Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta linjer på bilder - Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

airblaze

Ny medlem
Hej

Jag har upptäckt att det är svarta linjer på vissa av mina bilder. Det är inte något fel på objektivet då jag har provat andra objektiv. Jag undrar om någon vet vad som skulle kunna vara fel och vad man skulle kunna göra åt det. Jag bifogade en bild där dom syns väl upptill i bilden vänster om huset.

Tack på förhand för svar!

Mvh JImmy

Bilagor

• problem.jpg
    problem.jpg
    24.5 KB · Visningar: 322
Hej!

En första gissning är att det är smet på sensorn. Om det finns lort på sensorn så syns det tydligast eller bara då man använder små bländare alltså stora "bländarsiffror" ta fler bilder med minsta respektive största bländare eller kolla noggrannt sensorn. Om du ska titta in i kameran och se lortet på sensorn med egna ögon syns bäst om du fäller upp spegeln och sedan speglar in ljuset från ett fönster eller annan stor/bred ljuskälla.

Lycka till hoppas det bara är lort, då är det enklast att lämna in den för rengöring, bor du i stockholm så åker du till "Lasses kameraservice" så är det gratis utfört medan du väntar.

Hans

Hej igen!

Tack för sånt snabbt svar! Har inte haft kameran så länge och har nästan enbart kört med Auto Mode. Det var idag när jag provade Manuellt läge som det här uppstod. Så det kan nog stämma bra det du säger för jag höll på med bländaren. Jag hoppas att också att det bara är lort där. Ska lämna in den för rengöring men är inte i Stockholm men tackar för tipset.

Jag skriver sen och berättar hur det gick!

Mvh Jimmy

Hej igen!

Jag har inte lämnat in den än men jag provade att göra ren den försiktigt och fick bort linjerna från mina bilder men min rengöring blev inte perfekt så jag ska lämna in den nu snart när jag får tid. Tycker det känns bra att veta att det bara är smuts. Det syns bara när jag kör med höga bländartal. Så tack igen Hans!

Mvh Jimmy

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto