ANNONS
Annons

Svartvit film till Olympus MyII för Laos-resan?

Produkter
(logga in för att koppla)

pelle_bengtsson

Ny medlem
Hej!

Ska resa till Laos i april och tänkte ta med mig min Olympus MyII:a som komplement till D70:n. Skulle vara spännande att ladda den med med svartvit film, men tyvärr har jag ingen erfarenhet av svartvitt analogt fotande (inte ens med kompaktkamera).

Nu till frågorna:

* Har någon tips på billiga och bra svartvita filmer?

*Bör de vara 100 eller 400? Kommer antagligen fota mestadels under normala ljsuförhållanden på dagen. Mest porträtt på människor jag träffar.

*Är svartvit film billigare att införskaffa i Bangkok och i så fall var?

*Tips på billigt och bra fotolabb som framkallar svartvita bilder?

tack på förhand!
/PER

De billigaste sv/v filmerna jag känner till är efke filmerna på Photax.
Men det verkar som du inte ska framkalla dom själv och då är Kodak Tri-X en riktig klassiker. Och den borde gå att få tag på i Bangkok.

Eftersom du mestadels skall fota under goda ljusförhållanden så tror jag att det räcker med 100 asa. En film som jag tycker har ett mycket vackert korn som lämpar sig bra för bl.a. porträtt är Kodak PlusX, den är dessutom billig. Filmerna kan du lämna in i princip var som helst, de flesta skickar dem vidare till ett labb som kör svartvit. Om du vill kolla ett exempel på PlusX kan du kika på följande länk:

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/296083.htm

/Affe

Hej!
Vill bara paminna om att film inte mar bra av rontgenutrustingen pa flygplatserna. Bor sjalv i england sa jag vet.

Plus-X är ingen billig film i jämförelse med Efkes KB100. Den har heller inte finare korn. Men om labben kan hantera en KB100 vet jag inte?
En 10-pack KB 100 är 115 kr billigare än en 10-pack Plus-X hos Photax i Nybro.

Å andra sida kan man köpa Tmax 100 ännu billigare på Photax, den är också finkornigare än PlusX men jag tycker personligen att PluX har ett vackrare korn, men det är ju en smaksak. Har hört att många gillar EFKEs filmer men har inte testat den själv, vet inte heller hur bra labben är på att hantera denna film, om man inte framkallar själv.

alf109 skrev:
Å andra sida kan man köpa Tmax 100 ännu billigare på Photax, den är också finkornigare än PlusX men jag tycker personligen att PluX har ett vackrare korn, men det är ju en smaksak. Har hört att många gillar EFKEs filmer men har inte testat den själv, vet inte heller hur bra labben är på att hantera denna film, om man inte framkallar själv.

Jag håller med dig, korn är inte bara fråga om storlek, T-kornet är inte lika vackert. Men T-Max 100 är en otroligt finkornig film när man lärt sig exponera och framkalla den och då ser man ju knappt kornet. Föredrar själv Efkes KB50 eller Kodak Tri-X när det gäller småbild. Plus-X och KB 100 skiljer sig för lite från t.ex Tri-X och Efke 400 för att falla mig i smaken och då föredrar jag den högre känsligheten. I mellanformat använder jag däremot gärna både R21 (samma som KB100) och Plus-X prof.

Om du inte skall labba själv tycker jag du skall överväga att använda kromogenisk färgfilm. Alltså sån svartvit film som framkallas och kopieras i de vanliga färgprocesserna.

Den stora poängen med att köra traditionell svartvit film är kontroll. Den kontrollen ger man ändå upp om man lämnar bort filmen. Och det är ofta väldigt dyrt att framkalla och kopiera svartvit film.

Exempel på svartvita färgfilmer är Ilford XP2 och Kodak BW400CN.

Kolla gärna med ditt labb om de har åsikter om filmvalet. Är det ett analogt labb är det viktigt att de är inkörda på filmen för att de skall kunna framställa neutrala kopior. Ett digitalt labb bör kunna göra neutrala kopior från vad som helst förutsatt att operatören vet vad han sysslar med.

Bolan skrev:
spinner då vidare lite gran och frågar hur jag bäst skyddar filmen från röntgenstrålarna?
Ha filmen i handbagaget. Det är det incheckade bagaget som på många flygplatser utsätts för så stark röntgenstrålning att den kan skada film.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar