** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Svarta bilder med D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Tjosan.

Jag köpte mig en D7000 för sisådär 3-4 veckor sen - splitter ny då m.a.o.

Den första veckan var det inget problem alls - men så en dag så låste sig ngt i kameran (jag vill inbilla mig att det är speglen) och alla bilderna blev svarta - det lyser "Err" i panelen och den vägrar släppa loss speglen igen trots att man trycker av om å om igen.

Den lossnar dock till sist efter en 15 minuter, och fotografering fortsätter.

Sen då lugnt i en vecka, tills det var modellplåtning - snabba serier, tusen foton - å sen tvärstopp igen!
Denna gång lossnade den inte igen förens 2 timmar senare.
Då hade modellerna gått hem *muttrar*

Hursomhelst garantin är ju kvar så kameran skall skickas till serviceverkstad i Sthlm för koll.
Troligen har man fått sig ett måndagsexemplar.

Men frågan är ju om ngn annan har råkat ut för ngt liknande?

Jag ibland när jag fotograferade med d5000 och Sigma 150/2.8 EX kunde den stanna till och ge felmeddelande. Men efter att ha ruckat lite på objektivet började den funka igen. Antar att detta fel berodde på glappkontakt, förmodligen pga smuts eller oxidation. Felet kan ju också uppstå ifall de mekaniska delarna inte längre håller fast objektivet lika bra.

Jag ibland när jag fotograferade med d5000 och Sigma 150/2.8 EX kunde den stanna till och ge felmeddelande. Men efter att ha ruckat lite på objektivet började den funka igen. Antar att detta fel berodde på glappkontakt, förmodligen pga smuts eller oxidation. Felet kan ju också uppstå ifall de mekaniska delarna inte längre håller fast objektivet lika bra.

Hm det tänkte jag inte ens på - ja det kan såklart vara fel på objektivet .. mög

Samma där, splitternytt 35mm 1.8 AF-S DX.

Hm man skulle kanske vänta lite med att skicka den på service å se om det uppträder igen å då rengöra kontakterna på objektivet. Å se om de gör ngn skillnad.

Testa att torka av kontakterna med en tops med T-sprit. Jag har varit med om samma sak förr med alldeles nya grejer, det kanske är någon lack eller något på kontakterna från fabrik.

Nej exakt, ta en gnutta sprit på en tops och torka på kontakterna. Kontakterna är stora och långt ifrån eventuella gummipackningar, vilka för övrigt saknas på både hus och objektiv vad jag vet.

På proffsobjektiv kan det sitta gummipackningar i bajonetten för att göra dem vattentäta, men inte på 35/1,8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar