Annons

Svart eller vit fond då man vill extrahera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte införskaffa en ny studiofond. Tidigare har jag kört med tunnare vit pappersfond som fungerat bra förutom att den helt saknat 'motståndskraft' mot revor, hål etc. Så nu blir det en 'riktig' - dvs en fond från Scandinavianphoto eller liknande.

Det jag funderar på är om jag ska köpa en svart eller en vit...
Just nu jobbar jag rätt mycket med foton där jag i efterhand extraherar modellen/modellerna. Ryktet säger att det är betydligt lättare (snabbare) att extrahera i PS om man använt svart bakgrund. Någon som vet om det ligger någon substans i detta rykte?
Skälet skulle vara att en svart fond 'sväljer' alla skuggor o dyl. som kan komma med av misstag. Någon?
I övrigt, vilket skulle ni välja? Två 'tråkiga' färger, några praktiska och/eller kreativa fördelar med den ene eller andre?
Mvh
Johannes
 
För att frilägga en chroma-green eller vit i min mening.

En jämnt belyst grön är väldigt lätt att frilägga i från, precis som en jämnt belyst vit så länge inte motivet har väldigt ljusa kanter som närmar sig ljusheten på bakgrunden. Friläggningen görs i båda fallen smidigast via channels.
 
Det beror mycket på hur man frilägger och hur motivet ser ut. En svart pryl på svart bakgrund är inte det bästa och vice versa. Om man vill använda "extract" gäller det att få största kontrast.

Enligt min mening är vit bakgrund det mest användbara. Att använda färgade bakgrunder kan vara ganska förödande då färgen även färgar motivet till stor del. Friläggningen kan som sagt göras på många sätt (ritstift, snabbmask, lagermask, extract, lasso, trollstav m.m.) Det vanligaste bland yrkesfolk är nog ritstiftet, Det verktyget verkar leva ett eget liv om man är ovan, men precisionen är mycket bra och går snabbt när man lärt sig hur det fungerar. Det är dock ganska värdelöst om det handlar om t.ex hår och oskarpa ställen i bilden.

Då kan man istället göra en lagermask som man fyller med en kopia av motivet (från den kanal som har mest kontrast). Sedan kan man använda "burn" i läge "skugga" för att fylla i de delar som ska vara svarta och "Dogde" i läge "högdager" för att måla bort de delar som ska vara vita. Går ganska snabbt och resultatet blir oftast riktigt bra på besvärliga motiv.

Den här bilden hade en grå bakrund och är frilagd med lagermaskmetoden.
 

Bilagor

  • Sandra_400px.jpg
    Sandra_400px.jpg
    79 KB · Visningar: 510
Det beror mycket på hur man frilägger och hur motivet ser ut. En svart pryl på svart bakgrund är inte det bästa och vice versa. Om man vill använda "extract" gäller det att få största kontrast.

Enligt min mening är vit bakgrund det mest användbara. Att använda färgade bakgrunder kan vara ganska förödande då färgen även färgar motivet till stor del. Friläggningen kan som sagt göras på många sätt (ritstift, snabbmask, lagermask, extract, lasso, trollstav m.m.) Det vanligaste bland yrkesfolk är nog ritstiftet, Det verktyget verkar leva ett eget liv om man är ovan, men precisionen är mycket bra och går snabbt när man lärt sig hur det fungerar. Det är dock ganska värdelöst om det handlar om t.ex hår och oskarpa ställen i bilden.

Då kan man istället göra en lagermask som man fyller med en kopia av motivet (från den kanal som har mest kontrast). Sedan kan man använda "burn" i läge "skugga" för att fylla i de delar som ska vara svarta och "Dogde" i läge "högdager" för att måla bort de delar som ska vara vita. Går ganska snabbt och resultatet blir oftast riktigt bra på besvärliga motiv.

Den här bilden hade en grå bakrund och är frilagd med lagermaskmetoden.

Verkligt snygg & proffsig friläggning!
Jag har använt mig av ett otal olika varianter då jag frilagt element ur olika foton, men den du beskriver var ny för mig! Använder ofta olika lagermaskmetoder, och denna verkar vara både snabb och exakt om jag förstått det hela rätt... ;-)
Skicka gärna en kort 'steg-för-steg guide' till mig om du har tid och lust! Ju fler metoder man har i arsenalen desto större sannorlikhet att någon av dem fungerar perfekt...
Det lutar åt att det blir en vit fond...
Tack för alla tips!!
Mvh
Johannes
 
Verkligt snygg & proffsig friläggning!
Jag har använt mig av ett otal olika varianter då jag frilagt element ur olika foton, men den du beskriver var ny för mig! Använder ofta olika lagermaskmetoder, och denna verkar vara både snabb och exakt om jag förstått det hela rätt... ;-)
Skicka gärna en kort 'steg-för-steg guide' till mig om du har tid och lust! Ju fler metoder man har i arsenalen desto större sannorlikhet att någon av dem fungerar perfekt...
Det lutar åt att det blir en vit fond...
Tack för alla tips!!
Mvh
Johannes

Ska försöka beskriva arbetssättet. (Snabbkommandon gäller för Mac)

• Börja med att göra en lagerkopia (cmd+j)
• Lägg till en vit lagermask på den nya lagret
• Gå sedan in i kanalerna och kolla vilken som har bäst kontrast (vanligtvis blå kanal när det finns hudfärg och hår i bilden)
• Markera hela ytan (cmd+A) och kopiera (cmd+C)
• Gå sedan in i lagermasken (håll ner Alt och klicka på masken)
• klistra in
• Nu kan du börja bearbeta masken. Ett första steg kan vara att öka kontrasten, t.ex. med kurvor eller nivåer
• Fortsätt med dodge och burn för att ta bort eller lägga till i masken. Man kan också använda en pensel med vit eller svart färg där precisionen inte är så viktig.
• Lite finlir brukar alltid behövas och då är det bara att använda lassot eller ritstift och dra en linje där det behövs och fylla med sv el vit färg.

Masken är sannolikt felvänd nu, men då är det bara att invertera (cmd+i)

Fyll bakrundslagret med vit färg för att se resultatet (eller gör ett nytt lager med vit färg)

Klart!
 
Tackar så mycket!
Detta är ett sätt att extrahera som jag själv använder väldigt mycket - dock har jag aldrig arbetat i endast en kanal på det sätt du beskriver. Ska genast testa detta!
Mvh
Johannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.