** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Svarta ränder på högat iso (*ist DS)

Produkter
(logga in för att koppla)

Isakisak

Aktiv medlem
Jag har just införskaffat mig en K10D som jag är supernöjd med! Vilken kamera!

Min gammla DS har jag sålt till en kompis.
Problemet nu är bara att den inte fungerar så bra för kompisen.
Ungefär var fejärde bild på höga is blir som här nedanför. Är det nått som man kan uppdatera med mjukvara eller behöver den lagas?
Raw fil här. http://www.isaktornberg.se/fel/IMGP2560.PEF

Lucia hälsningar!

Bilagor

• fel.jpg
    fel.jpg
    37.3 KB · Visningar: 351
Jag har sett problemet på min istDS också. Bandning brukar det väl kallas och finns tydligen på en del andra kameror också. Det uppträder vid höga ISO (3200 ASA) och mörka exponeringar som i din exempelbild.
Det är nog dessvärre inget du kan fixa med reparation eller uppgradering.

Lösningen är nog att undvika 3200 ASA. 1600 ASA brukar fungera bra. Jag har nog inte sett något problem där fast jag använder det ganska ofta i "befintligt ljus"-situationer där blixt inte passar in.

//Lars

om garanti, byt sensor

Såna där ränder brukar ju webkameror ha, min KM 5D har det också fast mest röda, tror det är nån sorts fel vi sensor tillverkningen, sonys 6mpix sensor verkar vara horisintelt randig.

Snart kommer alla säga att man inte ska använda iso över 800, och förminska bilden till ca 900x600 pixlar (ca 15x10cm på skörmen)

Jag tror mig ha läst att det finns en "gammal" uppgradering för bandingprobelm på just DS.

Om kamera inte är uppgraderad till senaste firmware så kan det vara värt ett försök.
Har också hört att skrivning till kortet samtidigt som man tar nya bildet på höga iso kan ge problem.

papi skrev:
Jag tror mig ha läst att det finns en "gammal" uppgradering för bandingprobelm på just DS.

Version 1.01 löste ett brusproblem som uppstod vid långa exponeringstider. Kanske det du tänker på. Den aktuella kameran är uppdaterad till v2.0 enligt exif så det problemet borde vara borta. V2.01 finns ute men tillför bara möjligheten att använda SDHC (> 2 GB minneskort) enligt Pentax uppgifter.

Kameran är om jag förstått rätt snart 2 år så garantin borde vara utesluten. Jag fick min sensor utbytt på garanti av en annan anledning (en vertikal pixelrad slocknade helt) men det hjälpte dessvärre inte mot bandningsproblemet.

Så jag vidhåller trots Davids kommentar, undvik 3200 ASA om möjligt.

//Lars

Jag har en Canon 350d, på vissa bilder med iso 800 och iso 1600 fick jag likadana sträck!
Dom bytte min Sensor!
Kan vara samma för dig!

Hmm...jag undrar om vi kan vara släkt!? jag stavar mitt efternamn utan H igentligen!

/Mvh
Magnus!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar