Annons

Svart fläck

Produkter
(logga in för att koppla)

woicer

Medlem
Hej. Fick en Pentax K10D i julklapp som jag glatt fotograferat med ett bra tag nu. Däremot har jag ett litet problem som jag stör mig rätt mycket på. Jag antar att det är smuts, men det blir alltid en svart fläck på varje bild jag tar.
Testade att ta kort upp i himlen, här ser ni tydligt den svarta fläcken lite ovanför flygplanet:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/flacke.png

Nu är min fråga vad detta kan vara och hur jag får bort det. Som sagt, jag antar att det är något typ av smuts som kommit dit. Om de sitter längst ut på objektivet, går det då att torka bort på något sätt?
Det börjar bli lite smått irriterande att behöva klona bort den på varje bild!

Tack på förhand :)
/Daniel

Ja, det där ser ju ut som smuts enligt mina ögon.
Det kan vara objektivet - kolla det, och ja det går att rengöra. Det finns dukar och medel att köpa i fotoaffär. Det kan sitta fram eller bak på det.

Det kan också vara damm på sensorn, använd kamerans dammavskakningsfunktion, om det inte skulle vara tillräckligt så går det att blåsa rent i sensorkammaren. (detta är något som även Pentax kan göra under garantitiden, det ingår gratis).

Om smutset är stort på objektivet så syns det på bilden (har hänt mig)... men då ser man ju det lätt när man tittar på objektivet också. :)
(och nu talar vi rejält synligt, är det bara något litet damm så syns det inte).

woicer skrev:
Hej. Fick en Pentax K10D i julklapp som jag glatt fotograferat med ett bra tag nu. Däremot har jag ett litet problem som jag stör mig rätt mycket på. Jag antar att det är smuts, men det blir alltid en svart fläck på varje bild jag tar.
Testade att ta kort upp i himlen, här ser ni tydligt den svarta fläcken lite ovanför flygplanet:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/flacke.png

Nu är min fråga vad detta kan vara och hur jag får bort det. Som sagt, jag antar att det är något typ av smuts som kommit dit. Om de sitter längst ut på objektivet, går det då att torka bort på något sätt?
Det börjar bli lite smått irriterande att behöva klona bort den på varje bild!

Tack på förhand :)
/Daniel
Pricken är för skarp för att kunna sitta på frontlinsen av objektivet tror jag, möjligen i bakkanten, men ser ut som typiskt skräp på sensorn. Testa att köra den inbyggda dammskakningen ett par gånger och se om det lossnar. Om det inte gör det får du försöka blåsa bort det. OBS OBS OBS, blåsa innebär INTE med munnen, ej heller med tryckluft, inte ens tryckluft på burk. För att blåsa på sensorn behöver du en sån där lite gummiblåsa som är gjort för att blåsa på kameror. Se till att den inte är helt ny utan att du har pumpat några hundra gånger på den innan så att det inte finns några partiklar i den. Den skall heller inte vara lastgammal av samma anledning (inget smuligt gammalt gummi). Var försiktig när du tittar på sensorn, lätt att små små droppar saliv kommer med andningen och ger märken på sensorn. Ta för vana att alltid luta kamern något neråt så inga partiklar kan falla ner på sensorn. Peta aldrig på sensorn med någonting utom möjligtvis specialbuggda 'tops' som kostar skjortan per styck, och i så fall bara om alla andra försök misslyckats. Om du känner den minsta tveksamhet till att göra detta själv, prata med någon som gjort det förut, eller lämna in på en seriös kamerabutik. Om du gör fel kan du förstöra kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar