Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svartvita prints av svart bläck= omöjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
Jag har ett problem som ingen har kunnat hjälpa mig med: mina svartvita bilder får ett rutmönster när jag printar ut dem med svart bläck.
Dom blir perfekta med färgbläck, men dom får ett svagt färgstick. Antingen blir det brunlila eller grönaktigt.(Visserligen har jag fått höra att den brunaktiga tonen är snygg på porträtt, men jag vill inte alltid ha den!)

Ja, jag har försökt med att rensa färghuvudena, printa på olika papper, osv. men inget hjälper! Dessa förbaskade rutor uppträder på alla papper, med alla patroner jag har haft (kollar alltid hoppfullt när jag bytt patroner...)

Jag har alltså en Epson Stylos Photo 1290, printar med Epson bläck, på Epson papper - men har också prövat flera andra papper, utan effekt.

Jag håller på att drivas till vansinne - för jag ska ha svartvita bilder till en presentation i sommar. Ska det bli en brun-lila presentation?
(Eller MÅSTE jag köpa dyra speciella gråtonsbläck?)

Hjälp mig, snälla!

Gitte
 
Tack för tipsen!
Tyvärr tror jag att det är för avancerat för mig. Tonal qualitites är liksom vad jag bara kan drömma om - och att köpa en printer som inte tillverkas längre, utan bara finns i en undre värld av entusiaster, och att handfylla bläckpatroner av 'tredje märke', etc. etc., är liksom att skjuta för högt.
Jag vill bara ha en enkel svartvit bild ur min printer UTAN rutmönster!

Kanske svaret är att det inte går?

Är hur som helst glad för din omtanke! Artiklarna innehöll en mängd info jag inte kände till!

xxx/Gitte
 
Hej !

Har du provat att byta papperinst. i skrivar inställningarna. jag har en Epson 870, och får ett stick i sv utskrifter om jag väljer glossy. Om jag däremot skriver ut på matt och väljer det i skrivar inst. blir det perfekt.

Lycka till !
 
men artikeln från steves... handlar ju om att inte hålla på att joxa med massa problematiska CIS-system och fylla på bläckpatroner. Bara köra svart bläck. Dessutom gör han det på en äldre printer som har lägre upplösning än din.
Hans metod borde funka på din skrivare också. Men det kanske beror lite på vad man nöjer sig med och hur finkorning film man använder samt vilken storlek man skriver ut.
Han kör ju tmax 400 och upplever bäst resultat vid A3. Då har man ju ett rätt så stort korn och kanske inte upplever skrivarens begränsning som störande.
 
Låter som nått är trasigt, jag har oxå en 1290 och där blir inget rutmönster vad jag har sett...

/Maverick
 
Jag börjar, motvilligt, tro att Maverick har rätt!

Problemet är ju inte stick, eller knappt synliga mönster. Mina felprint - oberoende av pappersinställning och papper och upplösning på neg. (som är helt ok.)- är av en magnitud som leder bara direkt i papperskorgen. Stora, flabbiga ränder (åt båda hållen; därför kallar jag dem 'rutor') över hela bilden.
Men vad kan vara fel, när det blir ok med allt - utom bilder jag printar med SVART bläck?
Printar jag svartvita, eller färg-, bilder med färgbläck (upp till A3, för tävlingar, tex.) får jag resultat som även sura mörkrumsfanatiker motvilligt erkänner är bra. (Det går ju det också - men jag har några bilder jag skulle vilja ha printade med svartaste svarta bläck.)

Jag ska läsa vidare på föreslagen läsning - men jag tror fortfarande att mitt problem är mer på nivån 'instruktionsbok' än 'tonal variations', som sagt.

Hoppas fortfarande på att finna underknappen. Att det är en inställning jag missat - och att någon minns sig ha gjort detsamma i sin gröna ungdom...

Tack alla!
Gitte
 
Birgitta, har du kalibrerat och rengjort skrivarhuvudet? Det låter som om det skulle behövas. Gå in i skrivarinställningarna och klicka fram sista fliken där det finns val för "calibration" och "nozzle cleaning" och följ anvisningarna där så skall du nog bli fri från ränder.

Personligen tror jag dock inte mycket på att skriva ut med enbart svart bläck. Tonkvaliteten blir rätt usel. Gör man bara A3 så kan det nog bli bra som Hans skriver, men mindre riskerar nog att bli en besvikelse.
 
jimh skrev:
Birgitta, har du kalibrerat och rengjort skrivarhuvudet? Det låter som om det skulle behövas. Gå in i skrivarinställningarna och klicka fram sista fliken där det finns val för "calibration" och "nozzle cleaning" och följ anvisningarna där så skall du nog bli fri från ränder.

Personligen tror jag dock inte mycket på att skriva ut med enbart svart bläck. Tonkvaliteten blir rätt usel. Gör man bara A3 så kan det nog bli bra som Hans skriver, men mindre riskerar nog att bli en besvikelse.

På A svarar vi att det där låter som en bra plan, på B säger vi talltita. Det går utmärkt att göra S/V utskrifter med bara svart bläck, speciellt om man gör det i lite större format typ A4, för väggbruk. Efter att ha gjort många försök med min epson 890 att få till svartvita utskrifter har jag nu börjat köra på Epsons egna Matte Heavyweightpapper, med enbart svart bläck, och är mycket nöjd med resultatet. Så länge man inte stoppar näsan i bilden och detaljgranskar, utan har ett betraktningsavstånd på någon halvmeter-meter så blir gråskalorna riktigt trevliga.
 
Sorry Guys!

Nozzle checks, rengöring, omkalibrering (samt papper/bläck kombinationer), var det första jag tänkte på. Det var det första råd jag fick av folk här också. Det har jag gjort bara hundra gånger.
Nozzle-fel verkar också generellt resultera i en annan typ av mönster. Det blir raka linjer, med finare mönster - jag har mer 'jätterutor i sjögång'. Svårt att förklara...
(Om det var nozzle-fel, skulle inte bilden fortfarande ha problem om jag väljer att printa den med färgbläck i stället? Svart ingår väl där också? Nu försvinner problemet omedelbart när jag printar i färg!)

Det är alltså inte bild-'kvaliteten' som sådan jag är missnöjd med. Den är faktiskt alldeles utmärkt, 'i grund och botten'; bilden bara förstörs av detta förbaskade rutmönster.
Det är som om du haft en bild med god upplösning, goda högdagrar, skuggpartier, osv - men som sedan gått genom tvättmaskinen, eller körts över av en bandvagn, eller lagts under ett genomskinligt stormönstrat tyg, eller nåt.

Någon sa att när man printar i svartvitt på högglansat papper kanske det kommer för mycket bläck på pappret. Föreslog att välja en inställning som är snålare med bläckflödet. Det lät först som en möjlig förklaring på min 'sjögång', men varför blir det likadant mönster även på diverse matta papper som suger bläck som svampar?

Tackar igen för alla råd!
Jag är väldigt rörd och impad av att så många brytt sig! (Jag hittade FS först senaste söndag natt när jag surfade runt på nätet lite. Är helt tagen av vilken aktivitet som råder här!)
Så: läsningen fortsätter!
Men jag väntar på en figur som hoppar upp och känner igen problemet med ett snäpp. Har man själv erfarit det känner man genast igen det på min beskrivning, tror - och hoppas - jag.

Gitte
 
Hej
Du tycks ha fått något slags moirémönster beroende på interferens mellan någon typ av raster och bildens bildpunkter. Det kan eventuellt bero på för låg upplösning på bilden, omkring 300 ppi är minimum. Ibland fordras högre upplösning när man skriver i svv vilket naturligtvis begränsar storleken på den färdiga bilden.
Titta djupt i skrivarens inställningsprogram efter rasterinställningarna och välj där något som kallas antingen stokastiskt raster, frekvensmodulerat raster eller skrivarens eget raster. Jag är inte hemma på Epsons skrivare, använder Canon och HP. Men det finns så många experter på fotosidan, de flesta verkar köra Epson av en eller annan modell så någon lär ha stött på problemet så det är konstigt att ingen har yttrat sej.
Lycka till
Sten
 
Jag råkar ut för vita streck som går tvärs över utskriften, när jag skriver ut i endast gråskala. Med svart bläck alltså. Men när jag skriver ut färgutskrifter blir det inte så. Irriterande.
 
Kan det vara drivrutinen?

När jag bytte operativsystem började min skrivare ge dåliga utskrifter.Synliga band tvärs över bilden. Det visade sig bero på den nya drivrutinen. När jag bytte tillbaka försvann problemet. Den nya drivrutinen från Epson var sämre än den gamla, och tillät inte heller utskrift med full upplösning.
 
bildsten - tack för tipset!
Ska göra nya försök snart. (Upplösningen har varit ok. Jag kör alltid med maximal upplösning för vad bilden tål - i det här fallet har det rört sig om 340-350 ppi.)

J. Patric - vågar jag säga: Välkommen till klubben!
Ska rapportera mina resultat när jag har jobbat igenom olika raster-alternativ, mm. Hoppas vi löser problemet för gott!

Alla - även om jag kanske misslyckas, och felet helt enkelt ligger i min printer, blev jag i alla fall sugen på att försöka igen! Jag hade redan gett upp.
Det ÄR roligt med svartvitt - och min lilla presentation i sommar kommer att granskas med lupp av mörkrumsfanatiker (med rynkade näsor) och datadårar tillika. Mörkrumsgubbarna har motvilligt gett mig erkännande för (printkvaliteten på) mina tidigare svartvita bilder - alla printade med färgbläck - nu ska dom få se på andra bullar, hoppas jag!!!! Jag går i alla fall inte tillbaka till giftvätskorna mer!

Kram,
Gitte
 
testat -lika förbryllad!

Jaha, nu har jag testat alla möjliga papper-, bläck-, och resolutions-kombinationer.
Det visar sig att min printer ger (tidigare beskrivet rut-)mönster med s/v bläck vid resolutioner på mindre än ca 330-40 dpi. (Samma med alla papper.)
Printar jag med färg kan jag gå ner i resolution utan att få rutmönster (men med förlorad kvalitet annars, förstås).
Slutsatsen, så vitt jag förstår, är således: jag får avstå från svart bläck i A3 av bilder med mindre än 18 MB.
Ja, det finns kanske lösningar i de läsningar ni rekommenderat. Får inrikta mig på mer långsiktiga studier. Teknologisk idiot som jag är tar det väl en stund...
Än en gång - tack för all råd!
Gitte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.