Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvita rullar

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Har tagit ett par rullar svartvit film som framkallas i vanlig C-41. Är inte nöjd med resultatet då det blir färgstick. Dessutom lär det bli ganska kostsamt med tiden.

Så nu tänker jag använda mig av "vanliga" svartvita rullar och framkalla själv. Jag vill ha så fint korn som möjligt..framförallt vid landskaps-/naturfotografering.

Vilka filmer rekommenderas att använda om man vill ha fint korn?

Delta 100/400, Plus-X 125, TMAX 100/400, Tri-X 400?

Hur svåra/lätta är dem att framkalla?


Har också frågor om filter vid landskapsfotografering med svartvit film. Vilka är "nödvändiga" och vilka kan man strunta i?

Polfilter har jag redan..vilket kan vara användbart. Andra filter jag funderar på är gulfilter, oranget filter, avtonat gråfilter och rödfilter. Några andra lämpliga?


/JP
 
Om målsättningen är fint korn är det Delta 100 och T-Max 100 du har att välja mellan bland de du räknade upp. Delta är mindre kräsen på framkallare, men dyrare att köpa.
 
Personligen så använder jag T-Max och absolut inget att innvända emot denna, enligt mig, underbara och överlägsna film.
Tänk på att fixera den ordentligt bara, annars så får man lätt en lila slöja på filmen.

MVH
Greve Nickon:cool:
 
Använder man T-max i HC110 får man fruktansvärda korn. Inte alls att rekommendera...
Jag använder tri-x, men den är ju en smula grovkornig.
Ska du ha riktigt snygg skala, ska du använda Ilford FP4+. Den använder jag i mellanformatarn när jag ska lyxa till det lite :p
 
Det finns bara två svartvita filmer och det är Ilford Delta 100 och Tri-X 400, så fick jag det sagt! :D
 
forstheim skrev:
Har också frågor om filter vid landskapsfotografering med svartvit film. Vilka är "nödvändiga" och vilka kan man strunta i?

Jag tycker du skall springa ned till biblioteket (tror tyvärr inte bokhandeln funkar) och låna Pär Lundqvists "Landskapsfotografering", som precis tar upp ämnet landskap i svartvitt, genomgång av zonsystemet, filter, framkallning osv.

/Ingo
 
Personligen har jag fastnat för Ilford FP4 (125) och Kodak TriX (400). Det är filmer med "traditionellt" korn. Lite kornigare, enligt mig mycket snyggare gråskala, och lättare att få bra i framkallningen än t ex T-Max.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.