Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sv läget och program linjer

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej vänner

Jag har upptäckt att Sv läget och de olika programlinjerna ger ett intressant resultat.

Med Standard och MTF linjen, så agerar programskifte i Sv läget som bländarförval. Kameran minns senast inställda bländarvärde när mätningen inaktiveras (efter 10 sek är standard när man inte har rört kameran), bländarvärdet är låst (tills man ändrar det själv) och kameran ändrar tiden.

I programlinjen som prioriterar snabb slutartid, beter den sig annorlunda.

Vill man återgå till programlinjens föreslagna värden, så trycker man på den gröna knappen.

Tycker det är helsmidigt att köra ISO på ena ratten och ändra bländare med andra ratten. :)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Hej vänner

Jag har upptäckt att Sv läget och de olika programlinjerna ger ett intressant resultat.

Med Standard och MTF linjen, så agerar programskifte i Sv läget som bländarförval. Kameran minns senast inställda bländarvärde när mätningen inaktiveras (efter 10 sek är standard när man inte har rört kameran), bländarvärdet är låst (tills man ändrar det själv) och kameran ändrar tiden.

I programlinjen som prioriterar snabb slutartid, beter den sig annorlunda.

Vill man återgå till programlinjens föreslagna värden, så trycker man på den gröna knappen.

Tycker det är helsmidigt att köra ISO på ena ratten och ändra bländare med andra ratten. :)

Hälsar
R
Det låter perfekt. Jag kikade lite för att uppnå det och kom fram till att jag nog behövde ändra inställningarna för hjulen då. Skall testa detta, tack för tipset.

onekligen en bra funktion, men som det Av-freak jag är så kommer jag nog inte att använda den alltför ofta. men det är alltid bra med extra funktioner, när de väl behövs!

Alltså, Sv fungerar som Av - fast man har tillgång till ISO inställning via den kvarvarande ratten.

Observera: detta gäller med K10D inställt på MTF programlinjen.. Jag har testat vidare och när man byter ISO med de andra programlinjerna inställda så tar den nya värden på bländaren och då agerar läget mer som ett traditionellt programskifte, men med programlinjen MTF så ger den prioritet till bländarvärdet och ändrar tiden istället.

Så med MTF läget i - så är Sv samma som Av, fast med ISO på den extra ratten istället för exponeringskompensation.

Dock, föredrar man att ISO ändras automatiskt, så är ju Av att föredra. :)

Hälsar
R

En annan K10-fråga då:

Är det någon av er som fått klart för er vad som menas med inställningen "Auto EV compensation" i Custom-menyn? Jag har inte kunnat hitta någon egentlig förklaring till det i manualen, mer än att de skriver "Anger om kompensation ska göras automatiskt om korrekt exponeringsinställning inte kan bestämmas". Ja, jo, visst, men vad menar de egentligen? Vad innebär det?

Ja, jag har engelska inställt som språk, man får ju krupp av de svenska översättningarna! :)

Roland Mabo skrev:

Så med MTF läget i - så är Sv samma som Av, fast med ISO på den extra ratten istället för exponeringskompensation.

Dock, föredrar man att ISO ändras automatiskt, så är ju Av att föredra. :)

Hälsar
R

jo det är sant, fast jag använder oftast samma ISO-tal under en "vända" med kameran. är det med blixt så är det 100 är det lite sämnre ljus blir det 400, är det pissljus blir det 800. så jag velar inte mellan så mkt, men det är helt klart ett alternativ om man fotar mkt med olika ljusförhållanden...

erro.se skrev:
En annan K10-fråga då:

Är det någon av er som fått klart för er vad som menas med inställningen "Auto EV compensation" i Custom-menyn? Jag har inte kunnat hitta någon egentlig förklaring till det i manualen, mer än att de skriver "Anger om kompensation ska göras automatiskt om korrekt exponeringsinställning inte kan bestämmas". Ja, jo, visst, men vad menar de egentligen? Vad innebär det?

Ja, jag har engelska inställt som språk, man får ju krupp av de svenska översättningarna! :)

Auto EV compensation virker i Av og Tv modus. Dersom du i Tv modus velger en lukkertid som er så lang eller kort at kameraet ikke finner en blender den kan bruke for å gi riktig eksponering, så blir din valgte tid midlertidig overstyrt. Denne overstyringen skjer når du trykker utløseren ned slik at du ser i søkeren hva den nye tiden blir. Så snart du slipper utløseren går tiden tilbake til det du har satt den på.

Det samme skjer i Av modus. Dersom du velger en blender som er så stor eller liten at kameraet ikke finner en passende lukkertid, så blir din valgte blender midlertidig overstyrt når utløseren trykkes ned.

Eksempel: Dersom du i Av modus velger blender F/1,4 og dette vil gi 1/8000s lukkertid så vil kameraet velge 1/4000 som lukkertid fordi det er den korteste den kan bruke. For å gi riktig eksponering blir din valgte blender på F/1,4 overstyrt og satt til F/2,8 istedenfor.

Senast ändrad:
Ah, smart! Det där har ju varit en av bristerna med Tv-läget i alla tider - man har ju inte kunnat garantera att den tid man väljer faktiskt går att använda. Möjligt att andra kameror har denna auto-funktion, men jag har iallafall inte sett det någon annanstans.

Det tar ett litet tag att vänja om sig med kamerans knapp-placeringar och menyer, men det visar sig hela tiden en massa små smarta finesser. Kul att Pentax försöker tänka lite annorlunda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar