Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta plåtar för ferrotypi

Produkter
(logga in för att koppla)

Cybertrash

Medlem
Jag är lite sugen på att börja fotografera med plåtar (till en början torrplåtar), och skulle till detta behöva svarta metallplåtar c.a. 9x12cm. Jag har läst om Amerikanska våtplåtsfotografer som använder någonting de kallar "trophy plates", men jag har sökt på nätet och inte hittat någon svensk sida som säljer mostvarande. Vet någon här vart man kan tänkas få tag på liknande?
 
Tyvärr så pekar APUG nästan enbart på Amerikanska sidor, och det går så klart att beställa därifrån, men jag är rädd att det kan bli lite dyrt. Jag tänkte att iom. att det kanske inte är bara tokiga fotografer som vill använda troféplåtar så kunde det vara lättare att hitta inhemskt, men jag har tyvärr inte lyckats hitta någon återförsäljare.
 
Har varit i kontakt med silverprint, och det verkar som om att de kan skicka emulsionen, men några plåtar hade de inte, inte heller Photax. Kanske bör höra av mig till en gravyrfirma.
 
Har du Facebook? I så fall kan du gå med i gruppen "analoga fotografer" där finns det ett par personer som håller på med att fotografera på plåt. Jag har sett att de ibland håller workshopsliknande tillställningar men jag tror att det är våtplåt de håller på med.

Gå med och ställ frågan där så kanske du får direkta svar om vart du ska vända dig, eventuellt kan de hjälpa dig mer...
 
Offsettryckeri borde ha mängder med begagnade plåtar och en verkstad med plåtsax kan klippa upp dom i rätt storlek.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.