ANNONS
Annons

svagt randig förtoring - vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

krgn

Ny medlem
Monterade upp mitt mörkrum för första gången för några dagar sen. Resultatet blev blandat. Att lära sig om kontrast och allt det där andra får ta sin tid. Däremot undrar jag om några bilder som blev svagt randiga längs med hela bilden. De är parallella med den längsta sidan på pappret.

http://www.bostream.nu/krgn-studios/nysju.htm

Är det något jag missat i förstoringen, framkallningen eller kan det helt enkelt vara något med pappret?

Jag har aldrig sett ngt liknande från ett analogt mörkrum.

hmmm...
Är det ngt glas som är smutsigt i apparaten?
Är papperet OK?

Vad skumt!
Kan inte tänka mig att smutsig optik skulle ställa till det på det här viset.
Ser du ränderna när du projicerar bilden på bordet?
Om ej måste det nästan vara pappret. Framkallningen kan ge en massa effekter, men såna ränder - knappast troligt!
Prova framkalla ett blankt papper.
Det var nu mitt primitiva förslag.
Mvh
/Gitte

Om det bara är vissa bilder så borde ju felet inte ligga i apparaten...

Du har inte vänt papperet fel så att du belyst från baksidan och alltså genom papperet?

Det kan vara papperet som är gammalt, jag har varit med om liknande effekter när jag har använt gammalt papper.

Jag gissar på negativet för jag fick samma problem och jag skannade in ett negativ , gjorde aldrig någon papperskopia.men hela filmen var randig .Men varför det blev så vet jag inte...

Så här har det blivit en gång för mig då jag var oförsiktig när jag torkade negativen (efter framkallning).

Använde vanlig fuktad Wettex-duk och tryckte antagligen för hårt. Numera kör jag enbart med gummiskrapa eller enbart med fingrarna.

I mitt fall blev det suddigt där emulsionen "plattats till", lite svårt att se på din bild om så är fallet.

/Anders

tack för alla svar. Jo papperna är ju ganska gamla men många av förstoringarna med samma papper blev inte så. Torkningen av negativen kan vara boven eftersom jag är novis i framkallning också=) Ska genast kolla hela rullen och se ifall så kan vara fallet.

Du har nog vänt pappret bak och fram

Ser ut som det gjorde då jag belyste pappret på baksidan. Kan vara det annars ser det ut som en smutsig scanner.
Lycka till det är kul med analogt mörkrum.

så här ligger det till..

Det är mycket möjligen så att du använder dig av en glasram till negativhållaren? Ta och torka av den en extra gång :) Det var liknande problem jag hade. Lycka till!

Jag tycker fortfarande att ränderna är så tydliga att du borde kunna se dom fint om de satt i film, apparat, glashållare, osv.
Projicera bilden på underlaget i olika forstoring och med olika bländare och titta efter noga!
Har du ränder där kan du ju gå vidare och eliminera ev. glashållare.
Titta sedan på negativet med lupp.

Är det inga ränder i den projicerade bilden måste det väl vara pappret - ifall du inte kör papperet under en traktor innan du torkar det! :D
/Gitte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar