Ex: en svart/vit bild utskriven med enbart svart patron (ja, så kan det bli när man glömmer köpa hem mera bläck) på Epson Premium Glossy Photo Paper får en markant grön ton betraktat i dagsljus (i elljus märker man det inte lika mycket). Men samma bild utskriven på Epson Photo Paper istället så blir det inget grönt färgstick.

Finns det någon här som testat PrintFix från ColorVision för att kalibrera sin skrivare? Fungerade det i så fall bra? Jag funderar starkt på att skaffa en PrintFix så snart som den medföljande programvaran får stöd för min skrivare.

/AnnaKarin

För att kunna göra fina utskrifter på en Epson så krävs det att du har en bra filmskanner. Från A4 och uppåt så måste skannern ha bra upplösning och bra skärpa. Papperets kvalitet är också viktig. Om du har erfarenhet av att kopiera bilder i mörkrummet och vill ha fina utskrifter så bör du ha bra digitala grejor.I siffror handlar det om en skanner som klarar 4000 ppi. Skrivaren har inga som helst problem med att klara valörer och skärpa.

Det där med upplösningen på skannern borde bero lite på hur finkornig film man använder sig utav. Jag läste om en som använde sig av minoltas scan dual II med bra resultat på A3:eek:r (tmax 400).

HP har ju släppt en ny skrivare nu som har en grå patron med olika gråa nyanser(svart, grått, ljusgrått) för att kunna ta svart/vita foton. Den ska tydligen vara ruskigt bra. Det blir verkligen grått, inte grön-grått eller blå-grått som på många andra färgskrivare idag.

HP 7960 är modellen.

Stabben skrev:
Det där med upplösningen på skannern borde bero lite på hur finkornig film man använder sig utav. Jag läste om en som använde sig av minoltas scan dual II med bra resultat på A3:eek:r (tmax 400).

Med Dual II så blir resultat OK.
Dual III har bättre dynamik, större tonomfång. Denna skanner är många väldigt nöjda med.

Vill man pressa ut fler detaljer ur sina kvalitetsnegativ. Eller om man vill få ut det mesta ur väldigt finkorniga dior. Då behöver man gå upp en klass till, från 2840 ppi till ca 4000 ppi. Men på denna "nivå" krävs det skicklighet och bra kameraoptik för att kunna utnyttja den extra kapaciteten.

Jag tycker att stora utskrifter upp till A3 inte kräver absolut högsta upplösning. Dessa bilder har ju ett visst betraktningsavstånd. Man trycker ju inte upp näsan mot papperet för att kontrollera korn eller pixlar. För att bilden ska vara fin att titta på är kontrast, tonomfång och ev. färgåtergivning viktigare än högsta upplösning. Samt skrivarens kvalitet. Då hänger inte laserskrivaren med.
Så med en Dual II el. III och fotoskrivare kommer man ganska långt...

Re: Inte bra

hakanv skrev:
Tyvärr blir det aldrig ens i närheten likt ett fotografi med utskrifter från en laserskrivare.
Jämförelsen måste väl vara mot dagstidningstryck och då borde en 1200 dpi-skrivare kunna prestera bra eftersom den ger en bättre svärta. Om kvaliteten på skrivarens punkter är bra (precision, storlek) borde man med 100 lpi få bra gråskalor också.

1200 dpi med 100 lpi ger ju 144 gråtoner och det är ju kanske en acceptabel eller kanske tom god representation av en grovkornig småbildsfilm som ju inte har särskilt god tonseparation.
Alternativt får man väl vänta tills (konsument-)laserskrivarna kommer upp i typ 2400 dpi :)
Blir mindre och mindre sugen på bläckskrivare, eftersom bläcket är dyrt och den skulle fungera dåligt för vanliga utskrifter (dvs man vill inte använda sitt fina pigmentbläck till slaskutskrifter...).

Det är ju det som är fint med nyare 8 färgers skrivarna. Dom har svart för svart, sen en separat S/V fotopatron med svart, grått, ljusgrått för foto. Samt då en vanlig foto patron för färgfoto.

ANNONS