Annons

Svart/vitabilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns inget kort svar. De flesta moderna metoder använder färgkonvertering till olika grånivåer. Analog film byggde på att olika ljusintensiteter översattes till motvsarande grånivåer. Det bildar två skolor, luminans och kromatiska metoder tror jag dom kallas för. Sen finns 100 hybrider och varianter.

En del, inkl undertecknad, gillar luminansprincipen bäst, den liknar mest äldre tiders s/v-fotografi som åtminstone jag tycker det är "mer tryck" i. Som motexempel kan man nämna att kamerors inbyggda S/V-funktionalitet bygger på färgmetoder, liksom tex "desaturate" i PS. Men det är grovt förenklat. Det fina med PS är att alla metoder finns tillgängliga - och dessutom alla möjligheter med kontrastökning osv som påverkar S/V kraftigt. Det finns många guider på nätet av varierande kvalitet, men börja där och testa för att se vad du gillar.

Själv skulle jag tipsa om några saker:
- En extremt enkel metod som snabbt ger bra kontrastrikt resultat är att använda "Gradient Map" i ett justeringslager i PS (tror det heter övertoningskarta på svenska)
- ACR innehåller separata flikar för kromatisk resp luminans s/v konvertering. Där är ett bra ställe att jämföra de grundläggande principerna
- Sen finns (tycker jag) en akilleshäl med S/V och digitalfotografi. Och det är bruset. Digitala kameror är "för bra" och kan inte återge det kornbrus på sånt sätt som uppskattats sen den analoga tiden. Det finns div. metoder för att skapa "grain" på digitala bilder - du kan söka på det och PS så kommer du hitta div. tutorials. Men jag har sedan en tid använt ett plugin som jag tycker vinner hästlängder över vad jag själv lyckats åstadkomma manuellt i PS. Det heter Silver Efex. Det går att ladda hem gratis provversion om du blir lika intresserad som jag av s/v digitalfotografi.

Sry essän, hoppas det ger nåt så här sent på julstökarkvällen.... :)
 
I Photoshop kan du göra ett Black & White justeringslager. Då finns det en hel massa reglar att dra i, för att översätta färger till olika ljusvärden. Även den enklare Channel Mixer kan fungera bra.
 
- Sen finns (tycker jag) en akilleshäl med S/V och digitalfotografi. Och det är bruset. Digitala kameror är "för bra" och kan inte återge det kornbrus på sånt sätt som uppskattats sen den analoga tiden. Det finns div. metoder för att skapa "grain" på digitala bilder - du kan söka på det och PS så kommer du hitta div. tutorials. Men jag har sedan en tid använt ett plugin som jag tycker vinner hästlängder över vad jag själv lyckats åstadkomma manuellt i PS. Det heter Silver Efex. Det går att ladda hem gratis provversion om du blir lika intresserad som jag av s/v digitalfotografi.

Sry essän, hoppas det ger nåt så här sent på julstökarkvällen.... :)

Håller helt med, finns inget som slår Silver Efex Pro---- jag kör själv Nik softwares Silver Efex Pro och det är guds gåva till sv/ digitalfotografer.

Deras TRI-X inställning är TRI-X
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.