ANNONS
Annons

Sv/v direkt i kameran (digital) eller i photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkpd

Aktiv medlem
Hej på er alla! Vet inte om detta är rätt ställe att fråga, men jag chansar.

Vet någon av er om det blir en bättre sv/v bild om man redan i digital kameran väljer att bilden ska sakna färg, eller om det är bättre att ta den i färg, för att sedan använda sig av något av de olika alternativen som finns i photoshop för att konvertera?

Jag skulle nästan kunna tänka mig att det är lite bättre att göra det senare, eftersom man borde få större möjligheter då...

Vad tror du?

För min del så tycker jag att det är bättre att göra det i efterbehandlingen då man kan välja om man vill ha den i färg eller s/v.

Du bergränsar dig om du redan i kameran ställer in s/v.

Jepp, gör det med fördel efteråt i Ps och använd då Channel mixer så du kan ta fram nyanser som annars lätt blir mörka partier i bilden.

jag har provat vid ett par tillfällen att köra SV i kameran direkt (350D) och det blir faktiskt riktigt bra

Gräddan på moset är ju att man får RAW filen i Färg, och JPG filen i SV

/Adam

Är det någon som kan göra upp en lista på DSLR-modeller som har svartvitläge? Vet att det inte är särskilt vanligt på flera tidigare modeller. Men nu verkar det som om tillverkarna har börjat förstå att det kan vara en viss fördel.

Graal skrev:
Är det någon som kan göra upp en lista på DSLR-modeller som har svartvitläge? Vet att det inte är särskilt vanligt på flera tidigare modeller. Men nu verkar det som om tillverkarna har börjat förstå att det kan vara en viss fördel.

Angående det svartvita läget vet jag inte mycket om, men intressant är att det finns ett fåtal digitalkameror som enbart lämnar svartvita bilder. Jag tror dock inte att några av dem tillverkas längre, kika på den här:

http://luminous-landscape.com/reviews/cameras/kodak-760m.shtml

/Erik

Sumpen skrev:
Angående det svartvita läget vet jag inte mycket om, men intressant är att det finns ett fåtal digitalkameror som enbart lämnar svartvita bilder. Jag tror dock inte att några av dem tillverkas längre, kika på den här:

http://luminous-landscape.com/reviews/cameras/kodak-760m.shtml

/Erik

Nej, denna kamera tillverkas inte längre. Om du har en digital kamera med Bayer-filter framför sensorn, d v s har möjlighet att fotografera färg, då finns det absolut ingen fördel med att fotografera i svartvitt läge. Gör det sedan i ditt bildbehandlingsprogram. Jag använder Photoshops Kanalblandning och varierar på inställningarna friskt för att få den bästa separationen mellan gråtonerna. Det är som om jag har fotograferat med gulfilter, gulgrönfilter, blåfilter och rödfilter på svartvitt film.

En rolig variant på detta är den metod som Russel Brown från Adobe har hittat. Genom att öppna en råfil i Camera Raw och sedan dra ner färgmättnaden till -100 kan man sedan leka med inställningarna i Kalibrera och få fram en rad olika varianter på bilderna. Ändra på färgernas mättnad och nyans och bilden kommer att ändras totalt. Svartvitt har aldrig varit enklare :)

Stefan

Hej Martin.

Det finns ju klara fördelar med att göra det hela i t.ex. PS istället för i kameran då man har mer kontroll där.Dock så kan man ju med detsamma se bilden i kameran och ungefär veta hur den kommer att se ut som sv/v.Som andra har skrivit så är RAW-filen (i alla fall i EOS 20D) i färg,men man kan få en jpg-version i sv/v om man vill det,så man har alla möjligheter att göra hur man vill i efterbearbetningen.

Tack för alla svar =) Så det var som jag misstänkte då...

Kul att höra hur ni andra gör för att konvertera,
Tidigare använde jag mig av bildens kanaler för att hitta den bästa sv/v kanalen, och arbetade sedan med den i Curves, (jo, jag har eng version av ps ;) ...
...men sen jag såg ett tips på "photoshop tips n tricks" med Steve Holmes, så använder jag mig bara av det. Det hela går ut på att använda sig av hue/saturation (CTRL-U) som adjustment layers.

Vad man gör är att skapa två adjustment layers med hue/saturation ovanpå varandra.
I det övre drar man sen ner "saturation" till 0 för att få bilden i gråskala.
Sen går man till det nedre lagret, och genom att ändra de olika värderna för de olika färgerna,
(ändra i rullisten från "master" och välj sen färg; "red", "yellow" etc), så påverkar man färgerna i rgb bilden och detta kommer då att synas som förändringar i den sv/v bilden p.g.a. lagret med 0 saturation som ligger överst

Prova gärna, jag lovar det är mäktigt ;)

(tillägas kan att det är lightness på de olika färgerna i hue/saturation som man kan ändra på)

Damocles skrev:
Använder du RAW och sköter konverteringen själv så kvittar det. Det är ju samma digitala utgångsdata som kameran använder som du använder.
Men jag använder nästan alltid JPG.
Tycker det kan bli väldigt brusigt när man drar på spakarna för de olika färgkanalerna.

matnyttige skrev:
Men jag använder nästan alltid JPG.
Tycker det kan bli väldigt brusigt när man drar på spakarna för de olika färgkanalerna.

Välj de kanaler som inte ger så mycket brus, det är ju en av fördelarna med att göra det i efterhand istället för den fixerade blandning som kameran gör.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Välj de kanaler som inte ger så mycket brus, det är ju en av fördelarna med att göra det i efterhand istället för den fixerade blandning som kameran gör.

MVH/Stefan
Jo, men om jag vill tex ha effekten som ett rödfilter skulle haft i normala fall (film) så måste jag ju dra i de kanalerna. Jag är osäker men tror att kameran gör detta bättre (mindre brus) om i då bortser från RAW.

matnyttige skrev:
Jo, men om jag vill tex ha effekten som ett rödfilter skulle haft i normala fall (film) så måste jag ju dra i de kanalerna. Jag är osäker men tror att kameran gör detta bättre (mindre brus) om i då bortser från RAW.

I kameran finns ett fixerat konverteringsläge som tar en viss mängd från den gröna, en mindre mängd från den röda och en mycket liten mängd från den blå kanalen. Sedan kan du inte göra mera.

Om du gör det i efterhand kan du variera mängden och göra kompromisser beträffande tonåtergivning och brus.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar