Annons

Svårt köpa objektiv till Sony/Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Är det bara jag som reagerat på att det är ovanligt tomt i butikerna/internethyllorna runtom i landet? Listar Scandinavians SAMTLIGA gluggar för Sony för omgående köp: 11 st. Då är detta allt från vidvinkel, zoomar till tele...

Cyberphoto har ett par till men låååångt ifrån hela utbudet.Vad är problemet? Tveksamma butiksägare eller sega leverantörer på Sony/Minolta sidan? Jäkligt irriterande när man bestämt sig för en glugg som sedan visar sig vara omöjlig att köpa...

Eller vad säger er erfarenhet...brukar gluggen dyka upp efter en arbetsvecka om det är "beställningsvara" och man lägger in en beställning? Jag är lite skeptisk...

Tja jag beställde en väska från Cyberphoto som stod som beställningsvara och jag fick den efter typ 5 månader...

Behöver ju inte betyda nått egentligen men...
Antagligen så beställer de väl när de fått in ett par stycken beställningar annars blir det nog dyrt om de ska skicka efter ett och ett...

Jag vet inte om det är specifikt för Sony, eller om Sverige är en lågprioriterad fotomarknad.

Min beställning hos Cyberphoto ser ut så här...
Sony AF 70-300/4,5-5,6 G SSM, 8 385 SEK, Beräknas in i november

Jag är läst om objektivet på flera forum där lyckliga ägare skrivit om det, så bevisligen har det funnits att köpa en längre tid. Tyvärr så tycks valet stå mellan att ta risken beställa från något annat land, eller snällt vänta.

Chewbacca skrev:
...
Antagligen beställer de väl när de fått in ett par stycken beställningar annars blir det nog dyrt om de ska skicka efter ett och ett...
Detta är inte alls min erfarenhet. Även billiga småsaker för någon hundring brukar komma efter en vecka - 10 dagar när jag beställer något som inte finns på lager hos CyberPhoto eller Scandinavian Photo. Sedan är det förstås en annan sak att enstaka prylar som inte heller finns i lager hos generalagenten i vissa fall kan ta väldigt lång tid, som väskan du beställde.

christerorebro skrev:
...
Min beställning hos Cyberphoto ser ut så här...
Sony AF 70-300/4,5-5,6 G SSM, 8 385 SEK, Beräknas in i november
...
När det gäller just det här objektivet är det inte speciellt för Sverige. Det beror på att det inte bara är du som har läst det som lyckliga ägare har skrivit om detta objektiv... Dessa användarerfarenheter har resulterat i mycket stor efterfrågan och därav följande lång leveranstid. Sony har sagt: "Efterfrågan har långt överskridit förväntad försäljning på vårt AF 70-300/4,5-5,6 G SSM objektiv".

Du får trösta dig med att anledningen till att du får vänta på objektivet i och för sig är mycket tilltalande - att det uppenbarligen är kapabelt att åstadkomma en skärpa, färgåtergivning och bildkvalitet som hittills varit okänd för objektiv i denna förhållandevis låga prisnivå.

På SonyCenter i Stockholm (Regeringsgatan) så finns i princip alla Sonys objektiv att köpa och att testa. De är i och för sig inte så billiga men det är ju super för oss som bor i Stockholm att man kan prova alla objektiven.
De har även den nya 70-300G inne.

Ahh, att jag inte tänkt på det! Bor ju dessutom alldeles i närheten...fast frågan är om man vågar. Risken finns ju att man petar på en CZ 24-70 och då är det färdigt! :)

Skulle vara kul att ha en 100% dedikerad Sony/Minolta affär med objektiv från övriga tillverkare också, fast det lär det ju inte finnas marknad för än ialla fall...

per.smedberg skrev:
På SonyCenter i Stockholm (Regeringsgatan) så finns i princip alla Sonys objektiv att köpa och att testa. De är i och för sig inte så billiga men det är ju super för oss som bor i Stockholm att man kan prova alla objektiven.
De har även den nya 70-300G inne.

Ni 08:eek:r skall då alltid roffa åt er allting!
På SonyCenter i Örebro trodde man att det kanske skulle få hem det i oktober.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto