Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Hej,
Ska testa svartvitt (T-Max 100) för landskapsfoto och har några nybörjar-undringar...(Jag fotar med mellanformat)

Jag vet att gul-, orange-, och rödfilter kan vara bra för att bla få fram molnen bättre och göra himlen mörkare... kan ni berätta lite mer? Finns det olika nyanser? Ljusare, mörkare etc, vilket är lämpligast? Vilket märke?

Tänkte, för att göra det enkelt för mig, framkalla filmerna hos Prolabbet där jag normalt framkallar mina diafilmer. http://www.prolabbet.se/analogt/filmframkallning/svartvitt
Man kan bla få en personlig profil. Tätare eller tunnare framkallning står det... vad menas med det?

Sen en undran angående att konvertera i Photoshop. Med den fantastiska teknik som datorn och PS ger så kan man ju inte låta bli att undra om jag egentligen behöver fota svartvitt överhuvudtaget? Men en viss skillnad borde det väl bli... En äkta T-Max borde väl ge bättre kvalitet än en konverterad färgfilm? Eller...? Observera att jag har höga krav...=)

Mvh Stefan
 
Här kommer lite högst subjektiva tyckanden och tankar.

Lite bakgrund:
Ett sv/v neg rymmer kring nio steg från det ljusaste till det mörkaste innan de fräter ut resp sotar igen.

Färgneg däremot rymmer kring sju steg.
Färgpapper rymmer kring fem steg jämfört med ett traditionellt sv/v papper som rymmer kring sju steg.

Att du använder sv/v film ger dig ett större utrymme att plocka ut bildinformation från jämfört med sv/v neg. Men om du ska fotoshoppa bilderna så kommer dessa ut på ett färgpapper och du "tappar" i praktiken ytterligare ett par steg.

Lite tyckanden:
Att välja mellan sv/v och färgneg som sedan konverteras till gråskala är väl en smaksak. Jag skulle förorda att köra sv/v, men detta utan andra belägg än att åtminstonde färgneg i min erfarenhet har en tendens att få lite svårjobbade färgstick när de underexponeras. Detta i sin tur kan få t ex skuggor att se ganska fula ut.

TMax-filmen är - i mitt tycke - inte heller den allra roligaste sv/v filmen att jobba med. Titta heller på mera traditionella filmer som TriX och PlusX om du vill börja jobba med sv/v material. Med TriX får du en tydligare kornstruktur än med t ex TMax.
 
Merlin skrev:
Ska testa svartvitt (T-Max 100)

Jag vet att gul-, orange-, och rödfilter kan vara bra för att bla få fram molnen bättre och göra himlen mörkare... kan ni berätta lite mer? Finns det olika nyanser? Ljusare, mörkare etc, vilket är lämpligast? Vilket märke?

Tänkte, för att göra det enkelt för mig, framkalla filmerna hos Prolabbet där jag normalt framkallar mina diafilmer. http://www.prolabbet.se/analogt/filmframkallning/svartvitt
Man kan bla få en personlig profil. Tätare eller tunnare framkallning står det... vad menas med det?

Med den fantastiska teknik som datorn ger...
undra om jag egentligen behöver fota svartvitt överhuvudtaget?

Men en viss skillnad borde det väl bli... En äkta T-Max borde väl ge bättre kvalitet än en konverterad färgfilm? Eller...? Observera att jag har höga krav...=)

Mvh Stefan
Var ska vi börja...
Du har inte valt den enklaste filmen att jobba med. Jag har aldrig passat ihop med Tmax-filmerna, de blir mest... grå. Men det är ingen dålig film.

Titta på tillverkarnas hemsidor så kan du se effekter samt vad som finns. B&H har ett stort utbud om du inte hittar det hemma i Svedala.

Märken: B&W, Hoya, det finns ngt tyskt som skall vara creme del a creme men dyrt.
Jag använder B&W för alla deras har mässinggänga.

Köp till din största optik, i mitt fall 77mm, och komplettera med stepringar.

En gg har jag låtit labb framkalla mina neg, det blev helt värdelöst. Fråga den lokala porträttfotografen om vilket labb och film han rekommenderar. Ett bra labb talar om vilka filmer de föredrar och tvärtom.
Har du inga grejor för att framkalla själv så leta upp ngn genom fotosidan. Man kan visst låna, man måste inte köpa.

Tätare/tunnare då är man inne på N+/- framkallning. Alltså gamla svartvita sanningar som: överexponera och underframkalla.

Nej du behöver inte fota svartvitt alls, digitalt fungerar. Men du behöver ett mycket bra labb. Och jag gissar att du behöver mycket tid framför datorn.

Gör du bilderna själv med förstoringsapparat så är det skillnad. Bla behöver du arbeta i totalt mörker med panalure-papper från Kodak med färgnegativ som skall bli svartvita kopior.
 
Ok, nu har jag i alla fall beställt 5 rullar T-Max och nånstans måste man ju börja...

Tanken var att jag skulle göra på samma sätt som vid diafotandet alltså att skicka filmerna till labbet, sedan scanna de bilder jag vill ha uppförstorade till en cd och få dem utskrivna av labbet (måste naturligtvis då anlita ett labb som verkligen klarar detta på ett proffsigt sätt). Bra tips om att fråga lokala fotografen... skall bege mig till honom snarast... =)
Detta för att jag tycker processen funkar väldigt bra. Har aldrig varit intresserad av att stå i ett mörkrum. Nu handlar det i och för sig bara om själva framkallningen, men ändå...
 
Merlin skrev:
Ok, nu har jag i alla fall beställt 5 rullar T-Max och nånstans måste man ju börja...

Så sant som det är sagt!


Merlin skrev:
Har aldrig varit intresserad av att stå i ett mörkrum. Nu handlar det i och för sig bara om själva framkallningen, men ändå...

Framkallningen kräver ju inget mörkrum i sig och går ganska fort. På c a 90 minuter har du lätt hunnit blanda kemi, framkalla, skölja och hänga upp dina rullar på tork samt börjat städa undan.
Beroende på torkmöjligheterna så är filmerna torra någon eller några timmar senare.

Detta till en bråkdel av framkallningspriset samt till förmån att du faktiskt kan lära dig ha väldigt bra kontroll över processen och din egen framkallning.

(bara en tanke alltså).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.