Annons

Svarta djur

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannab93

Medlem
Är det någon som har tips på hur man fotar svarta djur? De gånger jag försökt blir det mest svarta klumpar med ögon? (hästar och hundar) Visst måste det väl gå att fota svarta djur i snön utan att detta händer?

Börja med att ställa kameran på manuellt läge och exponera så att djuret exponeras rätt. Enklast är att gå nära så att djuret fyller upp sökaren eller större delar därav och se vad kameran väljer för kombination. Sedan ställer du in den kombinationen manuellt (eller motsvarande annan kombination med samma exponeringsförhållande map tid och bländare. Räkna med att snön blir överexponerad, men det gör säkert mindre. Fotografera i RAW, då har du bästa möjligheterna att i efterhand justera exponering och vitbalans så att bilden blir som du vill ha den.

För det första så strävar kameran efter att skapa en medelgrå bild.
Fotograferar du i ett vitt rum så blir det grått - kameran underexponerar motivet - överexponera med ca 1-2 steg o det blir vitt.

Fotograferar du i ett grått rum så blir det grått - kameran normalexponerar motivet

Fotograferar du i ett svart rum så blir det grått - kameran överexponerar motivet - underxponera med ca 1-2 steg o det blir svart.

Nu är det kanske inte så att en svart katt fyller hela sökaren så då blir det genast svårare.
Du måste ställa kameran manuellt o bestämma själv över Tid, Bländare, ISO.
Normalt ställer man exponeringen efter ngt annat o sedan fotar man med den inställningen.

MEN om vi tar ett svart djur så kan man behöva överexponera lite extra för att få en vettig teckning i pälsen. Tyvärr så bränner du samtidigt ut snön men man måste prioritera o välja vad som är viktigast. O därtill testa en el del innan man vet hur man skall göra för att det skall bli bra varje gg.
Good luck!

Spotmät snön och kompensera exponeringen plus 1 ev. Så brukar jag göra när jag fotar saker i snö eller liknande miljöer.

Är det någon som har tips på hur man fotar svarta djur? De gånger jag försökt blir det mest svarta klumpar med ögon? (hästar och hundar) Visst måste det väl gå att fota svarta djur i snön utan att detta händer?

Överexponera enligt kameramätaren ca 1-1,5 bländarsteg, och komplettera gärna med en blixt ovanpå kameran för att få lite blänk-teckning i pälsen. Blixten ovanpå kameran ställer du så att den underexponerar 1,5-2 steg, då syns den nästan inte men ger lite skimmer i pälsen och ett snyggt blänk i ögat på djuret.

Hälsn.

/janne
www.helikopterbild.se

Jag hade gjort tvärtom.
SPotmätt hunden o underexponerat lite, kanske ett steg.
Snön får hamna där den hamnar.

Det borde rent teoretiskt bli snarlika resultat. Men det är alltid lättare att ljusa upp hunden än att få tillbaka utbrännda högdagar. Men det är ju självklart olika beroende på hur viktig omgivningen är i bilden.

Man tar serien med de tre automatiska bilderna. Inställningen sådan att den första överexponerad + 1,5, den andra normal och den tredje underexponerad -1,5 steg. Man väljer ut den lämpligaste eller använder dem alla och får en HDR-bild med detaljer i snön och i den svarta pälsen. Ett läge där HDR är motiverat.

Man tar serien med de tre automatiska bilderna. Inställningen sådan att den första överexponerad + 1,5, den andra normal och den tredje underexponerad -1,5 steg. Man väljer ut den lämpligaste eller använder dem alla och får en HDR-bild med detaljer i snön och i den svarta pälsen. Ett läge där HDR är motiverat.

Liiiite svårt med djur kanske ;-)

Om man nu missat lite i exponeringen särskilt våd såna här tillfällen så är ju RAW formatet guld värt.
Även om man nu använt sig av JPG så kan man ju med enkelhet fixa det med de enkla verktygen i RAW konverterarna utan att behöva pilla och kunna så mycket i photoshop.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar