Annons

Sv/v hög kontrast på hudtoner

Produkter
(logga in för att koppla)

martim

Aktiv medlem
Var på stan aldeles nyss där jag såg en annons för glasögon och en fråga som jag tänkt på tidigare men glömt bort dök upp.

På svartvita "proffsbilder" ser man ofta människor med riktigt glänsande hudtoner, eller snarare hög kontrast mellan hudtonerna. Alltså inte mellan skugg och ljussida utan ta kinden t.ex. så är den inte bara medelgrå, utan den är en blandning mellan ljusa gråtoner och mörka gråtoner, hur får man till sådana effekter? Använder man filter, eller är dom bara väldigt bra på att ljussätta?

Att få till en bra gråskala är oftast det man strävar efter i svartvitfoto, oavsett motiv. Lär man sig tekniken kan detta styras som man vill ha det. Det finns inga "specialknep" för detta utan det gäller att lära grunderna och lite till. Att här beskriva hur du ska få hög kontrast i hudtoner kan därför ta en del utrymme. Men ett tips kan vara att använda medel/högdagerseparerande film när du fotograferar. Då får du större kontrast i gråskalans mellantoner/ljusare delar än om du använder en lågdagerseparerande film. Effekten kan sedan förstärkas med pappersval (mellan-/högdagerseparerande) Men sedan hänger ju allt på hur du ljussätter, exponerar och framkallar/kopierar.

Graal skrev:
Att få till en bra gråskala är oftast det man strävar efter i svartvitfoto, oavsett motiv. Lär man sig tekniken kan detta styras som man vill ha det. Det finns inga "specialknep" för detta utan det gäller att lära grunderna och lite till.
Jotack! Så långt har jag förstått, det är därför jag fotar svartvitt, vill "bemästra" sv/v innan jag går över seriöst till färg.

Några tips på vart man kan få lära sig "grunderna och lite till?"

Att här beskriva hur du ska få hög kontrast i hudtoner kan därför ta en del utrymme. Men ett tips kan vara att använda medel/högdagerseparerande film när du fotograferar. Då får du större kontrast i gråskalans mellantoner/ljusare delar än om du använder en lågdagerseparerande film. Effekten kan sedan förstärkas med pappersval (mellan-/högdagerseparerande)
Intressant, några tips på film och papper som gör just detta? Eller kanske någon sajt som beskriver vilka papper/film som har vilka egenskaper?

Tack för tipsen i alla fall!

Högdagerseparerande film: T-Max 400.
Medelseparerande film: T-Max 100, Plus-X, Efke KB 25/50/100.

Högdagerseparerande fotopapper: Orwo B111, Forte Bromofort, Efkebrom K10. Emaks Varycon (hård filtrering).
Medelseparerande papper: Ilford Galerie, Oriental Seagull G, Emaks Varycon (normal filtrering).

Dessa är bara exempel.

Grunderna lär man sig bäst i en kurs, fotoklubb/studieförbund etc. Lite till lär man sig genom att praktisera själv eller att ev gå någon fortsättningskurs där man mera går in på hur kontrast/gråskala etc. kan styras genom t.ex olika film/pappersval, framkallnings-/kopieringsteknik etc.

martim skrev:
Jotack! Så långt har jag förstått, det är därför jag fotar svartvitt, vill "bemästra" sv/v innan jag går över seriöst till färg.

Ursäkta om jag var oklar i mitt svar. Men jag uppfattade din fråga som om du undrade om det var något särskilt trix som proffsen använder för att få till en blandning mellan ljusa och mörka gråtoner. Och det är det inte. Att gråtonerna har en valörrik skala är normalt och inte alls någon speciell effekt. Normalt framkallningsförfarande till normal kontrast är det som fordras. Sedan kan man få olika kontrast i tonskalans olika delar genom att använda de film/papperstyper jag nämnde. Och eftersom huden är medel-ljusgrå passar det kanske med dessa film-papperstyper för att förstärka kontrasten i dessa partier?

Hälsn, Nils.

Ojsan, förlåt om jag lät lite nonchalant, det var absolut inte meningen, jag uppskattar hjälpen oerhört mycket! Min kommentar var nog mer lite skämtsamt om att gråskalan "är oftast det man strävar efter i svartvitfoto" .. tyckte det lät lite kul bara! Sen att jag är väldigt ny inom foto och fortfarande har mycket att lära är jag väl medveten om!

Alltså för att rekapitulera. För mörka motiv, ex. nattliga motiv, bör man använda lågdagerseparerande film/papper för högst kontrast i dessa områden, för ljusa/medelljusa motiv, ex. hud, bör man använda medel-högdagerseparerande film/papper, eventuellt blanda lite om bilden har både mycket intressanta lågdagrar som högdagrar? Har jag förstått korrekt?

Jag tycker jag har fått lite extra valörrika hudtoner när jag har kopierat Ilford Delta 400 på Ilford Multigrade RC framkallat i Tetenal Dokulith (lithfilmframkallare), men förmodligen kan man uppnå samma grej med vanlig pappersframkallare. Någon som känner till?

MattiasL skrev:
Jag tycker jag har fått lite extra valörrika hudtoner när jag har kopierat Ilford Delta 400 på Ilford Multigrade RC framkallat i Tetenal Dokulith (lithfilmframkallare
Ursäkta min okunskap, men vad är skillnaden?

Vad som också är viktigt att tänka på är att olika ljuskällor har olika färgtemperatur och att S/V film återger detta på olika sätt. Det skiljer bl.a. på glödlampor, fotolampor, halogen, blixt osv.

Man kan också använda filter på kameran. Blå, grön eller andra färger, detta förändrar återgivningen av hudtoner.

Det finns en långsam film Efke KB 25 som är ortopankromatisk och den återger framförallt det röda ljuset lite annorlunda. Långsam men en del fotografer gillar den som porträttfilm.

Annars är nog den digitala tekniken väldigt vanlig idag. Man gör om färgbilden till två toner, blandar de olika färgkanalerna på olika sätt (rött,blått,grönt) och justerar därefter tonskalan (kurvor,nivåer) På detta sätt kan man variera hudtonerna väldigt effektfullt och dramatiskt om man så önskar.

Tack för tipsen!

JanOlofHärnström skrev:
Annars är nog den digitala tekniken väldigt vanlig idag. Man gör om färgbilden till två toner, blandar de olika färgkanalerna på olika sätt (rött,blått,grönt) och justerar därefter tonskalan (kurvor,nivåer) På detta sätt kan man variera hudtonerna väldigt effektfullt och dramatiskt om man så önskar.
Hmm, det här var intressant, även om jag är mer intresserad av mörkrumsarbetet, men du kan inte förklara lite mer ingående? blanda färgkanaler kan jag, men hur gör jag färgbilden till två toner?

martim skrev:
Ursäkta min okunskap, men vad är skillnaden?

Du behöver inte ursäkta dig :)
Finns nog de som har bättre koll än jag på exakt vad det innebär. Men i praktiken är det en lite "hårdare" framkallare än vanlig pappersframkallare. Fast jag tycker jag får en annan tonskala än om jag bara skulle byta till en hårdare pappersgrad. Just hudtoner har jag fått väldigt schyssta.

martim skrev:
Tack för tipsen!

Hmm, det här var intressant, även om jag är mer intresserad av mörkrumsarbetet, men du kan inte förklara lite mer ingående? blanda färgkanaler kan jag, men hur gör jag färgbilden till två toner?

Två toner var nog klumpigt uttryckt.
I photoshop channelmixer väljer man "monochrome" för att se bilden i svartvitt. Sen ser man vad som händer när man blandar rött,grönt och blått på olika sätt.

Personligen tycker jag att en medelseparerande film som T-Max 100 eller Efkes KB 25/50 är att föredra till de flesta motiv. Då går negativen i regel att kopiera på de flesta fotopapperstyper utan att man får extrema effekter åt något håll. Men jag har sett otroligt valörrika hudtoner på porträttbilder från Kodak Technical Pan som är en lågdagerseparerande film. Denna har också utökad rödkänslighet. Det extremt fina kornet kan kanske vara en positiv egenskap som här ger en rikare valörrikedom i negativets alla delar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar