Annons

Svartvit scanning i Minolta Dimage Scan Dual II

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har på senare tid fotat en del på TMAX400 och Tri-X. Filmen har jag scannat i ovannämnda scanner med Minoltas egen programvara.

Jag har testat att scanna filmen som svartvitt neg och som dia. Oavsett hur jag gör får jag en mycket jämngrå gråskala i bilderna i närmast total avsaknad av kontrast. Massor av efterarbete krävs i datorn för att få fram en hyfsad bild. Oftast försvinner någon del av tonskalan i den slutliga bilden.

Mina frågor.
- Är det någon speciell inställning i Minoltas mjukvara jag måste göra när jag scannar svartvita neg?
- Är det någon som känner till annan möjligen bättre tredjeparts mjukvara som fungerar mot Scan Dual II?

Du har tre olika vägar att gå.

Antingen underframkalla dina negativ så du får ett densitetsomfång som Minoltas mjukvara kommer överens med i negativläget. Dessa negativ kommer att kräva hårda papper om man vill kopiera dem traditionellt.

Eller köra i dialäget. Tonkurvan blir som du säger aningen platt, men du kan ju fabricera fördefinierade kurvor i Photoshop eller i Minoltamjukvaran för att göra grovarbetet ganska snabbt.

Eller använda Vuescan och laborera med inställningarna där tills du får till en metod som funkar för dina negativ.

Jag har valt alternativ två.

Jag kör också Vuescan till min Dual II. Svartvitt funkar bra, tycker jag. Det blir en del efterarbete vad gäller kontrasten, men resultatet är som sagt helt OK.

Exempel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar