forstheim
Guest
Har tagit ett par rullar svartvit film som framkallas i vanlig C-41. Är inte nöjd med resultatet då det blir färgstick. Dessutom lär det bli ganska kostsamt med tiden.
Så nu tänker jag använda mig av "vanliga" svartvita rullar och framkalla själv. Jag vill ha så fint korn som möjligt..framförallt vid landskaps-/naturfotografering.
Vilka filmer rekommenderas att använda om man vill ha fint korn?
Delta 100/400, Plus-X 125, TMAX 100/400, Tri-X 400?
Hur svåra/lätta är dem att framkalla?
Har också frågor om filter vid landskapsfotografering med svartvit film. Vilka är "nödvändiga" och vilka kan man strunta i?
Polfilter har jag redan..vilket kan vara användbart. Andra filter jag funderar på är gulfilter, oranget filter, avtonat gråfilter och rödfilter. Några andra lämpliga?
/JP
Så nu tänker jag använda mig av "vanliga" svartvita rullar och framkalla själv. Jag vill ha så fint korn som möjligt..framförallt vid landskaps-/naturfotografering.
Vilka filmer rekommenderas att använda om man vill ha fint korn?
Delta 100/400, Plus-X 125, TMAX 100/400, Tri-X 400?
Hur svåra/lätta är dem att framkalla?
Har också frågor om filter vid landskapsfotografering med svartvit film. Vilka är "nödvändiga" och vilka kan man strunta i?
Polfilter har jag redan..vilket kan vara användbart. Andra filter jag funderar på är gulfilter, oranget filter, avtonat gråfilter och rödfilter. Några andra lämpliga?
/JP