Annons

Svag spegling under modellen

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har ställt frågan till en känd bloggare hur hon gör en svag "spegling" mot markplan vid modellfotografering. Frågan var om hon gör det med ljussättningen eller i PS. Jag fick inget svar men i Scott Kelby´s blogg ca 15-16 bilder ner i inlägget ser man en "före" samt samma bild med en "three minute retouch" med exakt den spegling jag är ute efter. Det får mig att ana att speglingen är gjord i PS och frågan är om det finns någon guide eller totorial ang. detta som kan leda in mig på rätt spår..?

Jag har Googlat en del och hittat ett par guider liknande denna. Det blir svårt att få till det när motivet inte ligger på en enfärgad bakgrund eller är frilagt. Det är dock en bra början och jag tackar för tipset.

Jag har ställt frågan till en känd bloggare hur hon gör en svag "spegling" mot markplan vid modellfotografering. Frågan var om hon gör det med ljussättningen eller i PS. Jag fick inget svar men i Scott Kelby´s blogg ca 15-16 bilder ner i inlägget ser man en "före" samt samma bild med en "three minute retouch" med exakt den spegling jag är ute efter. Det får mig att ana att speglingen är gjord i PS och frågan är om det finns någon guide eller totorial ang. detta som kan leda in mig på rätt spår..?

Lättast är ju helt klart att låta modellen stå på en blank skiva. En blank skåpsdörr från ikea, har tyvärr ingen mer högupplöst bild här ju nu.

Bilagor

• Skärmavbild 2010-11-01 kl. 13.48.10.png
    Skärmavbild 2010-11-01 kl. 13.48.10.png
    38.3 KB · Visningar: 285
Blank skiva eller så kan man nog (om man har modellen frilagd) bara markera delen som kommer spegla sig, fötterna och benen, och bara vända markeringen så att den blir upp och ner.
Sen sätter man markeringen som ska bli reflektionen under personens fötter, och använder sig utav opacitet och ett maskeringslager där man lägger en gradient som passar!

Det skulle jag göra i alla fall.

Jag tackar för alla tips! Det verkar som det blir lite besvärligare om man inte har modellen frilagd eller om man har en ojämt belyst bakgrund. Då är det kanske enklare att ordna reflektionen redan vid fotograferingen.

Senast ändrad:
Blank skiva eller så kan man nog (om man har modellen frilagd) bara markera delen som kommer spegla sig, fötterna och benen, och bara vända markeringen så att den blir upp och ner.
Sen sätter man markeringen som ska bli reflektionen under personens fötter, och använder sig utav opacitet och ett maskeringslager där man lägger en gradient som passar!

Det skulle jag göra i alla fall.

Jag vet inte om jag har tänkt fel när jag gjort reflektioner i photoshop, men gör man som du säger blir det ju inte rätt...

När jag gör i ps är det väldigt mycket mer krångligt om man inte vill att det skall se ut som en del av skorna svävar i luften...

Men jag kan som sagt ha missat något,???

På den högra bilden vände jag bara fötterna upp och ner och la opacitet ... Som du ser så svävar ena klacken och ena foten står inte alls i golvet .

Har jag gjort något logiskt feltänk? eller har du gjort det?

Bilagor

• Skärmavbild 2010-11-01 kl. 13.48.10.jpg
    Skärmavbild 2010-11-01 kl. 13.48.10.jpg
    63.4 KB · Visningar: 244
Det är väl det som beskrivs i denna totourial denna totourial om inte objektet är helt parallellt? Det verkar krävas lite pyssel. Jag får plocka fram några lämpliga objekt och börja öva ;)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto